דוחות

מימון ישיר: עלייה של 4.5% בהכנסות ל-356 מיליון שקל, ירידה של 19% ברווח

הוצאות המימון, נטו ברבעון השלישי הסתכמו ב-88.6 מיליון שקל, לעומת כ-55.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 60%, הרווח הנקי הסתכם ב-44.9 מיליון שקל, לעומת כ-55.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד
נחמן שפירא | (1)

חברת מימון ישיר מימון ישיר -2.15%  העוסקת באשראי חוץ בנקאי, ופועלת בתחום הלוואות הרכב ובתחום המשכנתאות, הכניסה ברבעון השלישי 356.1 מיליון שקל, לעומת 340.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 4.5%. בחברה מסבירים כי העלייה בהכנסות נובעת מגידול בתיק ההלוואות המוחזק ע"י החברה הגדול בכ-1.9 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה. עלייה זו קוזזה ע"י עלייה מתונה יותר בשיעור עליית המדד ביחס לרבעון המקביל.

הוצאות המימון, נטו ברבעון השלישי הסתכמו ב-88.6 מיליון שקל, לעומת כ-55.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 60%. בחברה הסבירו כי הגידול בהוצאות המימון נבע מעלייה בהיקף ניצול האשראי לאור הגידול המשמעותי בהיקף תיק ההלוואות המאזני של החברה ועלייה בעלויות המימון.

הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-44.9 מיליון שקל, לעומת כ-55.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של 19%. בחברה ציינו כי הקיטון ברווח ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל, נובע בעיקר מעלייה בהפרשות בגין הפסדי אשראי ומעליה בהוצאות המימון עקב גידול התיק ועליית הריבית.

ערן וולף מימון ישיר צילום יחצ

      ערן וולף מנכ"ל מימון ישיר. צילום יח"צ

 

עליה של 47% בהפסדי אשראי לעומת הרבעון המקביל

חברות האשראי החוץ בנקאי נפגעות מעליית הריבית במשק, וזה הגיוני. לאנשים קשה יותר לשלם את ההלוואות היקרות יותר כאשר הריבית עולה, גם כך הם לקחו הלוואות בריבית גבוהה יחסית למערכת הבנקאית וכאשר ההלוואות במערכת הבנקאית מגיעות ליותר מ-10%, באשראי החוץ בנקאי זה רק יותר גבוה. כמו הבנקים, גם חברות האשראי החוץ בנקאי חייבות להגדיל את ההפרשה שלהן להפסדי אשראי. זה לא אומר שהן חברות לא טובות' אבל זה אומר שהן מסוכנות יותר. 

למידע נוסף על מניית מימון ישיר לחצו כאן

ובחזרה לדוחות החברה, הוצאות הפסדי אשראי ברבעון השלישי הסתכמו ב-53.1 מיליון שקל, לעומת  36.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 47%. נזק האשראי המשוקלל ברבעון השלישי הסתכם בכ-3.12%, לעומת  וכ-2.98% ברבעון המקביל אשתקד, ( ו-4.55% ברבעון השני).

בחברה ציינו כי  ​עיקר הגידול ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון המקביל, נובע מגידול בתיק ההלוואות הממוצע הנמצא בסיכון החברה, ומעלייה בשיעור הפסדי האשראי של מגזר הלוואות הסולו לצד גידול מתון יותר בשיעור הפסדי האשראי של הלוואות הרכב, כולל גידול בשיעור ההפרשה ה"כללית" (בגין הלוואות שאינן בפיגור).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנוסף ציינו כי הירידה החדה בשיעור נזקי האשראי של החברה (ברבעון השלישי - 53.1 מיליון שקל) בהשוואה לרבעון השני (74.7 מיליון שקל) נובעת בעיקר מהקשחת מדיניות החיתום של החברה והחמרת כללי הזכאות להלוואה בחודשים האחרונים כאשר הירידה העיקרית נרשמה במגזר הלוואות הסולו.

נכון ליום 30 בספטמבר, 2023 יתרת תיק ההלוואות שהעמידה ושיווקה החברה הסתכם בכ-14 מיליארד שקל, כאשר הסכום הזה כולל תיק הלוואות שהומחה או שווק עבור צדדים שלישיים. וזאת  לעומת כ-12 מיליארד שקל בסוף שנת 2022. מתחילת שנת 2023 בוצעו עסקאות המחאה בהיקף של כ-3.274 מיליארד שקל.

תיק ההלוואות של מימון ישיר שלא הומחה לצדדים שלישיים נכון לסוף הרבעון השלישי הסתכם בכ-7.3 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-6.3 מיליארד שקל  בסוף שנת 2022.

ההון העצמי המיוחס לבעלים של החברה הסתכם ב-1.257 מיליארד שקל, לעומת כ-1.182 מיליארד שקל בסוף שנת 2022. בחברה ציינו כי הגידול נובע מהרווח בתקופה בסך של כ-128 מיליון שקל, אשר קוזז בחלקו מחלוקות דיבידנדים בהיקף כולל של כ-63 מיליון שקל. שיעור ההון ביחס למאזן סולו מסתכם לכ-18.2%.

החברה דיווחה על חלוקת דיבידנד של כ-22.5 מיליון שקל אשר ישולם בחודש דצמבר 2023.

מימון ישיר

    ירידה של 37% ב-12 החודשים האחרונים. מניית מימון ישיר

מניית החברה ירדה מאז תחילת השנה ב-28% למחיר של 394.1 שקל למניה ועם שווי שוק של 1.165 מיליארד שקל.

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר, אמר כי "אנחנו מסכמים את הרבעון השלישי עם שיפור ברווח הנקי ביחס לרבעון שקדם לו, עם גידול בתיק ההלוואות ועם קיטון בשיעור הפסדי האשראי. החברה המשיכה ליישם את מדיניות ההקשחה בתנאי הזכאות להלוואות, דבר שמביא אמנם לצמצום מסוים בהיקף העמדת הלוואות הרכב, אך להקטנת נזקי האשראי כפי שחזתה החברה. המשכנו להציג צמיחה משמעותית בפעילות המשכנתאות עם העמדת הלוואות חדשות בהיקף של כ-336 מיליון שקל והיקף תיק של כ-961 מיליון שקל. פעילות זאת מתקדמת בקצב מהיר משתכננו ואף הגיעה לרווחיות ברבעון זה".

בנוסף צין כי "החברה הגיעה למלחמת חרבות ברזל עם עוצמה פיננסית גבוהה. את הרבעון הרביעי התחלנו עם מסגרות אשראי של כ-2.9 מיליארד שקל, מתוכן כ-1.8 מיליארד שקל אשראי לא מנוצל. בנוסף אנו עדים להמשך הביקושים להמחאות, כאשר במהלך הרבעון השלישי ביצענו המחאות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל ובסוף חודש אוקטובר 2023 המחאה נוספת של כ-278 מיליון שקל".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מ. כהן 29/11/2023 17:18
    הגב לתגובה זו
    התוצאות הכספיות מאוד מעודדות, עם הפרשה כזאת גדולה, עדיין החברה מרוויחה יפה ומייצרת ערך.עם זאת צריך להמתין רבעון נוסף (ובעייתי) כדיי לראות לאן נושבת הרוח.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳