אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
הוועידה הכלכלית

"צים תגיע לרווחיות גבוהה. לא כמו בקורונה, אבל במאות מליונים"

אלי גליקמן מנכ"ל צים אמר בוועידה הכלכלית של ישראל: "אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני מסביר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע בנו. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה" וגם - "תוך שנה וחצי, נכפיל את כושר ההובלה של צים"
עדן ספיר | (9)

צים היא סיפור מרתק. חברה שלפני שנתיים וחצי גייסה בוול-סטריט לפי מחיר מניה של 12 דולר. היום היא נסחרת באותו המחיר. אלא שמאז היא חילקה דיבידנדים של כ-40 דולר למניה, כך שבפועל היא במחיר של 52 דולר בהשוואה למחיר ההנפקה. 

חוץ מזה, החברה נכנסה לבורסה האמריקאית עם מאות מיליוני דולרים בודדים בקופה. היום יש להם 3.2 מיליארד דולר. התקופה עכשיו קשה מאוד, מאתגרת מאוד בתחום הספנות. אבל דווקא עכשיו, כשהמניה נסחרת ב-40% על המזומנים, יש לה סיכוי טוב לעבור את הסייקל השלילי הזה. היא נערכת להחלפת הצי שלה כשבסוף 2024, מעל 50%  מהצי יהיה חדש ויהיה תחרותי מאוד. היא תהיה החברה, כך מעריכים מנהליה, עם התמהיל הכי תחרותי מול החברות האחרות. אלי גליקמן מנכ"ל צים, הגיע לוועידה הכלכלית של ישראל וסיפק תחזית מעניינת על רקע בחירת החברה לאחת מהחברות המובילות בדירוג ביזפורטל (לדירוג ביזפורטל - 5 המניות הגדולות המעניינות להשקעה)

אלי גליקמן, מנכ

אלי גליקמן, מנכ"ל צים. צילום: שלומי יוסף

 

"מר גליקמן, ברכות על הזכייה", התחיל אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל, את הראיון עם מנכ"ל צים, "תודה. אני רואה את החברות שנבחרו איתנו. אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני אומר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה." 

 

לאן פני החברה במבט קדימה?

"כשהגעתי לחברה, היא הייתה  קרובה לפשיטת רגל עם קרוב ל-150 מיליון דולר מזומן בקופה ולמעשה, תוצאות הפעילות תפעולית היו ברמה מאוד נמוכה עם עננה כבדה על עתידה. כשאמרתי שצים תהיה אחת משלוש החברות הכי רווחיות בתחום הספנות המכולות, צחקו מאחורי גבי. כשאמרתי לחברי הבורד שאני צריך שלושה דברים כדי להצליח בחברה, גם אז הם גיחכו. ראשית, ביקשתי אישורים לבונוסים, שנית אופציות לטווח ארוך לחברי ההנהלה ושלישית, שלא יפריעו לי. הם אמרו לי: 'למה צריכים אופציות ובונוסים בחברה שלא יודעת להרוויח?'. 

"שאלתי את המנכ"ל לפני: 'החברה קיימת כ-75 שנים, כמה שנים החברה הרוויחה?' - הוא היה סמנכ"ל כספים והתשובה שלו הייתה 'האמת שמעל שישים שנה החברה מפסידה כסף'.  העבר של צים לא היה הכי טוב. באתי ואמרתי שהחברה תהיה אחת משלושת החברות הכי רווחיות. בפועל, עמדנו בזה ויותר. צים, בשלוש השנים האחרונות הרוויחה מעל עשרה מיליארד דולר, רווח נקי, מעבר לשנה הנוכחית שהיא שנה מאתגרת, ואנחנו מפסידים כסף, אבל נשתפר".

"אני זוכר תמיד את 'טבע', כחברה רווחית ביותר שהייתה פה בישראל. מסתבר שטבע הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון בשיא הרווח, זה היה בסביבות 2010 ואנחנו, בשיא שלנו הרווחנו במספר רבעונים 1.4 ו-1.7 מיליארד דולר רווח נטו. יצאנו להנפקה כנגד כל הסיכויים בתקופת הקורונה. לאחר מכן, עוד פעם באתי לבורד וכשהגעתי עם הרצון לגשת להנפקה, הם לא האמינו למה שהם שומעים, אמרתי שאנחנו הולכים להנפיק את החברה בבורסה לטעמי הטובה ביותר בעולם. קודם כל ניו-יורק, עם כל הכבוד לבורסה הישראלית. הצלחנו להנפיק את החברה בסדר גודל של מיליארד וחצי דולר שווי. גייסנו בסביבות מאתיים מיליון דולר בתוך שנתיים לאחר הנפקה והחזרנו למשקיעים מעל 4.5 מיליארד דולר דיבידנד, זה פי עשרים למי שהשקיע בחברה בתקופה של שנתיים, אלו מספרים פנומינליים אך מצד שני - תעשיה קשה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"השנה, כפי שרואים - אנחנו יודעים להפסיד והרבה. אני רוצה להדגיש - התחלנו להכין את החברה מיד בשיא ההצלחה למשבר הזה. שבועיים לאחר ההנפקה חתמנו עסקה ראשונה לאוניות הכי חדשניות מונעות בגז נוזלי - גם לא מזהמות וגם יעילות. האוניות הרשמיות התחילו להגיע לפני מספר חודשים. בשנה וחצי הקרובות, נקבל 46 אוניות חדשות ויהיה לנו את הצי הכי חדש בתעשייה, יותר מאשר נכפיל את כושר ההובלה שלנו. מעל בסביבות 60% מהאוניות יהיו חדשות, מה שיביא להתייעלות מאוד משמעותית בעלות ולמעשה, בחיסכון ובעלויות בין 30% ל-50% וזה יביא ליכולת להתמודד גם עם שוק קשה כמו שהמחירים היום נמצאים ולהביא את החברה לרווחיות".

זה אומר בעצם שאתם תהיו תחרותיים מאוד גם מול גופי הענק בתחום?

"יש יתרון לגודל, חברת צים נחשבת מספר 10 בעולם ובחודשים הקרובים נהפוך להיות מספר 9 בעולם לפי קצב ההצטיידות. כבוד גדול להיות חברה ישראלית שמתחרה עם חברות עולמיות. זה קשור גם באוניות וגם בפעולות אחרות שאנו עושים. אנו החברה הכי חדשנית בתחום IT ופיתוחי הטכנולוגיה בין חברות הספנות. לפני שהגעתי לחברה עבדתי בתחום הסלולר וכשהגעתי לחברה, הערכתי את החברה ואת תעשיית הספנות כולה כ-15 שנים באיחור לעומת הסלולר, רק שתבינו איפה התעשיה נמצאת - עשינו מהפך גם בתחום הזה. ביחד עם האוניות והטכנולוגיה נגיע להיות החברה הכי יעילה בעולם, זה יביא אותנו לרווחיות מאוד גבוהה. יש לנו שנה וחצי של טרנזישן טיים עד שנגיע ליהנות מכל ההשקעות שלנו".

תקופת הקורונה עם הרווחים הגדולים כמובן לא תחזור, אבל צים מכוונת לרווחיות גם בזכות השיפור הטכנולוגי אותו מדגיש גליקמן ואולי גם דרך רכישות. גליקמן חושף שצים התעניינה בנקודת זמן מסוימת שאל על היתה במשבר ברכישת פעילות של אל על, כנראה בתחום הובלת הסחורות, וירדה מזה.

יש לכם באמת רצון להתפתח להובלה, תובלה, הסעה בחברות תעופה? 

"כל הזמן אנו בוחנים אפיקים חדשים. יש לנו מעל שלושה מיליארד דולר בקופה. 10%-8% מההכנסות שלנו מגיעות מישראל, כל השאר זה מהעולם. לצורך הנושא האווירי - עשינו בחינה, בעיקר של הטסה של מטענים, בין מקומות בעולם, בעיקר בין סין לארצות הברית ואירופה ויש לנו פעילות בתחום הזה. אנו בוחנים את העסק הזה כאופציונלי אך התחרות היא לא פשוטה. יש לנו פעילות קטנה רווחית אבל קטנה מדי כדי לבחון האם כדאי לנו להיכנס לתחום".

בהינתן היעילות והרווחיות התפעולית הצפויה בענף, והגידול במכירות, הגיוני שהחברה תשיג רווחיות שיכולה להגיע ל-5%-4% ומחזור שיכול להגיע מעכשיו ל-1.4, או מעל 2 מיליארד?

"בתחום שלנו, חברה טובה מסתובבת סביב 3%, חברה טובה מאוד 4%, חברה מצוינת, והן מעטות מגיעות ל-5%. יש הרבה מאוד עבודה בלוגיסטיקה ומעט מאוד הנאה בתחום הזה. בספנות, זה תעשיה שמתעניינת בסייקלים, אפשר להפסיד הרבה ולהרוויח הרבה. אני מעריך שעם ההתייעלות שהחברה עוברת- נגיע לרווחיות גבוהה הרבה יותר מהמספרים שאתה מציין, אבל, אין נביא בעירו, התעשיה קשה. בעוד שאנחנו מדברים עכשיו, יש גורמי חוץ שמשפיעים, שאינך יכול לשקלל אותם. יש עכשיו שני טייפונים באזור אסיה ובהונג-קו נג וסין ובנוסף יש שני הוריקן בארצות הברית. יש למי שלא יודע, בצורת בפנמה שמגבילה את כמות האוניות ואת המשקל שהן יכולות לשאת בתעלה, מה שגורם לצוואר בקבוק והשפעות שאפשר לתכנן מצוין אבל יש גורמים חיצוניים שמשפיעים עליך ואינך יכול לשקלל. כל היום אנו מחפשים אלטרנטיבות ועובדים חזק מאוד על שיתופי פעולה על מנת להוריד עלויות ואני מעריך שתשמע על זה בתקופה הקרובה. עם שיתופי פעולה שלנו, והתייעלות הצפויה אין לי ספק שנגיע לרווחיות מאוד גבוהה, לא בטוח שכמו בתקופת הקורונה, אז הרווחנו מיליארדי דולרים, אבל נגיע למאות מיליונים".

צים גרף שנה

     צים - גרף שנתי

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ת. 07/09/2023 18:40
    הגב לתגובה זו
    לכל המשחירים החברה התעיילה מאוד ותמיד להצליח, פשוט עכשיו זאת תקופה בעייתית לכולם גליקמן מנכ״ל מצויין וחכם ????
  • 7.
    צים למטה ואל על למעלה,מי היה מאמין בזמן הקורנה שזה יהיה (ל"ת)
    שי.ע 05/09/2023 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איזה מנכ"ל קשקשן....כמה שטויות בראיון אחד... (ל"ת)
    ביטן 05/09/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רועי 05/09/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
    מזלכם שהיתה קורונה ויכולתם לטחון את הקליינטים במחיר גבוה פי 10. בלי הקורונה אתם בחדלות פירעון כבר עכשיו.
  • 4.
    חןשי הארכי 05/09/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    החברה היא חברת קומודוטיס לכל דבר. הניהול משפיע רק בשוליים. ירידה בתעריפי ההובלה ידרדרו את הנייר. המזל של צים:: אין לתעריפים איפה לרדת. מהמחיר הנוכחי רק לעלות. המסקנה: מכירת פוטים.
  • 3.
    משקיף 05/09/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    ללא הקורונה צים היתה נשארת כפי שהיתהמה אתה טוען מר מנכ"ל?! שחזית את הקורונה???הנה נגמרה הקורונה וחזרתם להפסיד מאות מליונים
  • בלי גליקמן החברה היתה פושטת רגל (ל"ת)
    דוד 05/09/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רני בן יהודה 05/09/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    כל העובדים מדוכאים וההנהלה מרעה את התנאים כדי שהעובדים יתפטרו. צפי להפסד של 500 מיליון דולר השנה!!!
  • 1.
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אות 05/09/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אותו בתקופה כזאת מייצרת רווחים
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: שבבים, בנקים והשקעות של צעירים

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0.97%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של ד"ר דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל ד"ר דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי. 

סיפור הצלחה ישראלי מרשים ולא יחיד, אבל מה העתיד של נובה? חברות ישראליות גדולות בתעשייה הזו ובתעשייה של מערכות בדיקה לבסוף נמכרות. האם זה מה שיקרה כאן? והאם שווי של 10 מיליארד לא מוגזם? היא במכפיל רווח עתידי של 35. נראה שמה שיכול להעלות את המניה בעתיד זו מכירה-אקזיט. החדשות הטובות של העסק מגולמות באופן כנראה מלא במכפיל. המניה עברה כבר מזמן את מחירי היעד שניתנו לה. כל פעם מחדש האנליסטים מספקים מחיר יעד ותוך כמה חודשים המניה חוצה אותו.