גל אביב בלנדר
צילום: סיון פרג'
ראיון

"האטנו באירופה כדי להתרכז בישראל. הפעילות כאן רווחית"

לאחר המעבר שלה לרווחיות בישראל לראשונה, שוחחנו עם הנהלת בלנדר בכדי לשמוע על פעילות החברה בארץ ובאירופה: "הוכחנו שאנחנו יכולים לגדול בהיקפי הפעילות בלי לגדול בהוצאות. ההחלטה להאט את הפעילות באירופה הייתה מודעת"
רוי שיינמן | (7)

"הרבה מוסדות פיננסיים, כמו הבנקים, לא יודעים לתקשר עם הדור הצעיר ולייצר מוצרים שמתאימים לו. פה בדיוק אנחנו נכנסים מכיוון שאנחנו יודעים לייצר את הפתרונות הטכנולוגיים לבעיות האלה." אומר ד"ר גל אביב, מנכ"ל קבוצת בלנדר בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות לרבעון השני.

חברת בלנדר בלנדר -1.26%  היא חברת פינטק העוסקת בפיתוח ותפעול מערכות אשראי וחסכון בישראל ובחו"ל. החברה הכניסה במחצית הראשונה של השנה 12.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, לעומת 8.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ולמרות שעדיין נמצאת בהפסד בשורה התחתונה (5.8 מיליון שקל לעומת 10.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה) היא לראשונה עברה לרווחיות תפעולית במגזר הפעילות בישראל, שמורכב בעיקר משירות התשלומים BlenderPay שבשיתוף עם בנק הפועלים, מתן אשראי ו-P2P (הלוואות בין עמיתים).

מניית בלנדר נסחרת במחיר של 4.94 שקל למנייה בשווי שוק של 51.5 מיליון שקל. מתחילת השנה עלתה המניה ב-3.1% אבל משלימה נפילה של 57% במהלך 12 החודשים האחרונים. לאחר הנפילה המנהלים רכשו מניות באקט של הבעת אמון. בחברה בטוחים שהעתיד ורוד. החברה מנהלת תיק אשראי בישראל בהיקף של 669 מיליון שקל. 

"זו תקופה מורכבת מאוד בכל האספקטים, גם במאקרו וגם אצלנו. מצד שני במבחן התוצאה התוצאות טובות. מה שגרם לרווחיות בישראל הוא קודם כל עבודת הצוות החזקה שלנו במטרה לשמר את התשואה למשקיעים. אנחנו מייצרים תשואה טובה מול האלטרנטיבות, אנחנו שומרים על ניהול קפדני של סביבת ההוצאות ומשתמשים בטכנולוגיה שמאפשרת לנו להגדיל את תיק אשראי בלי להגדיל הוצאות." 

"אנחנו עומדים על כמה רגליים וזה מה שמייחד אותנו, החזקה שבהן היא בלנדר פיי עם הגדלת קו האשראי ל-82 מיליון שקל אחרי פיילוט של 40 מיליון שקל. בנוסף התחומים הנוספים כמו אשראי לרכב, "קנה עכשיו שלם אחר כך" וה-P2P בשילוב עם הטכנולוגיה שמובילה אותנו עוזרים לנו להישאר חזקים", אומר אביב. 

אחד התחומים שמכבידים על החברה הוא תחום מתן האשראי באירופה. לחברה תיק אשראי בהיקף של 84 מיליון שקל באירופה כמו גם עובדים ונכסים, אם כי החברה פועלת להקטנת הפעילות במגזר זה: "עד סוף שנה שעברה עבדנו על קבלת רישיון בנקאי כלל אירופי. המהלך לא צלח אבל צריך להסתכל למציאות בעיניים, הסקנו את המסקנות מהר." מתייחס אביב לכישלון של ארגון האשראי LTL הליטאי, אותו רכשה בלנדר, לקבל רישיון בנקאי כלל אירופי. "קיצצנו עובדים ובחרנו לא להגדיל את תיק האשראי באירופה. בחרנו להאט את הפעילות שם. זו הייתה החלטה מודעת ואסטרטגית."

ביולי האחרון חתמה החברה על הסכם עם אמדוקס במסגרתו תשווק אמדוקס את המוצרים של בלנדר לגופים פיננסיים ברחבי העולם. " הסכם ההפצה עם אמדוקס נותן לנו אפיק הפצה גדול מאוד. אמדוקס היא חברה עם פעילות בכל העולם והעובדה שהיא תשווק מוצרים של בלנדר היא בשורה גדולה מאוד בשבילנו." 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חובבנים לחלוטין (ל"ת)
    הבורר 28/08/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סיפורים פה (ל"ת)
    אדון ינשוף 28/08/2023 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמוליק 28/08/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
    כל שנה החברה מספרת סיפור שונה
  • 2.
    פינטראש 28/08/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    כשהנפיקו סיפרו סיפורים על צמיחה באירופה ואחרי שהפסידו שם כסף, באופן לא מפתיע (כי מי כבר מחכה להם באירופה)הסיפור השתנה ועכשיו הצמיחה תקרה בישראל. האמת העגומה היא שהחברה לא התרוממה בשנים של ריבית אפס והיא בטח לא תתרומם עכשיו.
  • 1.
    איך אתם חוזרים לישראל כשיש רפורמה.בושה (ל"ת)
    כ.ד 28/08/2023 16:06
    הגב לתגובה זו
  • אורי 28/08/2023 16:32
    הגב לתגובה זו
    השקעות באירופה טובות ובישראל יש הפיכה.
  • אנונימי 28/08/2023 16:21
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר רפורמה החברה רוצה לעשות כסף ופה זה המקום כל דבר אצלכם זה רפורמה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.