דוחות

בנק לאומי הפסיד 1.2 מיליארד בתיק האג"ח אבל עדיין רושם רווח כולל של 1.4 מיליארד שקל ברבעון

כצפוי, כל הבנקים עם דוחות טובים, וגם לאומי. הבנקים "שוכחים" לספר לכם שהם מפסידים מאות מיליונים בשוק האג"ח, אבל הם מצליחים לחפות על זה בזכות הרווחית מהפעילות, שגבוהים הרבה יותר. התשואה להון של לאומי 14.9%
נתנאל אריאל | (7)

בנק לאומי לאומי -0.69% הוא האחרון מהבנקים לדווח. גם הוא מדווח על רווחים גבוהים, אבל כמו האחרים - מנסה להסתיר הפסד גדול על תיק האג"ח שלו. הסיבה שהבנקים מפסידים עכשיו כל כך הרבה מתיק האג"ח היא עליית הריבית, כשהמשמעות היא ירידת מחירים ועלייה בתשואות. כל הבנקים מציינים את הרווח הנקי אבל "שוכחים" לספר שמה שחשוב זה הרווח הכולל. בנק לאומי לא יוצא דופן, אם כי חשוב להדגיש - הרווח הכולל של הבנקים עדיין מרשים. הנה המספרים: לאומי רשם רווח נקי (בהתאם לדוח רווח והפסד) של 1.78 מיליארד שקל ברבעון השלישי, עליית הריבית מסייעת לבנקים שרושמים רווחים גדולים יותר מהפעילות ולכן למרות שהוא רושם הפסד ברוטו של 1.16 מיליארד שקל על תיק האג"ח הוא מסיים את הרבעון השלישי ברווח כולל של 1.38 מיליארד שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה בנק לאומי רושם רווח נקי של 5.38 מיליארד שקל ובכלל לא נפגע בשורת הרווח הכולל כשהוא רושם רווח כולל של 5.48 מיליארד שקל. הבנקים האחרים כן נפגעו, הנה כאן, מה שקרה למזרחיפועלים, לדיסקונט, והבינלאומי. התשואה להון של בנק לאומי טובה לעומת רוב הבנקים. הוא רושם תשואה להון של 14.9% אבל בניכוי ההפסדים מדובר על קצת פחות. בנק מזרחי הוא זה שרושם את התשואה להון הגבוהה מבין הבנקים עם 20.8% (וכאמור בפועל זה קצת פחות). בעוד הפועלים רשם תשואה להון של 12%, דיסקונט כ-13%, וכך גם בבינלאומי. ההוצאות בגין הפסדי אשראי עמדו על שיעור של 0.06% מהיתרה הממוצעת של האשראי לציבור, לעומת הכנסה בשיעור של 0.34% בתקופה המקבילה אשתקד (עקב ביטול הפרשה להפסדי אשראי אחרי הקורונה). שיעור החובות הבעייתיים של הבנק עמד על 1.53%. לאומי יחלק דיבידנד של 356 מיליון שקל אחרי תוצאות הרבעון השלישי, 20% מהרווח הנקי. הלימות הון: יחס הון עצמי רובד 1 עמד על 11.41%, בסוף הרבעון השלישי ויחס ההון הכולל עמד על 14.28%. יחס היעילות של לאומי עמד על 39.1%, בהשוואה ל-47.4% ברבעון המקביל אשתקד.    

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שולמן 29/11/2022 16:52
    הגב לתגובה זו
    ולא ממציאים דבר פשוט נותים ריבית נמוכה למפקידים כסף בבנק ולמלווים לוקים ריבית גבוה. הם קוראים לזה מרווחי ריבית ובאין פיקוח והגבלה על הגזל הקרטלים עושים כל מה שהם רוצים.
  • 5.
    מבין2 29/11/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
    בארצות הברית לקוחות קונים מניות בחינם ובבנק לאומי מאות ואלפי שקלים על עמלות.
  • 4.
    בנקי החנקן 29/11/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    שרות אפס.מי מרויח מרווחי הבנק.תשובה הגנבים.
  • 3.
    הבנקים הם גנבים שעושקים הציבור בחסות החוק (ל"ת)
    אפק 29/11/2022 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעוץ ההשקעות שלהם המליץ לחבר לא לבטל הוראת קבע בקרנות (ל"ת)
    לא יאמן הרוח הוא אתה 29/11/2022 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועי 29/11/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
    העלאת ריבית גורמת לירידה נקודתית בשער האגחים כדי להתאים את השיפוע שלהם לריבית החדשה הגבוהה יותר. על ציר הזמן הם יניבו את הערך שהיו אמורים להניב ולכן כל ההפסדי אגח הם נקודתיים בזמן.במקום להתרגז על "עושק" הבנקים, קנו מניות שלהם ותיהנו מהשתתפות ברווחים בדמות דיבידנדים
  • בסוף מתים לא בטוח שזה יהיה לפני עליית השוק שלך (ל"ת)
    לוציפר 29/11/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?