בעקבות הריקול - שטראוס עם פגיעה של כ-300 מיליון שקל ברווח הנקי
קבוצת שטראוס 0.49% מדווחת על גידול של 8% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אל סך של 2.49 מיליארד שקל. למרות העלייה בהכנסות הרווח הגולמי של החברה ירד ב-10% אל 746 מיליון שקל, בעקבות אירוע הריקול ועלייה במחירי הקפה הירוק, מחירי החלב הגולמי, האריזה, האנרגיה וההובלה - שיעור הרווח הגולמי ירד אל כ-29% לעומת 36% ברבעון המקביל. הרווח התפעולי של החברה צנח ב-63% לעומת הרבעון המקביל אשתקד אל 111 מיליון שקל והרווח המיוחס לבעלי המניות של החברה צנח ב-82.5% אל 35 מיליון שקל לאחר שעמד ברבעון המקביל על 204 מיליון שקל.
בחודש אפריל דווח על סלמונלה במפעלי החברה מה שהוביל את שטראוס לצאת לתהליך ריקול נרחב למוצריה. כבר אז החברה ציפתה שתהיה השפעה מהותית על הרווחיות של החברה אך לא בטוח שלמכה כזו היא ציפתה - החברה מדווחת עם שחרור הדוחות על השפעה של בין 290 מיליון ל-310 מיליון שקל על הרווח הנקי של החברה לשנת 2022.
בחודש אוגוסט הודיעה מנכ"ל החברה, גיורא בר דעה, כי הוא מתפטר מתפקידו לאחר 26 שנים בחברה, המנכ"ל החדש - מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד.
בר דעה עם שחרור הדוחות: "קבוצת שטראוס מציגה צמיחה במרבית עסקיה למעט בקטגוריית הממתקים בישראל ותחום פעילות מטבלים וממרחים בינלאומי. לצד זאת ההתמודדות עם האינפלציה ועם עליות ניכרות במחירי חומרי הגלם, כמו גם החזרה ההדרגתית של סברה לשוק ועצירת הפעילות בממתקים הובילו לשחיקה ברווחיות הקבוצה. שטראוס קפה מסיימת רבעון עם ביצועים חזקים, שטראוס מים בצמיחה מרשימה ופעילות המזון והמשקאות של שטראוס בישראל שומרת על נתחי השוק וממשיכה לגדול יפה".
- שטראוס מפטרת 150 עובדים כדי לחסוך עד 80 מיליון שקל בשנה
- שטראוס מוכרת את מפעל הקפה הנמס הישן בצפת ב-88 מיליון שקל ותרשום רווח של 60 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן הוסיף בר דעה ואמר כי: "החוסן של הקבוצה מאפשר להמשיך בעקביות ביישום התכנית האסטרטגית שפורסמה במרס השנה. הודענו על הארכת הסכם השותפות עם משפחת לימה בברזיל ב-20 שנים נוספות והוצאנו לדרך את תכנית השינוי המבני של הקבוצה בגיאוגרפיית ישראל. בימים אלו אעביר את הובלת הקבוצה לשי באב"ד ואסייע לו בכניסתו לתפקיד".
שטראוס ישראל סיימה את הרבעון עם הכנסות של כ- 871 מיליון שקל, ירידה של כ- 10.7% הנובעת בעיקר בשל ירידה של כ- 47% במכירות מגזר תענוג והנאה שהסתכמו ברבעון לסך של כ-143 מיליון שקל, בשל השלכות אירוע הריקול. שטראוס מים רשמה הכנסות של כ-210 מיליון שקל - עליה של כ-9.1% שנבעה בעיקר מגידול במצבת הלקוחות ומגידול במכירת מכשירים חדשים. הפעילות בסין עדיין מושפעת מסגרים עקב הקורונה וצמחה ברבעון השלישי בכ-4.7% לכ- 161 מיליון שקל.
שווי החברה עומד על 10.2 מיליארד שקל ומאז שמניית החברה עמדה על שער של כ-106 שקל בתחילת השנה היא ירדה ב-17% לשער של 87.8 שקל למניה.
- 3.שלמה 28/11/2022 12:11הגב לתגובה זוהבטיחו לנו פיצוי כפול על כל מה שקנינו וזרקנו בעיקבות הריקול שלחנו הוכחות קניה ואנחנו עדין ממתינים . היכן עומדים הפיצוי שלנו
- 2.לקוח 28/11/2022 11:08הגב לתגובה זובלי תירוצים ילדותיים ובלי שטיקים של נוכלים , שטראוס התנצלה , פיצתה את הנפגעים והרוויחה בגדול שם של חברה רצינית ברמה עולמית . כל הכבוד .
- 1.אני אמשיך להחרים עד שלא אקבל זיכוי על ה200 ₪ שלי.בתחילה אמרו תשלח צילום של כל המוצרים ותקבל פיצוי,עכשיו רוצים הוכחת קנייה.אז עם כל הכבוד אני כרגע מחרים. (ל"ת)יוסף 28/11/2022 09:28הגב לתגובה זו
- ברכה 28/11/2022 11:09הגב לתגובה זוסחטנות של איש קטן ושקרן .

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?