הבלוף של ראדא: סיפרה רק לישראלים (ולא לאמריקאים) על מכירה בפרמיה של 34% - זה לא נכון
החברה דיווחה על מיזוג בפרמיה גדולה לכאורה, אבל אם כך למה המניה עברה מפלוס 15% למינוס 5% בתוך שעה? צריך לומר - לא מדובר בכלל בעסקה לא טובה. להיפך, זה יפתח לראדא שווקים חדשים, אבל קצת יותר יושרה לא הייתה מזיקה בדיווח לבורסה המקומית
ראדא תעשיות אלקטרוניות המפתחת מכ"מים טקטיים לכוח המתמרן, וחברת Leonardo DRS, ספקית טכנולוגיה צבאית (mid-tier) אמריקאית מובילה, מדווחות על מיזוג והפיכה לחברה ציבורית אחת. ההודעה בבוקר היתה חגיגה למניה, וזו זינקה ב-15% כאשר נפתח המסחר במניה ב-16:14. אבל זה היה זינוק רק לזמן קצר. המשקיעים בישראל ראו מהר מאוד שבוול סטריט הרבה פחות מתרשמים - והמניה מחקה את העליות ועברה לירידה של 5%, תוך שעה. בוול סטריט המניה יורדת כעת ראדא (US) בשיעור דומה.
ראדא, המנוהלת על ידי דב סלע, סיפרה למשקיעים הישראליים שמדובר בפרמיה של 34% על מחיר השוק. זה נראה מלהיב, אבל תקלה - כאשר חברה נסחרת קונה חברה נסחרת אז אכן יש פרמיה שמתבטאת במחיר השוק. אבל כאשר החברה הרוכשת היא לא נסחרת, ולא מדובר בעסקת מזומן שמקבלים כסף לכיס (עם פרמיה), אז מי קובע בעצם את השווי שיקבלו בעלי המניות?
התשובה היא - החברות עצמן, אולי לצד מעריך שווי שייתן להם פתק. ומי עשה זאת בעסקה הנוכחית? הצדדים לעסקה, והם יכולים לקבוע מה שהם רוצים כי זה לא תשלום במניות אלא במזומן. אז הם קבעו יחס כזה שביטא לכאורה פרמיה של 34%, אבל כל אחד אחר יכול להגיד משהו אחר. השוק אמר את דברו, כאמור, והמניה קרסה בתוך יומי באינטרוול של 20% מפלוס 15% למינוס 5%.
יצוין שהחברה האיטלקית ניסתה להנפיק בשנה שעברה בוול סטריט - אך נכשלה בכך. האם כעת היא פשוט מצאה דרך טובה להיכנס לשוק בדלת האחורית? בחברה מסבירים כמובן שמדובר בסינרגיה.
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- סאטורי סייבר: אקזיט של 100 מיליון דולר עם מכירה לקומוולט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבושה הגדולה כאן היא של הנהלת ראדא והשליחים שלה, לרבות הדובר - הם דבררו עסקה עם נתונים שהם בעדינות "לא רלבנטיים" או "חצי אמת". האמת אגב, שמול המשקיעים האמריקאיים הם לא עשו זאת, או לפחות לא בצורה כל כך בוטה. הם לא דיווחו על עסקה בפרמייה של 34%, אלא רק על פרמיה של 20%. כלומר - החברה הרשתה לעצמה להיות הרבה יותר ליברלית ולפרגן לעצמה בארץ.
צריך לומר - לא מדובר על עסקה לא טובה. להיפך, ראדא בסופו של דבר היא חברה קטנה בתעשיות הביטחוניות. היא בהחלט רוצה לגדול (וצומחת יפה מאוד) וחיבור עם אחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום הוא בהחלט צעד שיכול להציף ערך לראדא. הבעיה שהצגנו כאן לא מדברת על עצם החיבור, אלא על הצגת הנתונים המטעים לציבור המשקיעים בישראל.
והנה מה שאומר הערב יוסי בן שלום, יו"ר חברת ראדא, בתגובה: "השווי זה פשוט מאוד. אנחנו חברה ציבורית אז השווי שלנו בסוף היום - ידוע. אבל החברה השניה היא פרטית ולכן הצענו הערכת שווי ע"י בנק אמריקאי, שנתן ל-DRS הערכת שווי, בהתאם לתוצאות וההערכות ולקחנו דיסקאונט על המכפילים המקובלים בתעשייה הזו והגענו לשווי שלהם, אז מאחר שאנחנו נהיה 19.5% מהחברה המשותפת אז נגזר מזה הפרמיה שלנו. אפשר גם להסתכל על זה בצד של הרווחיות. אם לוקחים את ה-EBITDA המשותף וגוזרים ממנו 20%, אז אפשר לראות שהמשקיעים של ראדא מקבלים אבידה כמעט כפול ממה שיש לראדא היום, וזו אינדיקציה מבחינתנו לפרמיה שאנחנו מקבלים. יש לנו על כך מסמך מאור מפורט של הבנק שמפרט את זה".
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
ומה הרציונל בעסקה? "יש כאן שני חיבורים. הם הלקוח מספר אחת שלנו בארה"ב. אנחנו משתפים איתם פעולה ב-6-8 השנים האחרונות. הקשר שלנו איתם טוב. ראשא הגיעה אחרי צמיחה חזקה לגודל ולמוצרים שהיא מפתחת אותה להתחיל ולהתחרות בשחקנים מאוד גדולים. התחלנו להיכנס לים העמוק, גלים גדולים ואמרנו שאנחנו רוצים משחתת או נושאת מטוסים לידינו. היו לנו כמה אפשרויות וחשבנו שבגלל ההיכרות והשת"פ זו האפשרות הכי טובה".
מה יהיה במיזוג?
כך או אחרת, בהתאם לתנאי המיזוג, הצפוי להיסגר במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2022, ראדא תהפוך לחברת-בת בבעלות מלאה של Leonardo DRS. חברת Leonardo DRS צפויה להירשם למסחר בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב תחת הסימבול "DRS". המיזוג יבוצע באמצעות החלפת מניות, בדרך של "מיזוג משולש הופכי" בין Leonardo DRS, חברת טכנולוגיות צבאיות אמריקאית מובילה וראדא, חברה ישראלית מובילה בתחום מכ"מים טקטיים לכוחות התמרון.
עסקה זו, לדברי החברה, צפויה לחזק את Leonardo DRS ולהפכה למובילת שוק בתחומי מערכות חישה מתקדמות והגנת כוחות, בסגמנטים בעלי הצמיחה החזקה ביותר בשווקים הביטחוניים בארה"ב ובשאר העולם. הטכנולוגיה המיוחדת של ראדא בתחום המכ"מים הטקטיים, משלימה את יכולותיה של Leonardo DRS ותשפר את מיצובה כספק פתרונות אינטגרטיביים בנושאי הגנה אווירית, הגנה מפני מל"טים והגנת רכבים קרביים בפלח השוק של הגנת כוחות.
חברת האם של Leonardo DRS, Leonardo SpA האיטלקית, הנה אחת מ-10 החברות הגדולות בעולם בתחום התעשייה והתעופה הביטחונית. בחברות מסבירים כי מדובר בסינרגיה וכי "מיצובה של החברה יאפשר גישה לשוק הבטחוני האירופאי המתחדש, כמו גם לשווקים נוספים בעולם, תוך כדי יצירת שוק חדש לחברה גם בישראל".
עיקרי העיסקה: חברת Leonardo DRS תרכוש 100% מהון המניות של ראדא, תמורת כ- 19.5% מהון המניות של החברה הממוזגת אשר יוקצו לבעלי המניות של ראדא. Leonardo DRS תשמור על שמה והיא צפויה להיסחר בנאסד"ק ובבורסה של תל אביב תחת הסימבול "DRS".
עם השלמת העסקה, ראדא תהפוך לחברה בת בבעלות מלאה של Leonardo DRS ותפעל כיחידה עסקית – כולל החברות הבנות שלה בארה"ב – במסגרת סגמנט החישה המתקדמת והמחשוב של Leonardo DRS. לחברה הממוזגת הכנסות של כ-2.7 מיליארד דולר ורווח EBITDA מתואם של 305 מיליון דולר בשנת 2021 (פרופורמה). החברה הממוזגת צופה צמיחה שנתית ממוצעת ב-EBITDA בתחום העשרה הנמוכים (low teens) לשנים 2022-2023.
נכון לסוף הרבעון הראשון של 2022, לחברה הממוזגת חוב פרופורמה נטו בגובה של כ-197 מיליון דולר ויחס חוב פיננסי ל- EBITDA מתואם ב-12 החודשים האחרונים של x0.6.
ביל לין, מנכ"ל Leonardo DRS מסר: "השילוב של יכולות המכ"מים הטקטיים של ראדא יחד עם החוזקה של Leonardo DRS כספק ויצרן מוביל בתחום התעשיה הביטחונית, הופך את החברה המאוחדת למובילה בתחום הצומח במהרה של הגנת כוחות, מגדיל את שווקי היעד אליהם פונה החברה, מגדיל את מרחב ההזדמנויות בשוק הבינלאומי, ובסופו של דבר מציף ערך לבעלי המניות. המיזוג יאפשר לחברה המאוחדת להוסיף יכולות בפעילות הליבה של Leonardo DRS באמצעות רכישות והשקעות אסטרטגיות שיתמכו באסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו להציג צמיחה אורגנית יחד עם צמיחה באמצעות רכישות וחלוקת דיבידנד לבעלי המניות."
- 6.מאור 23/06/2022 20:44הגב לתגובה זוההודעה של DRS התייחסה לשווי הממוצע של המניה לאורך התקופה האחרונה, ההודעה של ראדא התייחסה לשער ביום שלפני ההודעה. מכיוון שהעסקה מתבצעת לאחר ירידה, אם מסתכלים על הפרמיה ביחס לשער ביום שלפני העסקה מקבלים 34% ואם מסתכלים על השער הממוצע של המניה לאחרונה, שכאמור היה גבוה יותר מאשר שער המניה ביום שלפני ההודעה, הרי שמדובר על פרמיה של מעל 20%. לגבי העסקה- יש בה היגיון, יכול מאוד להיות שהשוק טועה פה בגדול. אישית, אני חושב שראדא הייתה חותה בתקופה הקרובה את הסף של מיליארד דולר וחבל שהעסקה מגיעה לפני.
- 5.אנונימי 22/06/2022 08:55הגב לתגובה זוניסיתי למצוא איפה ומי הכריז על 35% וראיתי רק הצה4ה על 20% איפה ראיתם 35%?
- בהודעה בעברית (ל"ת)בהודעה בעברית 22/06/2022 16:56הגב לתגובה זו
- 4.איפה הרשות לניירות ערך כשבאמת צריך אותם??? (ל"ת)חבורת אוכלי חינם!!! 21/06/2022 21:27הגב לתגובה זו
- למה ,מה הבעיה ? גם עבר את אישור משרד הביטחון . (ל"ת)מאיר 21/06/2022 22:51הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 21/06/2022 21:21הגב לתגובה זואם זה נכון , מנהלים לכלא .
- 2.ראדא 21/06/2022 21:06הגב לתגובה זוחברה עם אחלה פוטנציאל, חבל שההנהלה פח
- זה ממש פשוט 21/06/2022 23:28הגב לתגובה זוהנהלה שתיזמנה את זה טוב טוב
- 1.יוני 21/06/2022 20:47הגב לתגובה זובדיחה

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
