דוח רווח והסבר

מגדלים באוויר - אקרו רוצה לגייס בשווי 3 מיליארד שקל; המוסדיים צריכים לחתוך את המחיר

עם הון של פחות מ-1 מיליארד, ומצגת עם רווחיות גולמית עתידית מרשימה, אקרו רוצה לגייס לפי 3 מיליארד. מצגות ואקסלים זה נחמד, אבל כבר היינו בסרט הזה; תזהרו מתחזיות באוויר
אבישי עובדיה | (21)

נניח שאתם רוצים לקנות מגרש כדי לבנות עליו את ביתכם. אתם מאתרים כמה מגרשים רלבנטיים ונפגשים עם המוכרים. הגעתם למוכר הראשון – "שלום מר מוכר, כמה עולה המגרש?". והמוכר אומר לכם – "3 מיליון שקל". אבל אתם זוכרים ויודעים שהמגרש שווה בערך 1 מיליון שקל. אז אתם שואלים את המוכר – "המחירים לשטח דומה הם סביב 1 מיליון שקל. מר מוכר, למה 3 מיליון שקל?"

 

ומר מוכר אומר לכם – "מה אני, פראייר? הוספתי את הרווח שיהיה לכם על המגרש". אתם אומרים בנימוס תודה והולכים למגרש הבא. אבל, חשוב שתדעו ש"מר מוכר" צודק. ככה אקרו מנסה למכור את המניות שלה בבורסה. אין הבדל. היא מתייחסת לרווחים העתידיים ומוכרת אותם היום בחבילה יפה בסכום של 3 מיליארד שקל. ההון שלה הוא פחות מ-1 מיליארד שקל, אז למה לשלם 3 מיליארד? כי יש כמה מיליארדים טובים ברווחיות גולמית עתידית. זה בדיוק אותו דבר כמו לקנות קרקע עם הרווחים. אז אתם לא קונים את הקרקע מ"מר מוכר", אבל הגופים המוסדיים קונים בשבילכם את המניות של אקרו – אין הבדל.

אז בחברה יגידו, הרווחיות הגולמית העתידית היא 5 מיליארד שקל, אנחנו עוד עושים הנחה. אבל צריך להזכיר שרווחיות גולמית זה לא רווחיות נקייה, יש הוצאות תפעול שוטפות, יש מימון ויש מסים. כמו כן, רווחיות גולמית עתידית זה על הנייר.

זה מזכיר את הסיפור המדהים של אפי פיתוח של אפריקה ישראל זכרה לברכה. אפי פיתוח קנתה קרקע ברוסיה והחליטה להקים עליו קניון ענק – אפימול. ההשקעה היתה כמה מאות מיליוני דולרים, אבל הנהלת החברה הכינה אקסל מרשים והציגה את ההכנסות הצפויות מהפרויקט ואת הרווחיות העתידית. בסוף האקסל חושב השווי של הפרויקט, זה היה כמה מיליארדים טובים. אז הבעלים, לב לבייב, החליט למכור את הקניון למרות שהוא עוד לא התחיל לבנות – למשקיעים. ההנפקה היתה בלונדון. המשקיעים שם רכשו את הקניון לפי שווי של 7 מיליארד דולר. בהמשך, התחזיות לא התממשו. אפי פיתוח צנחה למאות מיליוני דולרים. אפריקה ניצלה בזכות הנפקה בלונדון, אבל בהמשך הגיעה להסדר חוב שני ונמחקה מהבורסה אחרי שיעקב לוקסמבורג רכש אותה.

המסר הוא ברור – מוכרים לכם את העתיד בחבילה יפה. אבל מי מבטיח שהתחזיות האלו יתממשו?

להבדיל מאפי פיתוח שבסוף אגב הקימה את הקניון, אקרו מרימה מגדלים לתפארת מדינת תל אביב. יש לה קבלות, יש לה הוכחות. פעילות של מעל 15 שנה מתבטאת בשטח, אבל עדיין לא ממש בדוחות הכספיים. העודפים שמבטאים את הרווחים בחברה מאז הקמתה מסתכמים בכ-280 מיליון שקל. ההון בזכות גיוסי הון מגיע ל-980 מיליון שקל. זאת חברה שבזמנים רגילים, היתה מבקשת לגייס אולי בשווי של 1.5 מיליארד שקל. אבל כשמחירי הדיור טסים, כשהאחות הגדולה ישראל קנדה נסחרת בהתבסס על רווחיות גולמית עתידית ב-6 מיליארד שקל, אפשר לבקש גם 3 מיליארד שקל ואפילו לקבל. רק צריך לזכור את "מר מוכר" ואת מר לבייב שמכר למשקיעים בלונדון קרקע ברוסיה במחיר של הקניון הכי מפואר במוסקבה, ולקוות שהסוף יהיה שונה.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    בני 09/02/2022 22:14
    הגב לתגובה זו
    https://www.themarker.com/markets/.premium-1.10600325
  • שמעון דוידי 20/07/2022 02:50
    הגב לתגובה זו
    אתם מוזמנים את הכיוון וכולם באים אחריכם
  • 18.
    מה זה מנית צים דיי רווח גולמי חחחחחחח. טוב שלא אמר 09/02/2022 07:42
    הגב לתגובה זו
    מה זה מנית צים דיי רווח גולמי חחחחחחח. טוב שלא אמרתם אנחנו גם שולחים לוטו טוטו אנחנו נזכה רווח גולמי, הוי לקרן הישלמות שתשקיע שם אגורה ביותר ממילארד
  • 17.
    ההנפקה אמורה להיות לפי 900000000 ש״ח ולא יותר שקל 09/02/2022 07:39
    הגב לתגובה זו
    ההנפקה אמורה להיות לפי 900000000 ש״ח ולא יותר שקל ( תשע מאות מיליון )
  • 16.
    סיפור הצלחה שרק מתחיל 09/02/2022 06:30
    הגב לתגובה זו
    סיפור הצלחה שרק מתחיל
  • 15.
    אנליסט 08/02/2022 18:36
    הגב לתגובה זו
    הניתוח וההשוואה לא לגמרי נכונים כשקונים מגרש ,צריך עדיין לתכנן, לממן, לבנות, למכור לתת שרות וכו... כשקונים מניה ,החברה עושה הכול עבורך ולכן ההשוואה אינה במקום. אפשר להשוות חברת ייזום/בניה למכונה שמייצרת כסף(כמובן מתוך הנחה שמדובר בחברה טובה עם הישגים מוכחים וקבלות) המכונה הזאת מורכבת מחומר גלם(במקרה של חברת נדלן ,חומר הגלם הוא ההון העצמי) שהוא ברור מאוד ואפשר להבין את השווי בקלות ע"פ הדוחות הכספיים) אבל לא פחות חשוב ,זאת המכונה עצמה .המכונה היא אותה חברה שיודעת לקחת את ההון העצמי ולהפוך אותו לפרויקט עם רווח שווי המכונה ,אינו ברור מהדוחות הכספיים ,אבל ללא ספק יש לה שווי בהתאם לאיכות המכונה או במקרה של חברת נדלן בהתאם לרקורד ,וותק ,הרווח הגולמי ,יעילות החברה תקורות וכו... בעל הון ללא המכונה הזאת ,לא יידע איך לייצר מההון רווח וכל אחד יכול לתמכר את המכונה הזאת ע"פ השיקולים שלו. למכונה הזאת מצטרף ההון העצמי ,ןהרווח העתידי (בניכוי הוצאות ניהול ,מיסים מימון היוון על תקופת הזמן עד שהרווח יגיע למימוש וכמובן הסיכון שהרווח לא יתממש או יתממש בחלקו) וכך אפשר להגיע לשווי החברה
  • אתה אנליסט צעצוע (ל"ת)
    המבין 08/02/2022 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מיקי 08/02/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    גם הבורסה תיפול ובהמשך גם מחירי הנדלן בתל אביב
  • 13.
    כמו בקנדה 08/02/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    באדיבות המוסדיים והחתמים.
  • 12.
    אלה יכולים למכור חתול מת בתור יגואר (ל"ת)
    אחת שמכירה 08/02/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מכפיל 3 על ההון? 08/02/2022 11:28
    הגב לתגובה זו
    מכפיל ההון צריך להיות גג 1. מכפיל רווח נקי 6-8. זהו. ואם זה כל כך אדיר וטוב שישמרו לעצמם וימשיכו לקחת אשראי מהבנק, חבל לחלוק עשו מכונת כסף עם הציבור ;)
  • 10.
    אקרו אלופי המצגות 08/02/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
    הם לא בונים בעצמם, מה שנקרא ״יזמים״. ימכרו גם לבורסה את החברה כאילו זה צ׳ק פוינט.
  • 9.
    השווי שלהם חצי אאורה 08/02/2022 11:09
    הגב לתגובה זו
    לאאורה מלאי ענק, הסכמים על התחדשות, פרויקטים בבניה ובמסירה. קחו את השווי של אאורה בבורסה, תחלקו לשניים וזה הגג של אקרו. מוסדי שיקנה ביותר הוא פ….ושימו עליו פגסוס להבין את השיקולים.
  • 8.
    הם אנשי שיווק חלקים 08/02/2022 11:06
    הגב לתגובה זו
    ומיומנים. הם כנראה גם הקב״ה דברים אחרים אבל אלופי שיווק וגם ההנפקה הזן היא שיווק.
  • 7.
    חיים 08/02/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    כמו כן, אם תיסע מהר יבוא שוטר. אם תוציא יותר משתכניס - תיכנס לחובות.
  • 6.
    יצליחו בגדול חברה מצוינת וקברניטים מעולים 08/02/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    יצליחו בגדול חברה מצוינת וקברניטים מעולים
  • 5.
    חחחח שווה אולי 800 מ' (ל"ת)
    רון3554 08/02/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלי 08/02/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
    כולה חברת נדלן שבונה שחייה על הלוואות ומינופים
  • 3.
    כתבה נכונה, מי שיקנה במחיר זה יפסיד. (ל"ת)
    יש רא לי 08/02/2022 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בונים מספרים מכלום ומוכרים חלומות. 08/02/2022 08:31
    הגב לתגובה זו
    בונים מספרים מכלום ומוכרים חלומות.
  • 1.
    גדול וצודק (ל"ת)
    שרונה 08/02/2022 08:08
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳