מדוע ת"א חזקה בינתיים לעומת העולם?
מתחילת השנה הנוכחית, מדד הנאסד"ק ירד ב-7%, ה-S&P500 ירד ב-4% והדאו ג'ונס ירד ב-2.7%. לעומתם המדדים הישראליים עדיין נמצאים בתשואה חיובית מתחילת השנה. ת"א 35 עלה ב-1.7%, ת"א 125 עלה ב-2.2% ות"א 90 עלה ב-4%.
בשנת 2021 מדדי ת"א עלו יותר מאשר המדדים האחרים בעולם. המדדים בארץ עלו יותר מ-30% בעוד ה-S&P500 עלה ב-27%, הנאסד"ק עלה ב-21% והדאו ג'ונס ב-19%. גם המדדים האירופאים עלו הרבה פחות מבישראל. הדאקס הגרמני עלה ב-16%, והיורוסטוקס 50 עלה ב-21%.
מנגד, צריך לזכור שהבורסה המקומית נמצאת עדיין בתשואת חסר משמעותית ביחס לעולם. ב-5 השנים האחרונות ת"א 35 עלה ב-41%, ות"א 125 עלה ב-68%, בעוד מדד הנאסד"ק 100 זינק ב-200% וה-S&P500 עלה ב-100%. הדאו ג'ונס עלה ב-80%.
רק ת"א 90 הצליח ליצור תשואה תחרותית לעולם וייצר תשואה של 167% ב-5 שנים - והסיבה היא אותה סיבה.
מה הסיבה לחוזקה השנה של ת"א - שהיא אותה סיבה לחולשה בשנים הקודמות?
אז מה גורם לת"א השנה להוביל ביחס לעולם? ההטיה שלו למניות של קבוצת דלק דלק קבוצה 0% , אי.סי.אל (כי"ל), מניית התקשורת בזק וכמובן - הבנקים.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בעולם הבנקים הגדולים וחברות האנרגיה הן כמובן שחקניות משמעותיות, אבל החלק היחסי שלהן במדדים הגדולים הוא נמוך יותר מאשר בישראל. לצורך ההשוואה - חמשת הבנקים בישראל הם מהמניות הגדולות ביותר בישראל בכלל ובמדד הדגל של הבורסה, ת"א 35, בפרט. כך, בנק לאומי -1.56% הוא השני בגודלו בשוק כולו, פועלים -1.93% הוא השלישי, מזרחי טפחות -1.5% הוא השישי, דיסקונט -1.08% הוא השביעי, והבנק הבינלאומי בינלאומי -1.38% הוא מספר 13.
ומי המניות הגדולות הנוספות? נכון. איי.סי.אל 0.56% (כי"ל) היא החברה הרביעית בגודלה בבורסה המקומית, כן, מעל טבע. ומי מחזיקה בה ב-45%? חברה לישראל 0.29% , שחזרה לאחרונה למדד הדגל. מה התשואה של שתיהן מתחילת השנה? כי"ל עלתה ב-13% והחברה לישראל עלתה בעקבותיה ב-14%.
גם מניית אלביט מערכות -1.25% שנחשבת דפנסיבית (כלומר מתנהגת ללא קורולציה לשוק, וממילא יורדת פחות כשהשוק יורד) ממוקמת גבוה מאוד והיא התשיעית בגודלה בשוק. מניה משמעותית נוספת היא בזק 2.16% , המניה האחת עשרה בגודלה מבחינת שווי שוק, שמתחילת השנה עלתה ב-10%.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
ומה לגבי מניית דלק קבוצה? היא כמובן נהנית מאוד מהעלייה במחירי הנפט בעולם - שנמצאים בשיא של 7 שנים (מחיר של 87 דולר לחבית נפט). כדי לסבר את האוזן, ב-12 החודשים האחרונים היא זינקה ב-213%, כולל זינוק של 31% מתחילת השנה. מי בכלל זוכר שלפני שנה וחצי היא הייתה על סף חדלות פירעון?
- 5.אתה לא בכיוון (ל"ת)סוחר 20/01/2022 08:31הגב לתגובה זו
- 4.שרון 19/01/2022 12:39הגב לתגובה זועוד בהתחלה חשבתי שהם צודקים , יישמתי והנה אני בהפסד
- 3.שפורק כבר כמה ימים רצוף ועכשיו חוזר, המדד החל לרדת עם הענקת רשיון בנק חדש, כנראה שידיעה מטומטמת ועכשיו ראו הזדמנות וקונים את מדד הבנקים שמחזיק את ה35 והשאר, גם התיקון בעולם מקפיץ קצת (ל"ת)בגלל מדד הבנקים 19/01/2022 12:29הגב לתגובה זו
- 2.לרון 19/01/2022 12:21הגב לתגובה זוכסף זול זה כל הסיפור
- 1.לרון 19/01/2022 12:14הגב לתגובה זולעת ירידות הבורסה כאן יורדת לא פחות,ואל תשכחו הבורסה בת"א היא בורסה נגררת ששנים לא נתנה תשואה נורמלית עד שהנאסד"ק קיבל קריזה,כלומר כסף זול

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
