גיא סעדי טונדו
צילום: שלי פדן לורבר

אם מענק של רבע מיליון שקל שווה הודעה למשקיעים - מה זה אומר עלייך?

לאחר שחתמה על הסכם עם חברת ה-IT ההודית NCG, חברת טונדו סמארט קיבלה מענק ממשרד הכלכלה בסכום הנקוב, לפעולות שיווק בהודו - אבל החברה עם הערת עסק חי ולא רושמת הכנסות משמעותיות

תומר אמן | (4)

חברת טונדו סמארט 1.9% העוסקת בפיתוח טכנולוגיות ניהול לעיר חכמה דיווחה הבוקר כי קיבלה ממשרד הכלכלה סכום של כ-250 מיליון שקל לפעולות שיווק בהודו וזאת לאחר שחתמה על הסכם עם חברת ה-IT ההודית Net Connect Global (NCG). 

במסגרת ההסכם נחתם כי טונדו תסייע להקמה של כ-100 ערים חכמות בתת יבשת על מנת לשדרג את תשתיות המדינה. מהחברה נמסר כי ערים אלו יהוו ערי מודל שישפיעו גם על ערי הסביבה. כמו כן מהחברה דווח כי פרויקט זה הוא פרויקט המובל ע"י המשרד לפיתוח עירוני וממומן ע"י המדינה, שהגדיר את תחום התאורה החכמה בו טונדו עוסקים כתחום פיתוח חשוב בתוכנית. 

מהחברה נמסר כי הם מקווים כי לאור זאת, כמו כן על פי תחזיות מחקריות ועל הערכות של גורמים בשוק, מדובר בסקטור שצפוי לגדול ולצמוח בשנים הקרובות הן בשל היותו בעל פוטנציאל והן בשל גודל השוק בהודו, המכיל שלושה מגה ערים - דלהי, מומבאי וקולקטה. כמו כן מקווים בחברה כי תמיכת משרד הכלכלה והמדיניות האקטיביים של הממשל לקידום הפרוייקטים מהווים הכרה ביכולות החברה בארץ ובעולם. 

טונדו הונפקה בבורסה בתל אביב בסוף הרבעון השלישי לפי שווי שוק של כ-66.6 מיליון שקל ואת יומה הראשון בבורסה סיימה במחיר של כ-6.6 שקל למניה ואתמול היא סגרה במחיר של כ-5.6 שקל למניה, ירידה של כ-14% מההנפקה.

החברה בשלב הזה לא רושמת הכנסות משמעותיות. בתשקיף אותו פרסמה לבורסה טרם ההנפקה דיווחה החברה כי ההכנסות בשנת 2020 כולה עמדו על כ-753 אלף שקל, אמנם עלייה של כחצי מיליון שקל ביחס ל-2019, אז עמד על כ-235 אלף שקל, אבל מדובר במספרים קטנים מאוד. החברה רשמה הפסד התפעולי ב-2020 של כ-1.9 מיליון שקל, המשקף ירידה של כ-34% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 אז הסתכם בכ-3 מיליון שקל. ההפסד הנקי ב-2020 הסתכם בכ-2.4 מיליון שקל. במקביל היא שורפת מזומנים.

לצד התשקיף, צירפו רואי החשבון של החברה 'הערת עסק חי' - כלומר שהם לא מוכנים להתחייב שהחברה מסוגלת לשרוד שנה שלמה, ואילולא הכסף מההנפקה ייתכן שזה היה המצב כבר כעת.

אז החברה מדווחת היום על מענק של 250 אלף שקל. אבל כאשר דיווח על סכום כה קטן נחשב מהותי עבורה - מה זה אומר על החברה?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ואפילו הרו״ח שלהם לא מתחייבים שהחברה מסוגלת לשרוד שנה (ל"ת)
    למני ממטרה 09/12/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למני ממטרה 09/12/2021 12:32
    הגב לתגובה זו
    החברה בהפסדים ללא זכות קיום עוד לפני שהנפיקו עלה חשד לניגוד עניינים שלהם במכרז נתיבי ישראל שהיועץ של נתיבי ישראל גם מחזיק במניות שלהם בעקיפין למיטב זכרוני. חברות כאלה נעלמות מהר
  • 2.
    [email protected] 09/12/2021 11:16
    הגב לתגובה זו
    רשום 250 מיליון שקל ולא 250 אלף שקל? *בלי קשר למניה יש לכם פשוט מלא טעויות בסיסיות בכתבות שזה פשוט מדהים
  • 1.
    מני 09/12/2021 00:29
    הגב לתגובה זו
    המדינה סבורה שיש פוטנציאל ומסכימה לממן שיווק בהודו הגדולה וביזפורטל סבור באופן שונה .
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.