גיא סעדי טונדו
צילום: שלי פדן לורבר

טונדו מתחילה פיילוט בארה"ב; המניה קופצת

אחרי שדיווחה על הסכם של 8 מיליון שקל עם משרד הביטחון בשבוע שעבר, החברה שמפתחת טכנולוגיית עיר חכמה מדווחת על פיילוט בארה"ב עם קבוצת חברות לקראת חתימה על הסכם שיתוף פעולה; המניה קופצת במסחר

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה טונדו גיא סעדי

טונדו סמארט טונדו סמארט 0%   העוסקת בפיתוח וייצור טכנולוגיות ניהול ושליטה לעיר חכמה מדווחת על פיילוט עם קבוצת חברות בארה"ב המתמחות בפיתוח ופריסת עמודים חכמים, תשתיות תקשורת ושירותי אינטגרציה עבור מפעילי תקשורת מובילים בארה"ב, אשר לדברי החברה צפוי להוביל לחתימה על הסכם שיתוף פעולה להתרחבות העבודה המשותפת בארה"ב.


במסגרת ההתקשרות, הצדדים ישתפו פעולה בפיילוט להוכחת יכולת בשוק האמריקאי. הפיילוט מתבצע לאחר שהחברה השלימה את פיתוח בקר התאורה שלה, תוך התאמתו לדרישות השוק המקומי והתקינה הרגולטורית בארה"ב. לדברי החברה, לקבוצת החברות ניסיון של למעלה מ-20 שנה בפיתוח, תכנון והקמה של פתרונות מתקדמים בתחום התשתיות האלחוטיות (44G, 5G, Public Safety) ברחבי צפון אמריקה, לצד בסיס לקוחות הכולל את מפעילי התקשורת הגדולים בארה"ב.


"החברה רואה בהתקשרות עם קבוצת החברות מהלך סינרגטי, המשלב חדשנות טכנולוגית עם גישה לשוק רחב, וצופה כי שותפות זו תסייע לה על מנת להתרחב בשווקים בחו"ל", מסר גיא סעדי, מנכ"ל טונדו סמארט. "בשנתיים האחרונות השקיעה טונדו סמארט את מלוא תשומת ליבה בשני אפיקים: סיימנו לפרוס את התשתית בישראל על פני עמודי תאורה ולמעשה אנו נמצאים כמעט בכל מקום בארץ. במקביל, השלמנו את התשתית לפיתוח מגוון מוצרים שייתנו מענה לצרכים בטיחותיים, בטחוניים וכלכליים ולמעשה, אנחנו כבר קוצרים את הפירות עם ההסכם הראשון שנחתם מול משרד הבטחון. כמו כן, פתחנו קשרים עם חברות בארה"ב ובאירופה להמשך צמיחת החברה מחוץ לגבולות מדינת ישראל".


הדיווח מגיע אחרי שבשבוע שעבר דיווחה כי התקשרה עם משרד הביטחון. לאחר פיילוט מוצלח, נחתם הסכם עם משרד הביטחון והתקבלה הזמנה ראשונה בהיקף של כ-8 מיליון שקל. תמורת הפרויקט תשולם לחברה בהתאם לאבני דרך שנקבעו בהסכם על פני תקופה של כשנה, עם אפשרות להרחבה עתידית משמעותית בהיקפה.


טונדו הונפקה ב-2021 אך מאז ירדה המניה ב-30% לשווי של 57 מיליון שקל. לחברה יש הכנסות - במחצית הראשונה של 2024 למשל הכניסה החברה 7.9 מיליון שקל, אם כי הנתון משקף ירידה של 18.5% לעומת התקופה המקבילה. עם זאת טונדו עדיין מתקשה להציג רווח והיא ממשיכה לשרוף מזומנים. במחצית הראשונה ההפסד הכולל הסתכם ב-3.6 מיליון שקל והתזרים היה שלילי ועמד על 2.5 מיליון שקל, כלומר החברה שורפת מזומנים בקצב של 5 מיליון שקל בשנה, זאת כאשר יש לה רק 2 מיליון שקל בקופה. העסקה עם משרד הביטחון צפויה לתרום לנזילות של החברה, אבל השאלה היא מה יהיה בהמשך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


טסט

עדי ברזילי |
מדד ת"א 35 0.31% טבע 3.14% לאומי



פועלים -0.28%