אחרי הסדר החוב: תדיר גן מדווחת על זינוק במחיר חומרי הגלם.
חברת תדיר גן העוסקת בייצור מכלולים לרכב דיווחה לבורסה על עלייה חדה במחיר של חומר הגלם של החברה - מגנזיום - דבר שצפוי לגרום להרעה משמעותית בתוצאות הכספיות של החברה.
לכאורה, זה ידוע שבחברות תעשייתיות יש לעיתים זינוקים במחיר של חומרי הגלם - כמו הפוליאתילן שמשמש במוצרי פלסטיק וזינק בעשרות אחוזים בחצי השנה האחרונה - אך לא ראינו שחברות מדווחת על כך לבורסה בהמוניהן. מה גם, שבגלל שהמוצר שהחברה מייצרת הוא מוצר מורכב, חומר הגלם מהווה רק 30% מעלויות הייצור של החברה. בשאר החברות התעשייתיות זה בדרך כלל יותר. ונציין בנוסף את העובדה שאחת לרבעון החברה נוהגת ממילא לעדכן את המחיר של המוצרים שלה בהתאם לשינוי בחומרי הגלם כדי "לגלגל" את השינויים בו אל הלקוחות.
תדיר גן הייתה בעבר אחת מהחברות של קרן ההשבחה רבת המוניטין פימי, שבניהולו של ישי דוידי. אך תדיר גן נחשבה בשנים האחרונות לאחת החברות הכי פחות מוצלחות בפרוטופוליו של פימי. היא לא הצליחה להציג צמיחה, ושנה אחר שנה אחר שנה, הציגה הפסדים בשורה התחתונה.
כתוצאה מכך, הודיעה לפני חודשיים פימי על כך שהיא מוכרת את כל המניות שלה (54%) בחברה לקרן DBSI ולרוכש נוסף. ובכן, במקרה הזה "מוכרת" זו מילה די יפה - פימי לא קיבלה במסגרת הרכישה תמורה על המניות שלה, היא תקבל רק באופן שתלוי בביצועים מותנים של החברה, מוגבלים לעד 10 מיליון דולר, ורק בתנאי שהרוכשים יחזירו את השקעתם בחברה. כלומר לא יכול להיות מצב בו DBSI לא יראו עדיין כסף ממכירת חלק מהמניות, מדיבידנדים או מאקזיט והם עדיין יצטרכו לשלם לפימי בגלל עלייה בהכנסות, צמצום בהפסד, שיפור ברווחיות וכדומה.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר הרכישה דווח על הסדר חוב עם הבנקים שהלוו לחברה כספים בו הוסכם כי הם לה על חובות בסך 8.45 מיליון שקל בתמורה לתשלום של 8.45 מיליון שקל במזומן מהחברה וכן אופציות לרכישת 5% מהחברה עם משך חיים של 5 שנים ובמחיר מימוש של 12.94 אגורות (לפי איחוד ההון של 1 ל-10 שדווח) - בדומה למחיר בשוק. כמו כן, ניתנה גם אופציה להמרת האופציות ללא תשלום במזומן - לפי ההפרש בין מחיר המניה בשוק למחיר המימוש.
את החלק של הבנקים פרעה תדיר גן באמצעות הלוואה של 25 מיליון שקל שקיבלה מ-DBSI בריבית המינימאלית שמאפשר מס הכנסה (מתחתיה על המלווה לשלם מס) - 2.45%. ההלוואה גם נועדה לממן את ההון החוזר, שהיה שלילי בהיקף של כ-50 מיליון שקל, בנטרול חצי ההלוואה שנמחלה.
- 1.ישי 24/09/2021 21:52הגב לתגובה זומי שמכיר את התשואות של הקרנות האחרונות של פימי יודע שהן חד סיפרתיות במקרה הטוב. על כל הצלחה שמפרסמים יש שני כישלונות. דוידי הוא אחד הבלופרים הגדולים.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
