ניתוח

האם עדיף להיחשף לוואן טכנולוגיות דרך חברת האם מיחשוב ישיר?

למה יש דיסקאונט בחברות החזקה והאם יש הצדקה לדיסקאונט של 40% בחברת מיחשוב ישיר? 
איתן גרסטנפלד | (8)

מניית וואן טכנולוגיות 0.88%  קפצה בכ-93% בשנה האחרונה לשווי של כ-3.72 מיליארד שקל, נישאת על גבי התוצאות החזקות אותן היא מציגה באופן עקבי רבעון אחר רבעון. אלא שייתכן שדווקא השקעה בחברת האם, מיחשוב ישיר  שנשלטת על ידי עדי אייל, עשויה להתברר כעדיפה על פני השקעה ישירה בחברת התוכנה הישראלית. לקריאה נוספת: >> איך להשקיע בחברות החזקה נכון לסוף הרבעון השני של 2021 חברת מיחשוב ישיר קב -0.17% מחזיקה בוואן טכנולוגית בכ-43.5%. בשעה שמיחשוב נסחרת לפי שווי של כ-960 מיליון שקל שווי ההשקעה בוואן מוערכת  בכ-1.6 מיליארד שקל. לחברת האם השקעה נוספות אך זניחה בחברת טקליס הפועלת במתן שירותי מימון לרכישת ציוד IT. מלבד אלו, מחזיקה החברה בחובות בסכומים של כמה מיליוני שקלים (סכומים זניחים יחסית להיקף נכסיה). מתמונה זו עולה כי למעשה החברה נסחרת בדיסקאונט של כ-40% על הנכס העיקרי של וואן. במילים אחרות - מי שרוצה להיחשף לוואן יכול לעשות זאת בהנחה דרך מיחשוב ישיר. חשוב להזכיר שדיסקאונט של חברות החזקה על החברות בנות אינו דבר חריג. אך בהינתן העובדה שבמקרה של מיחשוב ישיר אין כמעט דמי ניהול נטו כמו גם חובות משמעותיים , אין הגיון לכאורה בדיסקאונט משמעותי.  ייתכן שזו גם הסיבה שבית ההשקעות ילין לפידות העדיף להיחשף לפעילות וואן טכנולוגיות באמצעות חברת האם. כך, בזמן שמוסדיים רבים דוגמת מגדל, כלל ביטוח והראל מחזיקים בחברת הבת, בקופות הגמל של ילין לפידות בחרו דווקא להיחשף (7.4%) לחברה באמצעות חברת האם. הסבר לדיסקאונט הגדול יכול להיות בגורם הסחירות - מניית וואן סחירה יותר, המחזורים בה משמעותית עולים על מיחשוב ישיר. בשלושה החודשים האחרונים המחזור הממוצע בוואן מסתכם בכ-4 מיליון שקל, פי 10 מאשר במיחשוב ישיר שיש ימים שהמחזור בה הוא זניח לחלוטין. חוץ מזה, צריך להתחשב במס עתידי שיחול על מיחשוב ישיר אם וכאשר היא תממש את השקעתה. אז ראשית, כל עוד היא לא מממשת אין מס. מעבר לכך, המס האפקטיבי צפוי להיות נמוך יותר מהמס הסטטוטורי  בהינתן שהרווחים של וואן עצמה כבר מוסו בוואן ולא ימוסו שוב בחברה האם, אם כי זו לא סוגייה לא ברורה. בכל מקרה, לרוב כש"מחסלים" את חברת ההחזקות, דואגים למיסוי נמוך, כמו למשל דרך חלוקת דיבידנד בעין ואפשרויות נוספות. אז יש לזה השפעה, אבל לא כזו שמסבירה דיסקאונט של 40%   בתוך כך, כאמור תוצאות החברה מושפעות בעיקר מביצועיה של חברת הבת, אשר סיכמה את הרבעון השני של 2021 עם זינוק של 71% בהכנסות שעמדו על כ-702 מיליון שקל. זאת, הודות לרכישת פעילות טלדור, בניכוי הרכישה צמחו ההכנסות בכ-24% והגיעו לכ-508 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הציגה החברה רווח נקי של כ-30.3 מיליון שקל לצד EBITDA של כ-75 מיליון שקל.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ירושלמי 13/09/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    מיחשוב ישיר אומנם שווה הרבה, כמו שמתואר בכתבה. אבל היא בקושי סחירה, מסיבות לא ברורות. ולאכן אי אפשר לקנות ולמכור אותה לפי הצרכים והשיקולים של המשקיע, אלא רק לפי האילוצים של השוק. וזה חוסר גמישות מסוכן מאד
  • 6.
    מיחשוב ישיר עלתה 87% השנה רק 6% פחות מוואן.... (ל"ת)
    עידו 13/09/2021 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גלעד 12/09/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    על רווחי ההוןמשל מחישוב מוואן??
  • 4.
    מס על ההחזקה בדקתם? (ל"ת)
    שאלה 12/09/2021 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גם גולד וסינאל במצב דומה, אמנם פחות קיצוני אך דומה 12/09/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
    גם גולד וסינאל במצב דומה, אמנם פחות קיצוני אך דומה ואפשר לדבר גם על נטו אחזקות בהקשר הזה, מעניין מה הסיבות לכך באמת
  • נטו בלי דיסקאונט, ערד עם דיסקאונט גדול (ל"ת)
    מאיר 13/09/2021 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ..תמיד יש לעשות הפוך ממה שמציעים באתר הזה (ל"ת)
    אנונימי 12/09/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם שווה לקנות ל 3 חודשים ? (ל"ת)
    שמשון 12/09/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?