עידן עופר
צילום: בוצ'צ'ו

עידן עופר מטיל עוגן בוול סטריט: צים הגישה בקשה לרישום להנפקה

על רקע השיפור בתוצאות והעלייה במחירי ההובלה הימית, חברת הספנות נערך להנפקה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. קנון הולדינגס, שבשליטת עופר, מחזיקה ב-32% בחברה ועתידה לממש חלק מההשקעה ולדלל את אחזקותיה. לפי ההערכות את ההנפקה ילוו גולדמן זאקס, ברקליס וסיטי
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה הנפקה צים קנון

עידן עופר עומד לקטוף את פירות ההשקעה בצים: קנון -0.92% שבשליטתו המחזיקה ב-32% מחברת הספנות מדווחת כי צים הגישה מסמכים לרשויות בארה"ב לקראת הנפקה ראשונית לציבור בוול סטריט. קנון לא תיקח חלק בהנפקה אלא תממש חלק מההשקעה בחברה ותדלל את אחזקותיה בה. מתחילת השנה מניית קנון עלתה בכ-20%, כשאחת הסיבות היא השיפור בתוצאות צים, שנכון לסוף הרבעון השלישי רשומה במאזני קנון בשווי של 137 מיליון דולר.

 

לפי הדיווח של קנון, צים סיכמה מולה על תקופה בת 180 ימים בה קנון לא תמכור את אחזקותיה בחברה. על כוונות ההנפקה של צים דווח כבר בחודשים האחרונים, כשלפי ההערכות החברה שכרה את שירותי בנק גולדמן זאקס, ברקליס וסיטי, ובוחנת הנפקה בוול סטריט או בלונדון. נראה כעת כי נפל הפור לטובת ארצות הברית, כשהשווי המוערך בהנפקה עומד על כ-1.3 מיליארד דולר – גבוה מההערכות הקודמות שדיברו על חצי מיליארד עד מיליארד דולר.

צים נהנתה מעלייה במחירי ההובלה הימית, גם על רקע המחיר התחרותי בהשוואה להובלה האווירית וגם בשל הביקוש הגובר למשלוחים עקב התחזקות הרכישות באונליין. כך, פתחה צים בשנה האחרונה שלושה קווי הובלה חדשים. עוד קידמה החברה מעקב והתנהלות בכלים דיגיטליים מול הלקוחות שלה, מהלך שמטרתו להביא למקסום הרווחיות, וכן היא הפכה ליצואנית הבלעדית של עליבאבא משטח סין.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עידן עופר מטיל פצצה 31/12/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    גרם לירידת המניה ב 20% הנפיק שם במחיר חיסול ומאז רק ירדה עוד ועוד המניה לא הגיע לשער שהיה לפני 15 שנה. עוד לוזר
  • 2.
    עידן בלופר 31/12/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    כשרצה למכור את כיל העסק היחיד שהוא הרויח בו לא הרשו לו הפסד עתק למדינה למשקיעים ולפנסיה של הציבור. תודה ללפיד הפחדן. לא סתם הוא באופוזיציה משקיעי כיל לא ישכחו לו את הפחדנות ופופוליזים . תצביעו לזליכה הוא כבר ידאג לחסל סופית את ענף הגז כיל בזן ו...צים עוד יקים ועדת תמלוגים לשימוש במי ים להפלגות וביבי לא יעשה כלום נוח לו שדואגים לרפד את חשבונות הממשלה בכסף לחלק למקורבים . והוא בכלל עושה עסקים מחוץ לבורסה זה לא נוגע לו ויש לו גם פנסיה תקציבית מה לו ולזה
  • 1.
    מי השותפים האחרים ל32% אחזקה וכמה אחוזים יונפקו? (ל"ת)
    ג'סי 31/12/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.