אלקטריאון שווה 2.8 מיליארד שקל - למה? ככה

שלוש הערכות שווי בפרק זמן של חצי שנה ובכל הערכה השווי קפץ בעשרות אחוזים - תכירו את פורסט אנד סאליבן שעושים אנליזה, אבל לא יודעים באמת להסביר את השווי של אלקטריאון? 
אור צרפתי | (34)

חברת הטכנולוגיה, אלקטריאון -1.94% , עוסקת בפיתוח טכנולוגיית ״כביש חכם״, ומתמקדת בשירותי תחבורה ומפעילי צי רכבים. מתחילת השנה, המניה זינקה בכ-260% ונסחרת בשווי שוק של 2.7 מיליארד שקל, זה יותר מפי 10 ממחירה לפני שנה וחצי וכעת מקבלת הערכת שווי שנותנת לה פרמיה של נוספת  לשווי של 2.8 מיליארד שקל - למה? ככה.

 

שלוש הערכות שווי התפרסמו בשנה האחרונה על ידי חברת הייעוץ והמחקר ״פורסט אנד סאליבן״. כולם מלווים בהעלאת מחיר היעד. בהערכת השווי שפורסמה בחודש מרץ הוענק מחיר יעד של 153 שקל למניה, בהערכת השווי האחרונה מחיר היעד הוא 293 שקל. מתרחשים דברים בחברה - גיוס פרטי, התקדמות בפעילות העסקית בעיקר לצורך בחינת היתכנות. סוג של פיילוט עם חברה פרטית ולא מוסד ממשלתי או גוף ציבורי - ממש בזמן האחרון.  ועדיין - נראה שהאנליסטים עוקבים אחרי המניה וזורקים פרמיה. אין להם באמת דרך להעריך ולבחון את שווי החברה. אין להם יכולת לקבוע מחיר יעד. 

 

אלקטריאון היא  עדיין סטארט-אפ. ההכנסות הן באזור האפס. עיקר פעילותה היא מחקר ופיתוח. בדוחות הרבעון השני החברה דיווחה על כ-10 מיליון שקל הוצאות מחקר ופיתוח, בניכוי של 8.5 מיליון שקל השתתפות בהוצאות. ההפסד הכולל הסתכם ב-5.1 מיליון שקל. הונה עצמי מוערך בכ-174 מיליון שקל, אחרי שורה של גיוסים פרטיים גם מגופים מוסדיים. 

 

על בסיס מה נקבעה הערכת השווי של החברה? ״הטכנולוגיה של אלקטריאון נכללת בתחום המוערך על ידי פרוסט אנד סאליבן בסכום העולה על 35 מיליארד דולר. תחום זה נקרא  (ERS (ELectric Rad Eyste. לפחות 17 חברות נמצאות כעת בתחום זה בשלבי פיתוח ובדיקות שונים של פתרונות ברחבי העולם״ - כך נכתב בהערכת השווי של פורסט אנד סאליבן במרץ האחרון.  העלאת השווי במרץ נבעה בעיקר ממעבר לבדיקות שונות במספר אתרים, לצד צפי על עסקה עתידית מול ממשלת שוודיה. הערכת השווי ביוני לא כוללת פרטים חדשים, ומעלה את מחיר היעד מ-155 שקל, ל-181 שקל. לא דווח עד כה כי העסקה מול שוודיה נחתמה. 

 

הערכת השווי האחרונה - מלפני מספר ימים - מעלה את מחיר היעד ל-293 שקל ולשווי שוק של 2.8 מיליארד שקל. במהלך התקופה דיווחה החברה על הסכם עם EnBW, בסכום שאינו פורסם, לפרויקט עוד שני שלבים נוספים המותנים באישור החברה עד לתום השנה. למעשה זהו הפעם הראשונה שהחברה מוכרת את המוצר שלה. 

 

עיקר העלייה בהערכת השווי, נובע מהמעבר למודל של מכירת מערכות, כלומר מעבר משלב הסטארט-אפ, לצד קיטון הריביות בעולם, שהורידו את שיעור הריבית להיוון מ-16.9% ל-14%, ויש לכך השלכות דרמטיות לשווי החברה. הערכת השווי צופה הכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנת 2026, והכנסות של 2.2 מיליארד דולר בשנת 2027. הרווח הנקי צפוי להיות כ-178 מיליון דולר בשנת 2026, וכ-330.1 מיליון דולר עד שנת 2027. וזאת מתוך שוק צפוי של 14.6 מיליארד דולר בשנת 2016, וכ-18.2 מיליארד דולר בשנת 2027. 

 

כלומר הצפי הוא שהחברה תחזיק נתח שוק עולמי ממוצע של 10%. כשברקע, עשרות חברות מתחרות בשוק הספציפי, וענקיות הרכב מוול סטריט מתחרות בשוק מקביל תחרותי, טכנולוגי ורחב יותר. אופטימי מדי ? ככל הנראה כן. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

השוק בו פועלת החברה דורש משאבים רבים ובניהם בניית תשתית וחיבור פלטות חשמל לרכב. המטרה העיקרית היא הגברת התחבורה ציבורית, ככל מהטרנד להוריד את השימוש ברכב, חברות בולטות אחרות המציעות פלטפורמה בעלת משמעות דומה ובטכנולוגיה שונה הם אובר, פלאג פאוור, ניקולה וטסלה, אשר מציעות פתרון טכנולוגי יותר ללא צורך בתשתיות. 

 

פורסט אנד סאליבן היא אחת משתי חברות האנליזה שנבחרו ע״י הבורסה לניירות ערך לסקור את מניות הטכנולוגיה והביומד, על מנת להנגיש את הסקטור המתפתח והמורכב לבדיקה לכלל הציבור. הרעיון הוא טוב, אבל היישום כושל - ההערכות האלו לרוב היו אופטימיות מדי. מי שהסתמך עליהן, הרוויח בחברות האנרגיה המתחדשת - אנלייט  ואנרג'קס אבל הפסיד הרבה ברוב החברות האחרות.

ובחזרה לאלקטריאון. החברה פועלת בשוק שאכן יכול לייצר הכנסות משמעותיות, אבל היא עדיין רחוקה מלהגיע לשם, כשבדרך היא תיתקל בתחרות. אז אולי תהיה שם השבחה - הצלחה עסקית או אקזיט, אבל בשלב הזה להעריך את החברה זה סוג של ירייה באפלה. כל מספר זוכה. הבעייתיות בהערכות השווי היא בשינוי מתמיד בשווי בפרקי זמן קצרים. הרי הערכת השווי במרץ אמורה לכלול את הצפי של העסקה הגרמנית וגם את העסקה שתבוא אחריה, שכן התחזית לוקחת בחשבון הכנסות של 2 מיליארד דולר בעוד כמה שנים. 

 

מחברת פורסט אנד סאליבן נמסר, כי למרות שהדבר נראה תמוה בעיני המתבונן, החברה אכן עשתה צעדים משמעותיים במהלך החצי השנה האחרונה. 

 

 

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    בזן 03/09/2020 15:34
    הגב לתגובה זו
    זה נראה לכם נורמלי שהסטארט-אפ אלקטריאון נסחר יותר יקר מחברת בזן???
  • 32.
    הבעיה היא האופציות 03/09/2020 15:29
    הגב לתגובה זו
    התגובות כאילו לכתב יש איזה סיפור בשורט מטןפשות, הוא כתב כתבה נכונה וכולם מבינים שבעלי האופציות רוצים לדחוף ולדחוף
  • 31.
    כתבה רצינית 03/09/2020 15:17
    הגב לתגובה זו
    היי כתבות בעוד אתרים יש סימנים אדומים בוהקים של סכנה ממשית
  • 30.
    זה כספינו שלא יהמרו עליו (ל"ת)
    שייזהרו המוסדיים 03/09/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    מהוון 03/09/2020 15:12
    הגב לתגובה זו
    אם תמר ולוויתן מהוונים לפי 10%? זה לא יכול להיות שסטארט-אפ מהוון איפושהו בליגה של שדות גז מניבים, שמייצרים מזמונים מדי שנה בשנה. אז אם את תמר מהוונים לפי 10% אז שיעור היוון ריאלי יותר לאלקטריאון צריך להיות 30%.
  • 28.
    כלל ביטוח 03/09/2020 15:06
    הגב לתגובה זו
    זה נראה לכם נורמלי???
  • 27.
    שוק בועה בהפרעה 03/09/2020 14:56
    הגב לתגובה זו
    כל פיפס שעשו, איזה טרנספורמטור שהותקן ובום הודעה כאילו המציאו מכונית מעופפת שנוסעת על אויר ומכינה מטבוחה חריפה במקביל סימנים של שוק מנופח ובועה מסוכנת אס זוכה מלך בוכה
  • 26.
    חכם חנוכה 03/09/2020 12:49
    הגב לתגובה זו
    הגרמנים לא מוכנים להגיד מה שווי העיסקה נו באמת, איזה תירוץ. החברה חייבת לפרסם את זה. הכל מוזר ונראה לא סטרייט
  • 25.
    תוך שנה המניה נסחרת כשלד.הרעיון לסלול כביש שמטעין 03/09/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    תוך שנה המניה נסחרת כשלד.הרעיון לסלול כביש שמטעין אוטובוס חשמלי מופרך ומגוכך.יותר מטופש מהסוללה הנשלפת של בטר פלייס.לא יצליחו לגייס שקל
  • 24.
    אבי 03/09/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    הרמה של הכתבות שלכם כמו הרמה של הממשלה, רדוד וחסר דימיון ספר לנו כמה פעמים היית בחברה וניפשת עם המנכל?
  • 23.
    מכרתי מרסדס שמתי בטסלה אני קונה בברלי חילס (ל"ת)
    סמבוק 03/09/2020 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מימון המונים 03/09/2020 09:29
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיה כזו, אחרת, מה חשוב. העיקר שקונים את המניה בשיגעון ומגינים עליה בתגובות, בזה הם כבר הצליחו מעל ומעבר
  • 21.
    קנה בשמועה מכור.... 03/09/2020 09:05
    הגב לתגובה זו
    שומר נפשו יירחק
  • 20.
    תלק 03/09/2020 06:24
    הגב לתגובה זו
    עסק על קרעי תרנגולת ומכפיל מיל 90
  • 19.
    המגיב 02/09/2020 22:40
    הגב לתגובה זו
    כמה שגיאות בכתבה אחת. והגדולה מכולן, ניקולה, טסלה או אובר מפתחות רכב חשמלי שלא דורש תשתיות, מאיפה יקבלו חשמל? ללא תשתית טעינה? לפחות אתה משווה את אלקטריאון לטסלה, כבר התקדמות. מה לגבי מתחרים, אולי תשתף מי המתחרים או שטסלה המתחרה. מציע שתלמד קצת לפני שאתה עוקץ חברות. רדוד ביותר
  • 18.
    דניאל 02/09/2020 22:17
    הגב לתגובה זו
    זמן למכור אלקטריאון לממש רוחים הקניה הבאה לדעתי אירודרום קבוצה פוטנציאל ענק לחברה בתחום סופר מוביל נסחרת בשווי שוק נמוך
  • 17.
    כלכלן 02/09/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    הפוטנציאל עצום. גם טסלה נסחרת בפי 1000 טירוף . הכל פוטנציאל. בורסה זה פוטנציאל לטווח ארוך.. הכל בצפי .
  • צודק וכל מי שבחוץ שימשיך לבכות (ל"ת)
    ביבי 02/09/2020 22:26
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    צגצבצ 02/09/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    15% ב650bcm...שווה 1.2 בקושי....ואלקטריון
  • 15.
    אותם רמאים מפרוטליקס 02/09/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
    אותם רמאים מפרוטליקס הריצו את פרוטליקס ומכרו בגבוה
  • 14.
    אנונימי 02/09/2020 17:14
    הגב לתגובה זו
    קנאים!!!!!!
  • 13.
    אנונימי 02/09/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    כמה משלמים לכם כדי לעבוד עם שורטיסטים אה? חצופים!!!! לא להאמין לכלום פה!!!!
  • 12.
    הכתב צודק (ל"ת)
    בני 02/09/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יעקב 02/09/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
    עושים הכל בשביל לעוף מהבורסה פה ישר לוולסטריט, בושה!
  • 10.
    קרוקים 02/09/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
    כמעט כל דיווח בחברה הזו אופטימי אש אין כמעט הכנסות אבל הכל וורוד אין סיכונים אין איומים אין סקירה מסודרת של המכשולים הקשים בדרך. ואין נתונים על העסק בגרמניה כי אולי זה סכום מצחיק. חושבת שזה לא יגמר טוב
  • 9.
    חבל שלא עוקבים אחרי הקשר של ביזפורטל עם שורטיסטים (ל"ת)
    אנונימי 02/09/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אהרון 02/09/2020 16:12
    הגב לתגובה זו
    איזה כתבה מצחיקה, כל הכבוד על השתפ, מאחל שתפסידו את כל מה שיש לכם
  • 7.
    אבי 02/09/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    מאחל לכם שתסיימו כמו ביבי, ואנחנו עם טסלה
  • 6.
    אבי 02/09/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    בגלל כאלה כתבים שונאים את העם שלנו בעולם..
  • 5.
    אבי 02/09/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
    ולא בטעות רשמתם 2.7 מליארד דולר ולא שקל ..אבל תקבלו טסלה בפנים.
  • 4.
    כולם יודעים איך זה יגמר אבל ממדיים המעוותים משחק ע 02/09/2020 15:48
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים איך זה יגמר אבל ממדיים המעוותים משחק על ידי מני מור הנוכל וויקטור תשובה
  • 3.
    קופג והפנסיה כמו עדר מסוממים קונים מניות בועה!!!!!!!! (ל"ת)
    בדיחה עצובה 02/09/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברונכזאורוס 02/09/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
    אבל מה זה משנה אלה שהרויחו בביומדיקס ירויחו גם הפעם כל השאר ילמדו את הלקח עד לפריירים הבאים. חלומות של אתמול.....
  • 1.
    אנונימי 02/09/2020 15:33
    הגב לתגובה זו
    רוצים למכור?
עידן וולס
צילום: שלומי יוסף
דוחות

דלק: עלייה בהכנסות לכ-3.5 מיליארד שקל, תחלק דיבידנד של 250 מיליון

דלק קבוצה מציגה רבעון חיובי עם זינוק ב-EBITDAX ל-2.1 מיליארד שקל והמשך עלייה חדה בהפקה של איתקה, לצד עסקת הענק של ניו-מד להרחבת יצוא הגז למצרים; במקביל, חילקו והכריזו החברות הבנות דיבידנדים בהיקף של כ-547 מיליון דולר, מתוכם כ-290 מיליון דולר (כמיליארד שקל) זרמו לדלק, והקבוצה עצמה הכריזה על חלוקה נוספת של 250 מיליון שקל, מה שמציב את תשואת הדיבידנד שלה סביב 10%

תמיר חכמוף |

דלק קבוצה דלק קבוצה 2.86%  מסכמת רבעון שני חזק עם עלייה של כ-40% בהכנסות ועלייה ב-EBITDAX, לצד המשך הצמיחה בהפקה של איתקה וחתימת עסקת ייצוא היסטורית של ניו-מד למצרים.

הכנסות הקבוצה ברבעון השני של 2025 עמדו על כ-3.5 מיליארד שקל, עלייה של כ-40% לעומת הכנסות של כ-2.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות הקבוצה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו בכ-7.4 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% לעומת כ-5.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 הרווח הנקי של הקבוצה ברבעון השני של השנה הסתכם בכ-176 מיליון שקל, לעומת 382 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפער בין הרבעונים נבע בעיקר כתוצאה מקיטון ברווח של ניו-מד ברבעון השני של השנה, בעקבות הפסקת הפעילות של מאגר לוויתן במהלך מבצע "עם כלביא" ולצורך ביצוע עבודת תחזוקה להנחת הצינור השלישי, ירידה במחירי האנרגיה, וכן כתוצאה משינוי בשיעור ההחזקה של הקבוצה באיתקה, מכ-88.5% ברבעון המקביל, לכ-52.2% ברבעון הנוכחי, כתוצאה מהשלמת העסקה האסטרטגית לכניסתה של Eni UK לתוך איתקה, כמו גם משערוך תמורות מותנות, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המתואם של הקבוצה, בנטרול הפרשה חשבונאית חד-פעמית (לא תזרימית), בגין התאמות למיסים נדחים בים הצפוני, הסתכם בחציון הראשון של 2025 בכ-491 מיליון שקל לעומת רווח בסך של כ-651 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. בשקלול ההפרשה החשבונאית, הרווח הנקי המדווח בחציון הראשון של 2025 עמד על כ-186 מיליון שקל.

ה-EBITDAX של הקבוצה זינק ברבעון השני והסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה זינק ה-EBITDAX לכ-5.3 מיליארד שקל, לעומת כ-3.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח התפעולי של הקבוצה ברבעון השני הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-34% לעומת כ-831 מיליון שקל ברבעון השני של 2024. במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח התפעולי בכ-3.4 מיליארד שקל, גידול של כ-60% לעומת כ-2.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

קרעי עם היתר שליטה מתוקן שיאפשר לסרצ'לייט 10% נוספים ממניות בזק

שר התקשורת, שלמה קרעי, השלים את שלב האישור מצד המשרד ומסר היתר שליטה מעודכן לחתימת ראש הממשלה ולשר הביטחון, בקידום שינוי הבעלות בבזק

רן קידר |
נושאים בכתבה בזק סרצ'ילייט

המהלך שמוביל משרד התקשורת לקראת שינוי הבעלות בבזק מתקרב לשלב ההכרעה. שר התקשורת, שלמה קרעי, השלים את שלב האישור מצד משרדו ומסר היתר שליטה מעודכן לחתימת ראש הממשלה ולשר הביטחון. ההיתר החדש יאפשר לקרן סרצ'לייט, המחזיקה כיום במניות באמצעות ביקום, לרדת מתחת לסף ה-5% ולסיים את הקשר הפורמלי עם החברה כגורם שולט.

על פי גורמים בשוק, ההתקדמות בהליך הרגולטורי פותחת את הדלת למכירה משמעותית נוספת של מניות בזק על ידי סרצ'לייט, עד כדי שתרד במהירות מתחת לרף השליטה. בשלב זה, ביקום, החברה שדרכה פועלת סרצ'לייט, מחזיקה בכ-15.9% ממניות בזק. ההסכמים כבר הגדירו כי החזקה הנמוכה מ-15% לא תיחשב עוד כשליטה, כך שמהלך נוסף של מכירת כ-10% מהמניות יוריד את סרצ'לייט למעמד של מחזיקה טכנית בלבד, ללא השפעה מהותית.

המכירה האחרונה שבוצעה על ידי ביקום בשבוע שעבר מחוץ לבורסה כללה 160 מיליון מניות בזק, כ-5.77% מהון החברה, למוסדיים זרים וישראלים. המחיר בעסקה נקבע על 6.03 שקלים למניה, דיסקאונט של כ-5% על מחיר השוק, בתמורת כוללת של כ-965 מיליון שקל.  העסקה מצטרפת למימוש שביצעה במרץ השנה, אז מכרה כ-5% ממניות בזק בכ-950 מיליון שקל וירדה להחזקה של כ-22.5%. שתי העסקאות יחד מהוות מכירה של כ-10.8% ממניות בזק בתמורה כוללת של כמעט 2 מיליארד שקל והובילו לירידה דרמטית באחזקות תוך פרק זמן קצר יחסית: מ-27% ל-15.9%.


באופן חריג להסכמי הפצה מהסוג הזה, הפעם הוסכם מראש על אפשרות להמשך מכירת מניות גם במהלך תקופת חסימה רגילה של 90 יום, בכפוף לאישור מהחתמים. האפשרות הזו, ככל שתופעל, צפויה לשמש את הקרן למכירת יתרת אחזקותיה מוקדם מהרגיל, ולא להמתין לתום תקופת החסימה. המוטיבציה לכך ברורה: אחזקה בשיעור כזה מעניקה משקל מוגבל בלבד בהצבעות, והמשך השהייה בעמדה שאינה שליטה בפועל ואינה ניתנת למימוש מיידי, נתפסת על ידי הקרן כבלתי אטרקטיבית.

פרישה סופית של סרצ'לייט מהשליטה צפויה גם לשנות את הרכב הדירקטוריון של בזק. הדירקטורים שנחשבים כנציגיה, דארן גלאט ורן פורר, צפויים לעזוב את תפקידם, כפי שנדרש במקרה בו גורם מאבד את מעמדו כבעל שליטה. המשמעות היא שדירקטוריון החברה יתאזן מחדש, ויידרש לפעול על פי עקרונות ממשל תאגידי של חברה ללא גרעין שליטה.