תוצאות חזקות - לאומי מדווח על רווח של 694 מיליון שקל ברבעון
בנק לאומי -0.69% מדווח על רווח נקי של כ-694 מיליון שקל ברבעון השני, בהשוואה לרווח של 923 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. התשואה להון ברבעון השני של 2020 עמדה על 7.7%, בהשוואה ל-10.6% בתקופה המקבילה אשתקד. בבנק מציינים כי 64% מהלקוחות חזרו לשלם משכנתאות שהוקפאו במהלך המשבר.
למרות התוצאות החזקות לכאורה, צריך לציין כי בשורת הרווח הכולל הציג הבנק הפסד של כ-86 מיליון שקל ברבעון השני, המיוחס בעיקר לגידול של כ-2.4 מיליארד שקל בהתחייבויות בגין הטבות לעובדים. מדובר בעיקר בהתאמות בגין אומדנים אקטוארים לסוף תקופה של תכניות פנסיה להטבה מוגדרת והפחתה של סכומים שנרשמו בעבר ברווח כולל אחר.
עיקר הירידה ברווח הנקי במחצית מקורה בגידול משמעותי בהוצאה להפסדי אשראי, שנובע ברובו המכריע מגידול בהפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי ומירידה בהכנסות מימון שאינן מריבית.
ההוצאה להפסדי אשראי במחצית הראשונה של 2020 הסתכמה ב-1.7 מיליארד שקל, כאשר כ-84% מהסכום האמור הינו גידול בהפרשה הקבוצתית. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי עמד על 1.19%, בהשוואה לשיעור של 0.19% בתקופה המקבילה אשתקד.
- דמרי מדווחת על גידול של 22% בהכנסות ברבעון ורווח של 45 מ' ש'
- אחרי השנה החלומית: ירידה של 8% בהכנסות על בד - 371 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעות הקורונה
בבנק מסבירים כי "הגידול בשיעור ההוצאה להפסדי אשראי נובע מהשפעת השינויים בסביבה המאקרו-כלכלית על רקע המשך השפעות נגיף הקורונה, המעמיק את ההשפעה של המשבר הכלכלי ואת אי הוודאות לגבי השלכותיו על הכלכלה הישראלית והעולמית. עיקר הגידול הינו, כאמור, בהפרשה הקבוצתית, וזאת כדי לתת מענה לגידול האפשרי בהפרשה הפרטנית ברבעונים הבאים ולהתפתחות שלילית אפשרית בימי הפיגור, על רקע אי הוודאות הקיימת בנוגע למשכו של המשבר והשפעותיו העתידיות".
ירידה של 43% בהכנסות מריבית
הכנסות הריבית נטו ברבעון השני הסתכמו בכ-1.25 מיליארד שקל, ירידה של כ-43% לעומת הכנסות של כ-2.18 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה מיוחסת בעיקר להפרשה של כ-875 מיליון שקל להפסדי אשראי (לעומת כ-288 מיליון שקל ברבעון המקביל), למדד השלילי בתקופה המדווחת ביחס למדד חיובי בתקופה המקבילה אשתקד, ומירידת ריבית הפד וריבית בנק ישראל.
ההכנסות שאינן מריבית הסתכמו ב-1.48 מיליארד שקל ברבעון השני, עליה של כ-24% בהשוואה ל-1.19 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד הכנסות המימון שאינן מריבית הסתכמו ב-690 מיליון שקל וקיזזו את ההפסדים שנרשמו בסעיף זה ברבעון הראשון של השנה.
- ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
ההוצאות התפעוליות והאחרות הסתכמו ברבעון השני בכ-1.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-14% לעומת כ-1.95 מיליארד שקל ברבעון המקביל. עיקר הירידה מקורה בקיטון של כ-19% בהוצאות השכר והנלוות על רקע הפרשות למענקים, בהתחשב בתוצאות הכספיות.
צמיחה בתיק האשראי – הבנק המשיך למקד את הצמיחה שלו במגזר העסקי, המסחרי ובמשכנתאות. התיק המסחרי גדל בשנה האחרונה בשיעור של 7.4%, התיק העסקי גדל בשיעור של 6.4% (כולל נדל"ן), ותיק המשכנתאות גדל בשיעור של 5%.
- 11.פח אשפה 28/08/2020 16:10הגב לתגובה זוחברה שעושקת את הלקוחות שלה
- 10.יובפטל 28/08/2020 10:50הגב לתגובה זואיך להציג את ההפסד כנצחון ? עושים כמעשה הכתה והכתבה המעפנה הזו ...לעומת הרבעון מלפני שנה יש ללאומי ירידה דל כ23 אחוז ברווחים ומדום מה הכתב המעפן הזה כתב שיד להם ריווחי שיא
- 9.עידו 27/08/2020 20:33הגב לתגובה זווקיצצו בשכר לעובדי החוץ. מניח שחלק מהרווחים מגיעים מהמהלכים הללו. תכלס, אין מה לצפות מגוף לא יצרני שבעיקר עושה כסף מכסף. המהות של הבנק הזה היא קומבינות
- 8.בני גור 27/08/2020 17:40הגב לתגובה זועוד קצת חובות אבודים והטריגר של אג"ח קוקו יופעל, ואז הסוף קרב.
- 7.פיני 27/08/2020 14:11הגב לתגובה זועוד פעם הסוואת רווחים כחובות אבודים עבודה בעיניים על הלקוחות
- 6.אור 27/08/2020 12:41הגב לתגובה זומונפולים וריביות רצחניות איך לא היה רווח...
- 5.הפוטושופ של הפנים לא הצליח (ל"ת)משה 27/08/2020 11:59הגב לתגובה זו
- 4.בטח גנבו מהציבור סגרו יותר מחצי הסניפים ושרות זבל (ל"ת)אפק 27/08/2020 11:29הגב לתגובה זו
- 3."תוצאות חזקות" ? באתר אחר כתוב ירידה של 25% ברווחים (ל"ת)מושקע 27/08/2020 11:21הגב לתגובה זו
- אל תקרא בצהובונים כלכליים, לא תהיה מבולבל (ל"ת)קונספירציה 27/08/2020 17:43הגב לתגובה זו
- 2.איציק 27/08/2020 11:05הגב לתגובה זודוחות מטורפים לתקופה הזאת
- 1.כלכלן 27/08/2020 11:04הגב לתגובה זומה נסגר עם כל הדוחות ברבעון 2? כל דוח של החברות החזקות מראה על תוצאות טובות יותר מ2019 (אולי מלבד חברות הנדלן המניב) ומנגד כל הכותרות, כתבות, ראיונו עם "מומחים" מדובר על מיתון חמור ביותר למשק. וצריך לזכור שכמעט כל רבעון 2 היה סגר. אשמח לרעיונות תודה

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?
דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על
מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?
דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.
רבעון חלש
הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד.
סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות.
לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור
כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר.
למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.
- אמות פותחת את השנה ביציבות, אך שומרת על תחזית שמרנית
- המשקיעים החדשים - כך נראית הדרך של הצעירים להיכנס לשוק הנדל"ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשה בת"א
אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת
בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳,
שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות
במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.