איך שגלגל מסתובב: מאז ההנפקה המוצלחת, כלל ביטוח צנחה ב-16%
בחודש שעבר הנפיקה חברת הביטוח מניות למוסדיים בפרמיה על מחיר השוק בשל ביקושים גבוהים; מאז המניה בצניחה חופשית - הנה הסיבות
עד כמה שוק ההון יכול להיות שברירי? בחודש שעבר הנפיקה חברת הביטוח כלל עסקי ביטוח -0.54% מניות למוסדיים בהיקף של 650 מיליון שקל. ההנפקה זכתה לביקוש גבוה ונקבע מחיר סגירה בהנפקה הגבוה ממחיר המניה בשוק. מאז צנחה מניית החברה, במקביל לירידות בשוק הביטוח, ב-16%.
המוסדיים התנפלו על המניות של כלל ביטוח. במסגרת הגיוס, הנפיקה החברה 12.07 מיליון מניות במחיר של 53.87 שקלים למנייה. סך הכל זכתה החברה לביקושים בהיקף של 900 מיליון שקל, אך בחרה להיענות לגיוס בגובה של 650 מיליון שקל.
הבעת האמון מצד המוסדיים שרכשו את המניות במחיר הגבוה מממחיר השוק, גרמה לעליות של כ-3% בשני ימי המסחר שלאחריה. אך, מאז נפלה כאמור מניית החברה בזמן שמרבית השוק עלה. בין היתר נפגעה החברה מנזקי ההצפות ששטפו את המדינה בחודש האחרון, יחד עם יתר חברות הביטוח. השיטפונות גרמו לסנטימנט שלילי בשוק (כל מניות הביטוח איבדו גובה) אך מנגד, אף חברת ביטוח לא הוציאה דיווח בקשר לשיטפונות, ולכן לא בטוח עד כמה ואם בכלל זה ישפיע על התוצאות.
בנוסף, סובלות חברות הביטוח מהריביות הנמוכות, דבר אשר מתבטא גם בתוצאות, וגם בשוק ההון. הריבית הנמוכה לצד המגמה המסתמנת של הורדת ריביות, משפיעים במידה רבה על הסנטימנט (השלילי) של מניות חבורת הביטוח בשוק.
- אפסטרים ביו: הקשר הישראלי, ההנפקה בוול סטריט והטיפול החדשני בדרכי הנשימה
- אאורה מתכוננת להנפקת מגידו: הגישה תשקיף לרשות ני"ע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם זה מצדיק ירידה כה חדה? לא בטוח. אחרי הכל, כיום חברות הביטוח הן לא רק חברות ביטוח, במקביל הן מנהלות פנסיה וחיסכון פנסיוני, ארוך טווח עבור הציבור. שוק ההון הטוב (למרות הימים האחרונים) אמור לספק לחברות האלו רווחים נאים.
חשוב להדגיש, חברות הביטוח נשענות באופן משמעותי על שוק ההון, הן עצמן תלויות מאוד ברווחים ובתשואות משוק ההון. אחרי שנים טובות בשוק ההון, רשמו חברות הביטוח רווחים מרשימים, ועדיין - חברות הביטוח נסחרות מתחת להון העצמי שלהן. מה יקרה כששוק ההון ישנה פניו?
התפתחות מחיר מניית כלל ביטוח בשלושת החודשים האחרונים
רבעון שלישי: שיפור קל בהכנסות, מעבר להפסד נקי
- 7.אביכל 29/01/2020 12:24הגב לתגובה זוכל המגיבים בכל הכתבות נמצאים בפוזיציה נא להיזהר
- 6.ארקין 29/01/2020 11:44הגב לתגובה זווקנו 10% בחברה במחיר גבוה ב 10% מהמחיר היום. הם מבינים כנראה יותר טוב מכולנו...
- 5.כלכלן 29/01/2020 11:15הגב לתגובה זולירידה היא מלכודת הסוואפ של אידיבי. 7.1% ממניות כלל מוחזקות במנגנון המחייב את אידיבי להגדיל בטחונות בשיעור 20 מליון ש"ח על כל 10% ירידה. אם אין לה מזומנים בנקאי הסוואפ זורק מניות כלל לשוק כדי לאזן את ההתחייבות. כך ב 15/1/20 נמכרו בשוק 1.1% ממניות כלל. באופן כזה נוצר מעגל שוטים, כאשר דרישת הביטחונות (מרג'ין) גוררת מכירות שמפחיתות את השער וחוזר חלילה.
- איפה כל הקונים? (ל"ת)ומתי הלחץ ייסתיים? 29/01/2020 13:36הגב לתגובה זו
- 4.גיל 29/01/2020 10:45הגב לתגובה זוכול המניות של חברות הביטוח נפלו בצורה דומה.הפניקס.מגדל.ממש לא נכון
- 3.אל תיפלו בפח הבן אדם מופסד ומנסה להכניס אתכם (ל"ת)שמעון 29/01/2020 09:22הגב לתגובה זו
- 2.חן 29/01/2020 09:19הגב לתגובה זוהתחרות בשוק ביטוחי הרכב היא הגורם לירידות תסתכלו על מניית אידיאיי סוף סוף ישנה תחרות אמיתית בשוק מהפכת הסלולר 2 מתרחשת לנגד עיננו
- 1.מייק 29/01/2020 09:02הגב לתגובה זוואחר כך מגיעים הסיפורים למה

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

התעשייה האווירית מציגה: כטמ"ם טקטי חדש עם יכולת המראה ונחיתה אנכית
התעשייה האווירית חשפה בתערוכת AUSA 2025 בוושינגטון פיתוח חדש בשוק המל״טים הטקטיים: כטמ״מ VTOL בשם OmniRaider, שפותח בשיתוף עם חברת AEVEX בארצות הברית וחברת הבת הישראלית BlueBird Aero Systems
במהלך תערוכת AUSA 2025 (מתערוכות הביטחון והטכנולוגיה הצבאית החשובות ביותר בארצות הברית ובעולם כולו) חשפה התעשייה האווירית פיתוח חדש בשוק המל״טים הטקטיים: כטמ״מ VTOL בשם OmniRaider, שפותח בשיתוף עם חברת AEVEX בארצות הברית וחברת הבת הישראלית BlueBird Aero Systems.
המערכת מוגדרת ככטמ״מ שביכולתו לבצע המראה ונחיתה אנכית (VTOL), יחד עם טווח פעולה של עד 100 מייל, שהייה באוויר של 12–14 שעות ויכולת נשיאת מטען של מעל 9 ק״ג. ה-OmniRaider נבנה על בסיס פלטפורמת ThunderB‑VTOL הקיימת, אך מותאם לייצור מלא בארה״ב
על ידי AEVEX כדי לעמוד בדרישות הצבא האמריקני. המערכת מתוכננת לתמוך במשימות שונות בו-זמנית: סיור, איסוף מודיעין (EO/IR), שדרוגי מודיעין אותות (SIGINT), מיפוי, אינטגרציה של מטענים מותאמים ואף סיוע בפעולות לחימה.
אחד מאבני הדרך החשובות של OmniRaider
היא היכולת לפעול גם בסביבות שבהן קליטת GPS אינה אמינה או שישנה הפרעה אלקטרו־מגנטית גבוהה (EMI). התכנון הטכנולוגי מבוסס על ארכיטקטורת אינטגרציה חכמה שמאפשרת החלפה מודולרית של מטענים יעודיים (למשל, מצלמות לצילום יום או לילה, מתקני איסוף מודיעין, מכ"מים, מכשירים
לתקשורת מוצפנת או שיבוש מערכות אויב וחימוש) בקלות ובמהירות, בהתאם לצורך המבצעי.
המערכת נשענת על ניסיון קודם של התעשייה האווירית ב-VTOL, למשל במערכת ThunderB‑VTOL של BlueBird, המשלבת מאפיינים של מל״ט בעל כנף קבועה
עם אפשרויות הנעה אנכית. בנוסף, IAI הרחיבה כבר קודם לכן את פעילותה בתחום המל״טים עם היכולות האנכיות בטכנולוגיות מתקדמות, כשהיא רואה פוטנציאל גדול בשוק כלי הטיס הטקטיים הקטנים והבינוניים.
- הדח"צים מונו והדוחות אושרו: רבעון שיא לתעשייה האווירית
- רשות ני״ע קנסה את התעשייה האווירית ובוני התיכון על ליקויים וטעויות בדוחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה והמשמעות הצבאית
eBird Aero Systems
נחשבת לשחקן מפתח בתחום המל״טים הטקטיים בישראל ובעולם. ביוני 2020, רכשה התעשייה האווירית 50% מהבעלות על בלובירד, כחלק מאסטרטגיית התרחבות בתחום UAS (מערכת אווירית בלתי מאוישת) קטנות . בלובירד מפעילה כיום מערכת UAS מגוונות, כולל ThunderB-VTOL, WanderB-VTOL ומערכות
אחרות המיועדות לביצוע משימות סיור, מיכון ואיסוף מודיעין. במסגרת השותפות עם AEVEX, הייצור של OmniRaider מתוכנן להתבצע בארצות הברית, במטרה להתאים לתנאי רגולציה, תמיכה לוגיסטית ואמינות אספקה קרובה לשדה הקרב האמריקני.