איציק אברכהן שופרסל
צילום: סיון פרג'

הדוחות המבלבלים של שופרסל - מה קרה באמת לרווח בתחום הקמעונאות?

למה ירדה מניית שופרסל ב-15% בשבועות האחרונים, כמה מרוויח מועדון הלקוחות של החברה, ומה תהיה הפרמיה של הרוכש העתידי?  
אבישי עובדיה | (10)

מניית שופרסל 0.03% ירדה ב-15% מאז פרסום התוצאות הכספיות ברבעון השני. הדוחות אמנם היו חלשים, אבל ההסבר לכך היה טכני – החשבונאות. מסתבר שזה ממש לא ההסבר היחיד.

אתחיל בחשבונאות. יישום של תקן חשבונאות חדש - Ifrs16 בנוגע לחכירות גרם לכך שהשכרה של סניפים טופלה חשבונאית, במקרים רבים, כאילו מדובר ברכישת הסניף. החשבונאות דורשת שהשכרה לזמן ממושך תירשם כנכס (רכישה) במאזן, ומול הנכס הזה יש גם התחייבות – כל הוצאות השכירות העתידיות.

בקיצור, בלגן שלם בדוחות שלרוב מגדיל את הרווח התפעולי (כי אין הוצאות שכירות, אלא הוצאות פחת – בדר”כ נמוכות יותר), מעלה את המימון (כי יש התחייבויות בגין חכירה), ופוגע ברווח בשורה התחתונה (הגידול במימון עולה על הקיטון בהוצאות התפעוליות).

והמסקנה למרות שלא התרחש אירוע עסקי אמיתי - הכל הרי תוצר חשבונאי - המספרים בדוחות הכספיים משתנים דרמטית.

מה זה אומר על הדוחות עד עכשיו – האם הם לא היו נכונים? החשבונאות שותקת, אבל בעקיפין התשובה היא כן.

אבסורד - אותה חברה עם חשבונאות שונה, שווה אחרת  

טוב, מה חשוב העבר, העיקר העתיד. העתיד קובע את תמחור החברות ואת כיוון המניה. התחזית לרווחים ולתזרימים מגדירה את ערך החברה ואם כך, אז מה חשוב העניין הזניח הזה של הדוחות השוטפים. זה נראה כמו סתם התעסקות בפרטים קטנים. אלא שזה קריטי – הרווחים התפעוליים של החברות, הרווחים בשורה התחתונה, ה-EBIDTA והתזרים השוטף שהם הבסיס להערכת החברות, השתנו בעשרות אחוזים. השתנו בעבר, וישתנו בעתיד. כלומר, אותו מעריך, אותה מתודולוגיה, עם התייחסות שונה לעניין החשבונאי, ייצרו שווי אחר בלי שבאמת היה משהו תפעולי או עסקי בפירמה.

מעצבן שהחשבונאות מרשה לעצמה להשתולל ולהשפיע על הדוחות ועל התמחור של המניות, אבל זו זכותה, והשאלה איך השוק – המשקיעים - מגלמים את השינוי הזה. בשופרסל המניה כאמור נפלה בחודש האחרון בגלל הדוחות החלשים, ובכלל – רוב החברות הקמעונאיות סבלו מכך שהחשבונאות השתנתה – רק שלא ברור למה לקח למשקיעים זמן להפנים את השינוי - התוצאות החלשות, כתוצאה מיישום התקן החדש, היו צפויות וידועות.

השוק לא טיפש, הוא הרי מגלם את הציפיות להמשך, הוא העריך שהתקינה החדשה תפגע במספרים של החברות האלו. אז אולי יש כאן עניין נוסף? בשופרסל התשובה היא כן. התוצאות החלשות הן לא רק עניין חשבונאי, הן עניין עסקי לחלוטין, חולשה עסקית במחצית הראשונה של השנה.

שופרסל – תוצאות האמת

שופרסל, המנוהלת על ידי איציק אברכהן, מובילה בגדול בשוק רשתות המזון. החברה דיווחה במחצית הראשונה על רווח תפעולי של 267 מיליון שקל בהשוואה ל-251 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2018. הגידול ברווח התפעולי מיוחס לגידול בהכנסות – מ-6.3 מיליארד שקל לכ-6.6 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, בגלל עלייה בהוצאות מימון (על רקע אימוץ התקינה החדשה), ירד הרווח ל-96 מיליון שקל לעומת 152 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2018.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

התוצאות החלשות בשורה התחתונה נבעו כמובן גם מהתקינה החדשה. בנטרול השפעות התקינה החדשה (כפי שעולה מדוח דירקטוריון החברה) מתברר שהרווח התפעולי כמעט לא השתנה.

מכאן לכאורה שהתוצאות של המחצית סבירות. החברה גדלה במחזורים, הרווחיות עלתה, אבל הוצאות תפעוליות גרמו לכך שהרווח התפעולי לא השתנה, ויש הסבר – רשת הפארם Be (לשעבר ניופארם) שנרכשה לפני כשנה, עדיין דורשת השקעות והוצאות גדולות.

אלא שההסבר האמיתי לתוצאות נמצא במקום אחר, בביאורים לדוחות הכספיים. מדי רבעון מפרסמות החברות את ביאור המגזרים. מדובר בביאור שמספק למשקיעים תובנות על חלוקת ההכנסות והרווחים בין תחומי הפעילות השונים של החברה. ככה בעצם אפשר לדעת מיהם התחומים שמשתפרים ולהיפך. מדובר בעצם על פירוק הדוח הכספי לתתי דוחות, וזה כמובן מספק הארה חשובה על הדוח הכספי המאוחד.

בשופרסל המידע במחצית חשוב במיוחד. הדוחות במאוחד של שופרסל הם סבירים, בהינתן שמנטרלים את השינוי החשבונאי, אבל במגזרים מסופר הסיפור האמיתי – המגזר העיקרי של החברה – הקמעונאות ירדה משמעותית ברווחים התפעוליים. הירידה הזו טושטשה בזכות מעבר תחום מועדון הלקוחות לרווח נאה, כשמנגד Be כאמור מגדילה הפסדים.

מהביאור עולה כי מגזר הקמעונאות עלה במכירות המחצית הראשונה של 2019 בכ-4% ל-6.2 מיליארד שקל לעומת 6 מיליארד שקל במחצית המקבילה, אלא שהרווח המגזרי (רווח תפעולי של המגזר) ירד בכ-10% מ-197 מיליון שקל ל-177 מיליון שקל. הירידה הזו היא עדיין לא כל הסיפור, מכיוון שהשינוי החשבונאי במחצית היה אמור להגדיל את הרווח התפעולי. כלומר, הירידה בפועל אף גדולה ממה שמוצג בביאור – במקום להציג גידול, הוצגה ירידה של 10%.

המגזר הפיננסי של שופרסל

הנתון הזה הוא הקריטי ביותר בדוח הכספי של שופרסל. למרות אלפים רבים של מילים, בסופו של דבר שני מספרים מלמדים יותר מהכל על החברה. המספרים האלו הם ששלחו את מניית החברה למטה, ועדיין – שופרסל של התקופה האחרונה היא מעצמת קמעונאות. לא בטוח כלל שרבעון אחד מלמד על המגמה ארוכת הטווח של החברה. מעבר לפעילות החשובה ביותר – הקמעונאות, הצליחה החברה לפתח בשנים האחרונות מקור משמעותי של רווחים מהתחום הפיננסי – מועדון הלקוחות. עם יותר מחצי מיליון חברים, שופרסל היא כוח משמעותי בעולם המועדונים והיא עושה מזה הרבה כסף – הכנסות של 43 מיליון שקל ורווח מגזרי/תפעולי של 23 מיליון שקל – כ-10% מהרווח התפעולי של החברה.

במחצית הקודמת שופרסל הפסידה תפעולית בתחום זה 15 מיליון שקל מכיוון שזו היתה תחילת הפעילות עם כאל (בהמשך לניתוק הקשר בין שופרסל ללאומי קארד), כשבשלב זה מספקים "מתנות" גדולות לחברי המועדון.

כמה מהווה מגזר הנדל"ן מהרווחים של שופרסל?

חוץ מהמגזר הפיננסי, שופרסל מחזיקה בנדל"ן שמשמש בעיקרו את הסניפים של שופרסל, אבל בחלקו גם מושכר לאחרים. הכנסות תחום הנדל"ן במחצית הסתכמו ב-90 מיליון שקל  לעומת 86 מיליון שקל, והרווח המגזרי עלה ל-73 מיליון שקל לעומת 71 מיליון שקל. כלומר, תחום הנדל"ן מהווה כ-30% מהרווח התפעולי של שופרסל – בהחלט עוגן משמעותי. פעילות הנדל"ן היתה אמורה להתפצל לחברה אחות נפרדת שנסחרת בבורסה, התהליך הזה בינתיים לא התקדם, אבל זה חלק מהאג'נדה של הקבוצה.

פעילות נוספת שבינתיים מפסידה (הרבה) אבל נחשבת על ידי מנהלי החברה למנוע צמיחה חשוב – פעילות הדראגסטורים דרך Be. הפעילות הזו צמחה במחצית ל-339 מיליון שקל לעומת 274 מיליון שקל במחצית המקבילה, אבל בגלל השקעות והוצאות שקשורות לפתיחת סניפים, מיתוג וחבלי לידה באופן כללי, ההפסד התפעולי עלה ל-28 מיליון שקל לעומת 6 מיליון שקל במחצית. זה אמור להפסיק לדמם, שופרסל קנתה את הפעילות הזו כדי להפיק ממנה רווחים.

בינתיים, וכנראה זה לא ישתנה בשנים הקרובות, הפעילות המרכזית היא רשת המזון, והחולשה כאמור בתוצאות שלה, כפי שמשתקף בביאור, גרמה למשקיעים לחשוש. זהו חשש מוצדק, אבל צריך לזכור כמה נקודות חשובות בקשר לפעילות הקמעונאות של שופרסל – הראשונה היא הגודל. מדובר בענקית שמוכרת מעל 12 מיליארד שקל בשנה ולמעשה גדולה משמעותית מהרשתות האחרות. רמי לוי בקצב של חצי ממנה, יינות ביתן (שאינה ציבורית) כנראה גם בקצב של חצי.

היתרונות של שופרסל

היתרון לגודל מאפשר לשופרסל לנהל מו"מ עם הספקים מעמדת כוח ולהפחית עלויות, וגם מאפשר לה לפתח פעילות של מותג פרטי גדול. כרבע מהמכירות של שופרסל הן במוצרים של המותג הפרטי. מדובר על מוצרים ששופרסל רוכשת מספקים תחת המותג שלה, ומשווקת לקהל כמותג שלה. המוצרים האלו דומים ולרוב זהים למוצרים שאינם במותג פרטי, רק זולים יותר, כי שופרסל עצמה רוכשת אותם במחיר מוזל. באופן הזה שופרסל מפחיתה מחירים ומגדילה את הכמות הנמכרת, כנראה תוך גידול ברווח. באופן הזה שופרסל ממתגת את עצמה.

לאף רשת אחרת אין מותג פרטי בסדר גודל שמתקרב לזה של שופרסל. יתרון נוסף של שופרסל – מכירות דרך האינטרנט. כ-15% מהמכירות של שופרסל הן דרך האינטרנט. שופרסל התחברה לעתיד כבר מזמן, וזה מניב לה עכשיו יתרון מובהק על פני המתחרות, שנמצאות שנים אחריה. הפעילות דרך האינטרנט דורשת השקעות גדולות ולוגיסטיקה מורכבת, אבל מי שישלוט שם, כנראה ישלוט בתחום הקמעונאות העתידי, ושופרסל סימנה בשנים האחרונות שהיא מכוונת לשם.

אז יש חששות מהתוצאות של המחצית, ויש גם סימנים חיוביים. האנליסטים בסך הכל חיוביים על כיוון החברה. הם גם אופטימיים יחסית לגבי כיוון המניה. רק אזכיר שהחברה שווה בשוק 5.7 מיליארד שקל - שווי לא נמוך בהינתן הרווחים, אם כי על חברות טובות ועל יציבות השוק מוכן לשלם לפי מכפילי רווח גבוהים. השאלה היא האם זה גבוה מדי? ובאותו הקשר - מי יקנה את שופרסל ובאיזה מחיר?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כסף על הרצפה יא מטומטמים (ל"ת)
    אבי 02/09/2019 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חברה טובה לטווח ארוך. בדרך יהיו ירידות אז מה (ל"ת)
    בני 01/09/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אמרתי לכם המניה תטוס! הפסיד מי שלא קנה (ל"ת)
    אנונימי 01/09/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דין דין 01/09/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    כל בלון שמנפחים אותו יותר מדי סופו להתפוצץ.
  • 5.
    גם מבחינה טכנית בדיוק בנקודת קניה (ל"ת)
    דני 01/09/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לכתב הנכבד-הוספת השוואה לרשתות נוספות-תבורך (ל"ת)
    כותב א 01/09/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בועז 01/09/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
    לפני חודש נתנו המלצה לרכישה, ועכשיו קצרו את כל הקופה פשוט.
  • 2.
    יופי של כתבה (ל"ת)
    דניאל 01/09/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חיים 01/09/2019 09:03
    הגב לתגובה זו
    כלקוח קבוע של הרשת, מציע שתבדקו בשבע עיניים את מחירי המותג הפרטי שלה, שתיאורטית משדר הוזלה, ובפועל בהרבה מקרים יקר יותר.
  • ג'ורג' 01/09/2019 09:52
    הגב לתגובה זו
    באיכות המוצרים (במיוחד פרות וירקות), אמנם מתבטא גם במחיר אבל בשורה האחרונה שווה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מיכאל שלוסר
צילום: מצגת החברה

עוד צרות: בי-קיור לייזר גילתה בטעות שאין אישור למוצר; הבעלים התפטר

הצרות בחברה נמשכות: גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. היא טוענת כי אין לכך השפעה מהותית על המכירות, אבל יו"ר הדירטוריון החליט להתפטר. רק לפני מספר חודשים הדח"צים התפטרו אחרי נפילה במניה
איציק יצחקי |
נושאים בכתבה בי קיור לייזר

חברת אריקה ביו קיור אריקה בי-קיור -9.33% גילתה שהיצרן הסיני אשר מייצר עבורה חלק מהמוצרים, אינו מחזיק באישור CE. לטענתה ההשפעה אינה מהותית, אך במקביל - יו"ר הדירקטוריון והבעלים מיקי שלוסר התפטר מכל תפקידיו. לטענת החברה, היצרן מספק מוצרים המהווים כ-12% ממכירות החברה מתחילת שנת 2021 ועד היום. לאור העובדה שהוא לא מחזיק באישור המאפשר לו לייצר עבורה את החומרים, החברה עצרה את המכירות. הסיפור של החברה הוא עצוב. היא התרסקה ב-77% בשנה האחרונה ולא מצליחה להתרומם מההנפקה. בחודש אוקטובר דיווחנו כי הדח"צים של אריקה בי-קיור מתפטרים בשל "כשלים בחברה". גם סמנכ"ל הכספים החדש התפטר אחרי שהמניה ירדה ב-95% בתוך שנה. המניה נסחרת כעת לפי שווי שוק של 19 מיליון שקל, אחרי שגייסה את הכסף בהנפקה לפי שווי של 512 מיליון שקל (הבעלים מיכאל שלוסר עוד רצה להנפיק אותה לפי שווי של מיליארד שקל), וכחלק מגל ההנפקות זינקה ביום הראשון ב-26%, לשווי של 646 מיליון שקל וזמן קצר אחרי ההפקה היא אפילו הגיעה לשווי של 800 מיליון שקל - צניחה מדאיגה. בחזרה לסיפור שלנו. החברה טוענת כי ערכה בדיקות ביוזמתה, לאחר שלא התאפשרה כניסתו להונגריה של משלוח 12 מכשירי Cure-B Sport Laser, וזאת כי למכשירים אין אישור CE. "בהתאם לבדיקות שנערכו על ידי החברה בעקבות זאת, התברר לה כי קיים אישור CE כללי מיום 17 בספטמבר 2020 המתייחס ל Devices Laser intensity-Low בתוקף, ובנוסף, בידי החברה הצהרה חתומה של היצרן והנציג המקצועי של החברה לפיה לכלל מכשירי החברה הרלבנטיים יש אישור CE", כתבה בדיווח לבורסה. עוד ציינה כי "להבנת החברה על היצרן לקבל אישור CE ספציפי עבור כל אחד מהמוצרים הנכללים. בהתאם למידע שנמסר לחברה על ידי היצרן, הוא פועל להשלמת המסמכים הנדרשים והסדרת האישורים עבור המוצרים שלעיל והחברה מעריכה כי אישורים כאמור יתקבלו בשבועות הקרובים". מתברר כי במסגרת הבדיקות שנערכו על ידה, התגלה לחברה אתמול (שבת) כי בחודש פברואר התקבלה על ידי יו"ר הדירקטוריון הודעת מייל מנציג היצרן לפיה מבחינה טכנית רק דגמי ה- Classic Laser Cure-B וה-Pro Laser Cure-B אושרו באופן רשמי על ידי ה-CE וכי "באופן טכני הדגמים האחרים של החברה אינם יכולים לשאת את הלוגו של ה- CE". לטענתה, יו"ר הדירקטוריון לא טיפל בהודעה כאמור כראוי ולא עדכן על כך את הדירקטוריון. לכן, יו"ר הדירקטוריון הודיע כי הוא מבקש להתפטר מהדירקטוריון ומכל תפקידיו בחברה, לרבות תפקיד היו"ר. להערכת החברה, השפעת עצירת המכירות של המוצרים האמורים לעיל על החברה אינה מהותית.