לקראת רגע האמת: הלילה ישוגר הלוויין עמוס 17, לאן הולכת חלל תקשורת?
חברת חלל תקשורת 0% תשגר הלילה ב-02:00 שעון ישראל, את הלוויין עמוס 17, הלוויין שאמור להחליף את הלוויין עמוס 5 שאבד בחלל והיה אמור לכסות את יבשת אפריקה. הלוויין היחיד של החברה שנבנה על ידי חברה רוסית וסבל מתקלות חוזרות ונשנות עד שאבד איתו הקשר בחלל.
לאחר שהקשר עם עמוס 5 אבד, סבלה החברה מטראומה נוספת במסגרתה הושמד עמוס 6 לאחר פיצוץ הטיל של SPACEX שהיה אמור להביאו לחלל במהלך תדלוק. עמוס 6 היה אמור להחליף את עמוס 2 שהגיע לסוף חייו. עמוס 2, יש לציין, מספק שליש מהיכולת שלו לממשלת ישראל, שליש מהיכולת שלו לחברת Yes והשליש האחרון נמכר ללקוח נוסף.
שורה של כשלים
שנת 2016 תירשם בספרי ההיסטוריה של חלל תקשורת כאחת השנים שאיימו על חיי החברה. החברה, כאמור, איבדה את הלוויין עמוס 5 והלוויין עמוס 6 הושמד על הקרקע. רצף אירועים אלה איימו על קיום תעשיית החלל האזרחית הישראלית וגררו שורה של האשמות נגד הנהלת החברה שהחליפה את החברה שמשגרת את הלוויינים ל-SPACEX האמריקאית בעיקר בגלל שלחברת השיגור לא היה אז ניסיון בשיגור לוויינים לחלל. הפיתוי בדמות תשלום נמוך לחברה המשגרת היה גדול מידיי והסיכון שהתממש איים על עצם קיום החברה.
עמוס 6 היה אמור להיות חוד החנית של חלל תקשורת, כאשר הדובדבן שבקצפת היה אמור להיות הסכם מרחיק לכת עם ענקית האינטרנט פייסבוק (סימול: FB) לפיו הרשת החברתית תשלם לחברה הישראלית 100 מיליון דולר כדי להביא אינטרנט לאפריקה ולמעשה לאותם חלקים בעולם שטרם מחוברים לרשת האניטרנט.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פייסבוק וגוגל עושות מאמצים כבירים להביא את האינטרנט לאותו חלק מאוכלוסיית העולם שטרם חובר ומדובר, על פי ההערכות, בכמחצית מאוכלוסיית העולם. ענקיות הטכנולוגיה ניסו שורה של דרכים קונבנציונליות יותר או פחות להביא את האינטרנט לאזורים הלא מחוברים של אפריקה אולם כל הפתרונות הללו לא היו ישימים כמו הלוויין עמוס 6.
אובדן לקוחות
חלל תקשורת אמנם שכרה לוויין (עמוס 7) כדי לעמוד בהתחייבויות ללקוחות (ובעיקר ל-Yes) והמשיכה במקביל לבנות עם בואינג את הלוויין עמוס 17 שישוגר הלילה, אך נראה כי מצבת הלקוחות של החברה מתערערת. חברת הטלוויזיה בלוויין Yes קיבלה לאחרונה החלטה אסטרטגית לעבור תוך מספר שנים לשדר ללקוחותיה באמצעות רשת הסיבים האופטיים במקום באמצעות לוויינים, מה שמערער לחלל תקשורת לקוח ששווה לה כ-20 מיליון דולר (נכון לשנת 2017). כאן המקום לציין שעל פי הידוע, ההכנסות מ-Yes משירותי לוויין משמשות לתשלום לחברת אסיה סאט עבור השכרת הלוויין עמוס 7 מה שהופך את השירות הזה ללא רווחי עבור חלל תקשורת.
בעיה נוספת שיש לחלל תקשורת היא עם הלוויין עמוס 8. תעשייה אווירית שיכולה לבנות את הלוויין הזה עבור החברה דורשת סכומים גבוהים ולוחות זמנים ארוכים ממה שיכולה חלל לקבל מייצרנים בחו"ל אבל לא חברה כמו התעשייה האווירית תוותר והנה ועד עובדי התעשייה האווירית הפעיל לחצים גדולים על הממשלה שאיימה על חלל כי אם לא תרכוש את עמוס 8 מהתעשייה האווירית הרי שהממשלה תרכוש לוויין כזה מהתעשייה האווירית ותקבל ממנו את שירותי התקשורת שלה במקום מחלל תקשורת.
- מה יהיה היום בבורסה?
- המלצת קנייה על שיכון ובינוי אנרגיה "אפסייד של 24%"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
בינתיים אין התקדמות משמעותית עם הלוויין עמוס 8 אבל בדרך לא חתמה חלל על הסכם אחר לייצור לוויין חלופי והמצב עצמו סביב נושא הלוויין שאמור לספק שירותים לממשלה לוט בערפל.
התקווה הגדולה
הלוויין עמוס 17 הוא התקווה הגדולה של חלל תקשורת. בהנחה שהחברה תצליח לשגר אותו ולהפעיל אותו כך שיספק שירותים באפריקה הרי שנפתחת לה הדרך לחידוש ההסכם עם פייסבוק אבל לא רק. יבשת אפריקה מאופיינת בפוטנציאל צמיחה דרמטי ובקשיים רבים לפריסת אמצעי תקשורת (בעיקר בגלל קשיים טופוגרפיים, ריחוק של מרכזי אוכלוסייה אחת מהשנייה וביטחון אישי), תקשורת לוויינית איכותית עשויה להיות הפתרון לכך ואם חלל תצליח במשימה הרי היא תתמקם בעמדת פריצה משמעותית.
דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת ועמוס 17 לקראת השיגור
עמוס 17
הלוויין עמוס 17 עלה לחלל תקשורת כ-150 מיליון דולר ועלותו הכוללת כ-300 מיליון דולר. נכון לחודש אפריל, צבר ההזמנות של החברה עבור שירותים ממנו עומד על 30 מיליון דולר. על פי ההתחייבויות של בואינג, משך החיים המתוכנן של עמוס 17 יעמוד על 15 שנים כאשר תקופת השירות בפועל תהיה של 21 שנים (הדלק בלוויין אמור על פי החוזה לספק ללוויין משך חיים של 19 שנים).
בחודש שעבר צוטטו גורמים בחלל תקשורת כאומרים שעד כה צברה החברה הזמנות בהיקף כספי של 58 מיליון דולר (כשנכון לחודש אפריל עמד צבר ההזמנות על 30 מיליון דולר). ההערכה היא שחלל תוכל להחיות את החוזה עם פייסבוק במידה והשיגור יצליח.
המניה זינקה ב-173% תוך פחות משנה
- 5.גיא 07/08/2019 08:09הגב לתגובה זורוצים את שידורי yes רק בלווין וגם אישור מההגבלים לשירות חזור בכדי של yes תינתן באפשרות לספק אנטרנט לווני לבתים במהירויות מטורפות
- 4.טוני 07/08/2019 07:23הגב לתגובה זועלויות העובדים מטורפים מלא עובדים מיותרים לוקחים מיליארדים ממשרד הבטחון לשם מה ,להחזיק את התנאים המושחתים של העובדים. ראה חיים כץ ובנו.צריכים להתעורר ולהפסיק לממן את החברה המושחתת הזאת.
- מה הקשר לתעשייה אווירית? (ל"ת)יוסי 07/08/2019 18:46הגב לתגובה זו
- 3.אהרון 06/08/2019 22:23הגב לתגובה זוחלל תחזור לקדמת הבמה ותעלה עוד 150 אחוז תוך פחות משנה
- אוהד 07/08/2019 07:36הגב לתגובה זולדעתי שער 6000 יחזור ומהר מאוד.זה היה ערב השיגור הקודם שנכשל.
- 2.יניב 06/08/2019 19:09הגב לתגובה זומחזיקים אצבעות
- 1.אחד 06/08/2019 18:34הגב לתגובה זומקווה שהשיגור ישודר הלילה באתר spaceX

שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
אחרי שנתיים של תשואת חסר מול המדדים הסקטור הירוק עשוי סוף-סוף לקבל רוח גבית - סביבת ריבית נמוכה עשויה להקל על המימון לחברות הפרויקטליות ולסגור את פערים בתשואות - אבל זה התרחיש האופטימי מה עוד יכול לקרות?
בשנים האחרונות, מדד הקלינטק התקשה להדביק את קצב העליות של המדדים המובילים. בזמן שהבנקים זינקו ביותר מ-100% מתחילת 2024, ות"א 125 עלה בכ-74%, מדד הקלינטק הסתפק בעלייה של כ-36% בלבד. גם בשנים הקודמות המדד רשם תשואת חסר משמעותית, כאשר איבד בשנת 2022 כמעט שליש מערכו, ובשנת 2023 רשם ירידה של כ-10%.
הסיבה המרכזית לפער בין שני המדדים הייתה סביבת הריבית הגבוהה, שעלתה בחדות במהלך שנת 2022 והייתה דלק לרווחיות הבנקים דרך הכנסות המימון שהובילו לרווחי שיא, ומנגד משקולת על חברות הפרויקטים בתחום הקלינטק.
ההשפעה של הריבית
עולה השאלה למה ריבית גבוהה יותר פוגעת בחברות האנרגיה המתחדשות? ובכן, רוב הפעילות בנויה על פרויקטים ממומנים בחוב ארוך. כשהריבית והשוק לטווחים הבינוניים והארוכים יקרים, עלות ההון הממוצעת עולה, שיעור התשואה נשחק, והערך הנקי של הפרויקט יורד. במילים פשוטות, כאשר הריבית גבוהה, הכסף פשוט יקר יותר. הלוואות לפרויקטים עולות יותר, המימון מתייקר, והחברות מרוויחות פחות מכל פרויקט חדש. כתוצאה מכך, הן דוחות חלק מההשקעות, מצמצמות פעילות ומתקשות להראות קצב צמיחה כמו בשנים של ריבית נמוכה. הבנקים, לעומת זאת, הרוויחו מהמצב הזה, הריבית על הלוואות עלתה מהר יותר מהריבית שהם שילמו ללקוחות על פיקדונות, מה שחיזק מאוד את שורת הרווח שלהם.
עכשיו, כשנראה שבנק ישראל מתקרב להורדת ריבית ראשונה מאז ינואר 2024 אחרי 14 פעמים רצופות שהריבית נותרה ללא שינוי, עולה השאלה האם זה הזמן של הקלינטק לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים אפשריים:
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- החברה שהקפיצה את סקטור האנרגיה המתחדשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש בסיס: הורדה מדורגת
אם בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז וירמוז על המשך הורדות, זה ישפר את תנאי המימון בהדרגה. חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס, דוראל ונופר, שזקוקות למימון ארוך טווח, עשויות להיות
הראשונות שיגיבו. במצב כזה המדד יכול לסגור חלק מהפער, אבל לא כולו כאשר חברות שפועלות במודלים יציבים יותר עם גישה למימון זול יותר וחוזים ארוכי טווח, יושפעו פחות.
תרחיש שורי: מסלול הורדות מהיר וירידה חדה בתשואות בעולם
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמה יהיה היום בבורסה?
לקראת עדכון המדדים שיתקיים בסוף השבוע הבא (6.11), הבורסה מעריכה כי מחזור הנעילה בעדכון הקרוב צפוי לשבור שיא חדש ולהגיע לכ-7.8 מיליארד שקל, בעוד שמחזור המסחר הכולל באותו יום עשוי להגיע ל-13-15 מיליארד שקל. הבורסה לניירות ערך מסכמת שנתיים לרפורמת המדדים. הרפורמה, שהושקה בנובמבר 2023, נועדה לחזק את הנזילות והיציבות של המדדים המקומיים, לצמצם תנודתיות ולעודד את השקעות הקרנות העוקבות. ניתוח הבורסה מראה כי מאז כניסת הרפורמה חלה ירידה של כ-20% ביחס התחלופה במדדים, לצד גידול מרשים של כ-60% בהיקף ההשקעות בקרנות העוקבות, שהגיעו לשווי כולל של כ-80 מיליארד שקל.
אתמול מניות הבנקים עלו, בעוד מניות הביטוח ירדו. זה אולי נובע מרמת המכפילים השונה והאטרקטיביות היחסית של הבנקים כעת ביחס למניות הביטוח. אם ננרמל את הרווחים של חברות הביטוח ללא רווחים עודפים משוק ההון, נגיע למכפילים כמעט כפולים מאלו של הבנקים. נכון שהבנקים גם צפויים להיפגע עם ירידת הריבית, אבל גם אחרי ש"תשקוט הסערה", המכפילים עשויים להיות אטרקטיביים יותר. חושבים שזה מעניין, אולי זו האסטרטגיה בשבילכם - בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח.
בנק ישראל חושש מהמינוף של משקי הבית לשוק הנדל"ן.
הבנק פרסם טיוטת תקנות חדשה המעידה על חשש גובר מהמינוף הגבוה בשוק הדיור. לפי הבנק, בשנים האחרונות גבר השימוש בהלוואות "לכל מטרה" המובטחות בדירת מגורים, תופעה שמגדילה את החוב של משקי הבית ומחלישה את יציבות המערכת הפיננסית. הסכנה המרכזית, לפי ההערכות, היא שאם
מחירי הדירות יירדו, שווי הבטוחות של הבנקים יצטמצם בעוד שהחוב יישאר באותה רמה, מה שעלול להוביל לעלייה חדה ביחסי המינוף ולפגיעה ביכולת ההחזר של הלווים. לפיכך, הצעד הנוכחי נועד להקדים תרופה למכה ולרסן את היקף ההלוואות לפני שהשוק יגיע לנקודת סיכון ממשית.
פינרג'י שוב מספקת כותרות, וגם הפעם נראה שהסיפור דומה: דיווח מהותי, התלהבות במסחר וזינוק במניה. בדרך כלל, ההתלהבות מתפוגגת אחרי והמניה חוזרת לרדת. החברה הודיעה אתמול על שיתוף פעולה עם קונסורציום Net Zero בהובלת גוגל ומיקרוסופט, שנשמע נוצץ כמעט
כמו שם הפרויקט עצמו, אבל צריך לזכור שזהו שלב הדגמה בלבד. פרויקט פיילוט, לא חוזה מסחרי. נזכיר גם שלא מדובר בפרויקט חדש, אלא בהתקדמות מדיווח קודם (פינרג’י
מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט) רק שהפעם גילינו את היקף העסקה, כ-2.3 מיליון שקל. כלומר, לא מדובר בהכנסה שתאזן את החברה, שכן סך ההוצאות התפעוליות עמד על 21 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025. עם זאת, זה לא מנע מהמניה לזנק אתמול 22%, כאשר המחזור
במניה היה גבוה מהיקף העסקה עליו חתמה.
- הבנקים עלו 0.8% - הביטוח ירדו 1.2%; לונג בנקים, שורט ביטוח
- זוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת השנה כתבנו שהסיכויים של מניית פינרג’י פינרג'י 0% לעלות נמוכים, כי למרות הרה ארגון שריפת המזומנים גדולה, למרות בעל הבית שתומך - צריך הרבה כסף, וגם - שהטכנולוגיה עדיין בחיתולים ואין לקוחות. הבעיה הגדולה בעסקים כאלו היא שגם אם יש חלום, כדי לממש אותו צריך כסף והמשמעות היא דילול של משקיעים קיימים במחירים נמוכים. כתבנו את זה בשתי הזדמנויות - קיבלנו איומים מהחברה. אז קיבלנו. מאז כל פעם שהחברה מדווחת על הודעות טובות, יש זינוק במניה ובהמשך המניה מתממשת. שתבינו - הלוואי שהיא תצליח, הלוואי שיש לה פתרון של אנרגיה מתחדשת שיתפוס בעולם הגדול. אנחנו רוצים הצלחה ישראלית - אנחנו רק לא רוצים שזה יבוא על חשבונכם.
