ניר שטרן סלקום
צילום: אלכסנדר כץ

האנליסטים על דו"חות סלקום: "דו"ח חלש. קשה למצוא נקודות אור"

ב-IBI מורידים מחיר יעד, אך מזהים אפסייד במניה. פסגות: "מדיניות משרד התקשורת תביא להידרדרות התשתיות". לאומי: "המגמה השלילית תמשיך"
ערן סוקול |

חברת התקשורת סלקום 2.27% דיווחה הבוקר (ב') על תוצאותיה לרבעון הרביעי של שנת 2018 עם ירידה של 5.8% בהכנסות ומעבר להפסד של 35 מיליון שקל (לכתבה המלאה). בבית ההשקעות IBI מורידים את מחיר היעד אך מעלים המלצה לתשואת יתר ומזהים אפסייד של 24% במניה. פסגות: "מדיניות משרד התקשורת תביא להמשך הידרדרות תשתיות התקשורת במדינה".  

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר, אי.בי.אי בית השקעות: "סלקום פרסמה דו"ח חלש בהתאם למגמות בשוק, שווה לשים לב לדברי מנכ"ל החברה ניר שטרן לפיהם שוק התקשורת בישראל נמצא במצב קשה וללא התערבות רגולטורית דחופה לפתרון המשבר, צפויה פגיעה אמיתית בהשקעות.  

עם זאת, באי.בי.אי בית השקעות סבורים כי עסקת IBC היא חדשות טובות מאוד לסלקום ולמיזם הסיבים שמקבל חבל הצלה משמעותי, ומצפים שקצבי הפרישה של IBC יעלו באופן מהותי לאחר קבלת כל האישורים הרגולטוריים להשלמת העסקה. "העסקה תאפשר לסלקום לייצר חסכונות בהיקפי ההשקעות שיבואו לידי ביטוי כבר ב-2020 ואלו מביאים אותנו לעדכון המודל והעלאת ההמלצה לתשואת יתר עם מחיר יעד של 19 שקלים למניה", סיכם לובלין.

אילנית שרף, מנהלת מחלקת המחקר בפסגות ניירות ערך: "דוח חלש. התחרות ממשיכה לפגוע באופן עוצמתי בחברת סלקום כפי שמתבטא בביצועים הכספיים של החברה. היקף הכנסה ממוצעת ללקוח (arpu) ממשיך להישחק ועמד על 49 שקלים לעומת 52.5 שקלים בדוח הקודם ו- 57.8 שקלים ברבעון המקביל. היקף המנויים גדל והסתכם בסוף הרבעון ב- 2.85 מיליון מנויים, תוספת של כ- 26 אלף מנויים ביחס לרבעון הקודם. בקווי נרשמה ירידה בהכנסות משירותים  ביחס לרבעון 3, לאחר רצף רבעונים בהם נרשמה עליה בהכנסות. בהכנסות מציוד קצה, חלה ירידה קלה ביחס לרבעון המקביל ועלייה ביחס לרבעון הקודם. שיעור הנטישה בסלולר ממשיך להיות גבוה".

להערכתה של שרף, "שוק הסלולר ימשיך לדמם וההשקעות של החברות בו ימשיכו להתכווץ, עד שמשרד התקשורת לא ישנה את המצב בשוק ויוציא לפחות שחקן אחד. בזמן שמשרד התקשורת מסמן כבר את דור חמש, אין באמת תשתית דור 4 במדינת ישראל. ככל הנראה, תימשך ההידרדרות ביחס למדינות מערביות באיכות תשתיות התקשורת שכיום מהוות את הבסיס לצמיחה כלכלית בכל מדינה מערבית מתוקנת. שוק הסלולר לא יכול להתנהל לאורך זמן במצב הנוכחי".

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון: "דו"חות סלקום חלשים מהצפי שלנו, בעיקר בשל מכירות שירותים קווים ומכירות ציוד מתחת לצפי,  כמו גם הוצאות מימון חריגות. קשה למצוא נקודות אור בדו"חות, שכן מגזר הסלולר ממשיך לדמם, והמגזר הקווי לא מצליח לפצות, שכן גם הוא מציג ירידה בהכנסות משירותים וברווח. התזרים החופשי ממשיך להישחק, ועמד על 7 מיליון שקל בלבד. סלקום ממשיכה להיות השקעה לטווח ארוך, עם סיכון לא מבוטל בדרך, עקב תלות גבוהה בשיפור של הסביבה הרגולטורית. בטווח הקצר המגמה השלילית תמשיך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.