יצחק תשובה
צילום: עוזי לנדאו

הפרמיה השלילית של תשובה: למה נאלצה דלק לשלם ביוקר?

למרות הדירוג הגבוה ברמה של A, חברת האחזקות של יצחק תשובה משלמת ריבית גבוהה ביחס לאג"ח דומות
מערכת Bizportal | (16)

דלק קבוצה -1.76% השלימה אתמול את השלב הציבורי בהנפקת איגרות החוב מסדרה ל"ד.  דלק, שבשליטת יצחק תשובה,  גייסה 520 מיליון שקל, למרות שביקשה לגייס סכום של עד 600 מיליון שקל באיגרות החוב. במכרז הציבורי נרשם ביקוש כמעט אפסי בשל השתתפות נמוכה מצד הציבור במרכזי האג"ח. כך שהסכום עליו סוכם במכרז המוסדי מהווה את רוב רובו של הגיוס. אולם ההנפקה של תשובה מפתיעה דווקא מכיוון התשואות. איגרות החוב של דלק הן בעלות מח"מ של 6.6 שנים, והריבית נקבעה בשיעור של 4.48%.  מדובר על מרווח של קצת יותר מ-3% ביחס לאג"ח ממשלתיות דומה. מדובר בפער גבוה ביחס לאיגרות חוב מקבילות המדורגות ברמה של A על ידי חברת הדירוג מעלות (ראו טבלה). השוואת התשואות של איגרות החוב, ביחס למח"מ, להצמדה, ולדירוג החברה מעלה כי השוק דורש מתשובה קצת יותר ביחס למגייסים אחרים. בנוסף, דלק שילמה למוסדיים במכרז עמלת התחייבות מוקדמת בשיעור של 0.85% מהסכום שהוזמן. הטבלה מציגה את איגרות החוב הצמודות והשקליות, ומציגה את המרווחים הרלוונטים, בקבוצה הדירוג A. בטבלה ניתן לראות כי מלבד הרץ פרופרטיס, ווטרסון וספנסר - האג"ח של דלק קבוצה הן בעלות המרווח הגבוה ביותר. המרווח הגבוה של איגרות החוב של דלק: יותר מ-3% רק האמריקאיות משלמות יותר מתשובה למעשה מלבד חברות אג"ח אמריקאיות (להן מוניטין בעייתי בשוק החוב הישראלי), דלק נאלצת לשלם את המרווח הגבוה ביותר. המשקיעים המקומיים, וחלק מהגופים המוסדיים, פיתחו ספקנות כלפי חברות הנדל"ן הזרות שהגיעו לגייס חוב בתל אביב.  חלק מהספקנות נוצר, בין השאר, בשל הנפקת אורבנקורפ הקנדית שקרסה כמה חודשים לאחר שגייסה בתל אביב 180 מיליון שקל, וחלקה בשל המבנה המשפטי של חברות הנדל"ן המגייסות, המאגד את החברה באיי הבתולה הבריטיים (BVI) ומקשה על המשקיעים מישראל לנקוט בצעדים משפטיים במקרה הצורך. למרות השליטה על מאגרי הגז של מדינת ישראל - איגרות החוב של דלק נסחרות במרווח מעט נמוך משל האמריקאיות. את ההנפקה הובילה חברת לידר. לא ניתן לתלות את הירידה בעליית התשואות במקביל להכנות להנפקה של הסדרה החדשה (ל"ד) סבלה סדרה אחרת של דלק מירידות חדות. אג"ח מסדרה ל"א של דלק ירדה ב-13 ימי המסחר האחרונים ב-5%. התשואה על האג"ח, בעלת מח"מ של 4.7 שנים, זינקה בכאחוז שלם - קפיצה מאוד משמעותית לאג"ח בפרק זמן כה קצר. ייתכן כי ההכנות להנפקה גרמו לירידה באג"ח ל"א של דלק, שכן המוסדיים "פינו" מקום בשביל לקנות בהנפקה ולקבל את עמלת ההתחייבויות המוקדת. מנגד, ייתכן כי הירידה בסדרה לא' נגרמה בשל רצף הודעות שליליות, והיא שהקרינה על ההנפקה החדשה. לצורך השלמת התמונה נדגיש כי לא מדובר על שינוי בשוק, שכן אג"ח ממשלתית דומות ירדו בפחות מ-0.8% (0.2%0-15% במונחי תשואה). מדד תל בונד 60 לדוגמא ירד במסגרת תקופה זו בכ-1% בלבד (התשואה עלתה ב-0.4%). מה שגרם עוד לרוח שלילית בקבוצת דלק הן הודעות שליליות בשבוע הקודם. בתחילת השבוע הקודם דווח ב"בלומברג" כי שטורקיה מאיימת בהחרפת הגינויים נגד ישראל, ועל ידי כך מסכנת את יוזמת צינור הגז בין המדינות. בנוסף, סוכנות הדירוג מוד'יס העבירה את תחזית דירוג האשראי של חברת הקידוחים איתקה (Ithaca Energy) לשלילי. דלק מחזיקה בבעלות על חברת איתקה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מנהל השקעות 12/02/2018 20:56
    הגב לתגובה זו
    נכון שהנייר נשחט וזה מפתה מאוד להיכנס למניה, אבל אי הוודאות גדול מידי תשובה חייב למכור את תמר וכל עוד אין הסכם יצוא עם מצרים או לחלופין ניראה את הירדנים בונים צינור לכיוון ישראל , קשה לי להאמין שמישהו יקנה את תמר בשווי שמשתקף מהשוק חוץ מזה דלק התחילו פעילות חדשה של קדוחים בים הצפוני עם כל הכבוד חברות מנוסות בהרבה שרפו הרבה כסף בתחום , לאחרונה אתיקה קיבלה התראה לפני הורדת דירוג זה לא מעודד לכן למרות מחיר השחיטה אני לא קונה מי שכן שיהיה לו בהצלחה מאחל שירוויח הרבה כסף
  • 11.
    קונה דלק קבוצה 12/02/2018 20:48
    הגב לתגובה זו
    מחיר ריצפה למניה משפיע על ריבית האגח בגלל יחסי מינוף. אולם מה יקרה כאשר גז מלוויטן יתחיל לזרום בתחילת 2019? במידה ויעמדו בלוז.. תזרים המזומנים של דלק קידוחים, דלק אנרגיה ודלק קבוצה יגדל ברבעון בעשרות אחוזים בחברות השותפויות ובכ15 אחוז בדלק קבוצה.. וזה רק מצקיכה מקומית טרם נחתמו חוזים על יכולצ ההפקה המלאה. עד אז המניה והאגח יצמצמו הפער. השטויות של ארדואן לא יעמדו במבחן המציאות. זה כמו לקנות מסוחר טורכי ברגע שהוא מבין שמראים לומאת הגב הוא מוריד מחיר ב50% במו"מ מהיר
  • 10.
    ביזפורטל הצלחתם למחוק את העליות בדלק אתם מרוצים מעצמכם? (ל"ת)
    יעקב 12/02/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הוודו האפריקני 12/02/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
    אז תשובה לא חסך 900 מיליון בדלק נדלן ! ותשובה לא קיבל 4 מיליארד לכיסוי חובותיו על מניות דלק לבנקים
  • 8.
    היש צדק בעולם 12/02/2018 16:25
    הגב לתגובה זו
    מבין כל הטיקונים היחידי ששרד הוא צמר יצחק תשובה !! האם ימשיך יצחק לשחוק ? האם תהיה לו תשובה. הזמן יראה לכולנו זאת!!!
  • 7.
    ביזפורטל מגמתית פוגעים בקרנות הפנסיה ובכסף של המשקיעים. (ל"ת)
    ינקי 12/02/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתשובה הנוכל יש לדרוש ריבית של שוק אפור, הוא חזיר (ל"ת)
    יש ר א לי 12/02/2018 15:45
    הגב לתגובה זו
  • המשקיע השפוי 12/02/2018 16:31
    הגב לתגובה זו
    הכל כנראה מצרות עין !!
  • שט 12/02/2018 22:38
    הנוכלים בישראל מצליחים (ודופקים את החלשים). אחד כזה מכהן היום כראש ממשלה.
  • 5.
    דני 12/02/2018 14:24
    הגב לתגובה זו
    אם למוסדיים היה אכפת מהכסף הם לא היו קונים אגח של תשובה יותר ואז לא היו מוחקים חובות בכזו קלות דעת
  • בישראל המשקיעים רוצים מקסימום תשואה עם אפס סיכון ? (ל"ת)
    המשקיע השפוי 12/02/2018 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    השוואה מגמתית.לא נכון. בשפל, אחרים הצליחו לגייס 0 ש"ח! (ל"ת)
    לא פופוליסט 12/02/2018 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תשובה לתשובה 12/02/2018 14:06
    הגב לתגובה זו
    תשובה לתשובה על התנהגותו בסיבוב הקודם
  • 2.
    שט 12/02/2018 13:57
    הגב לתגובה זו
    עלול שלא לפרוע את איגרות החוב. זה גם מראה שלגופים המוסדיים (שמשחקים בכסף שלא שלהם) לא איכפת לסכן את כספי הלקוחות השבויים בידם. זו הסיבה שלא כדאי בכלל להפקיד כספי פנסיה ודומיהם שיזכו לזילזול מבחינת האחריות.
  • 1.
    כמה כסף שילמו לביז כדי להפיל את דלק ? (ל"ת)
    יעקב 12/02/2018 13:33
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.