יצחק תשובה
צילום: בוצ'צ'ו

דלק נכנסת ל-9 רישיונות במפרץ מקסיקו

יצחק תשובה: "זהו יום אסטרטגי חשוב בדרך להפיכתנו לשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הבין לאומי"
גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה דלק

קבוצת דלק הודיעה הבוקר על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South, המקנה לקבוצה זכות לבצע קידוחים ב-9 פרוספקטים במפרץ מקסיקו. דלק מסרה כי מדובר ברישיונות בעלי הסתברות למציאת תגלית של מעל ל-40% בממוצע לכל הפרוספקטים. 

מההודעה של דלק קבוצה -0.62% עולה כי הקידוחים יבוצעו בשלבים ובאופן הדרגתי, בהתאם לתוצאות הקידוח של כל שלב, והם צפויים להתחיל כבר במחצית הראשונה של 2018 בהשקעה של עד 50 מיליון דולר לשני הפרוספקטים הראשונים. "באזור שבו נמצאים הפרוספקטים התגלו עד היום יותר מ-1.8 מיליארד חביות נפט וגז. על פי אומדן שנערך עבור קבוצת דלק על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית NSAI, נמצא שב-7 מתוך 7 פרוספקטים שנבחנו לעומק, קיים פוטנציאל של כ-423 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE), כאשר עלות ההפקה המוערכת הינה נמוכה יחסית לאור העובדה שמדובר בקידוחים במים רדודים", כתבה דלק.

תיק הנכסים של החברות האמריקאיות כולל 12 רישיונות אקספלורציה על מדף היבשת במפרץ מקסיקו, ארה"ב, אשר נבחרו על סמך עיבוד נתונים ססמיים וקירבה לשדות נפט וגז מפיקים. על פי ההסכם, קבוצת דלק תהיה זכאית ל-75% מהזכויות בכל אחד מ-12 הרישיונות, בתמורה להשתתפות ב-90% מעלויות החיפושים בכל אזור, החל מיום החתימה על ההסכמים המחייבים ועד לסיום הקידוח הראשון בכל רישיון.

העסקה בנויה באופן מדורג ושלבי, כאשר לקבוצת דלק שמורה הזכות להחליט אם להתקדם עם הקידוחים מעבר לשני אזורי הקידוח הראשונים, וזאת בהתאם לתוצאות האקספלורציה בפועל. ההתחייבות של הקבוצה בשלב הראשון הינה ביחס לשני הקידוחים הראשונים, בעלות מוגבלת של עד 50 מיליון דולר. בנוסף, במהלך שנתיים מיום סגירת העסקה, קיימת לקבוצת דלק אופציה לרכוש מניות של כל אחת מן השותפות בארבעה שלבים (לפי התקדמות קידוח הבארות), וזאת עד לשיעור כולל של 20%, ובהנחה של 10% על מחירי השוק.

בשלב ראשון החליטה קבוצת דלק להתמקד בשני אזורי קידוח (פרוספקטים) מתוך התשעה. בניגוד לקידוחים בים התיכון, הנעשים בעומק של מעל 1500 מטרים, הקידוחים במפרץ מקסיקו נעשים במים רדודים יחסית של כ-130 מטרים בלבד, עובדה שיש בה כדי להשפיע לחיוב הן על עלויות החיפוש ומידת מורכבותו. כמו כן, ההסתברות למציאת תגלית עומדת על מעל ל-40% בממוצע ביחס ל- 9 הפרוספקטים, סיכויי הצלחה הנחשבים גבוהים יחסית מבחינה גיאולוגית.

לפי הדו"ח של חברת הייעוץ הבינלאומית NSAI, ב-7 מתוך 7 פרוספקטים שבדקה (מתוך כל תשעת הפרוספקטים שיש לחברה), קיים פוטנציאל חזוי של מעל ל-423 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE) וסיכויי הצלחה ברמת הסתברות גבוהים יחסית לתחום של כ-40% בממוצע.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שני הקידוחים הראשונים שבהם תשתתף קבוצת דלק הם "טאו" ו"קנו", ובהם קיים פוטנציאל חזוי של כ-130 מיליון חביות שווה ערך נפט, וסיכויי הצלחה גיאולוגית גבוהים של מעל 50%.

יצחק תשובה: "זהו יום אסטרטגי חשוב בדרך להפיכתנו לשחקן מרכזי בשוק האנרגיה הבין לאומי".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יודע דבר 08/01/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    לא מכיר אישית את תשובה אבל מפרגן לו...לצערי זו תכונה שלא מאפיינת את הישראלים אני בטוח שהמקצוענים של תשובה עשו עבודת מחקר מקיפה לפני שהלכו על זה..בואו נפרגן
  • 3.
    משקיע 08/01/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
    פריים לא מתים, מתחלפים בהשקעות אצל תשובה.
  • הרפתקן קשקשן. 14/01/2018 13:05
    הגב לתגובה זו
    האגרות של דלק היו בתשואה של עשרות אחוזים וכל משקיע הבין שלא ייקבל את התשואה הזאת.
  • 2.
    על חשבוננו... ??? שיחזיר את כל התספורות שעשק את הציבור (ל"ת)
    jacob2zur 08/01/2018 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר 08/01/2018 10:17
    הגב לתגובה זו
    כל סיכוי שמישהו ירוויח.
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: 

חיים שני יוטרון יוניטרוניקס
צילום: יחצ

יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בקליפורניה - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"

חניון שני שיוטרון מקימה בקליפורניה בחודש האחרון; יוטרון נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוטרון

יוטרון יוטרון 3.57%   הודיעה לפני יומיים הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן חוזה, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. זה מצטרף לחוזה נוסף מאמצע אוקטובר, הפעם בסן פרנסיסקו להקמת חניון דומה בתמורה של כ-9 מיליון שקל.

יוטרון פועלת כחברה עצמאית אחרי שפוצלה בשנת 2019 מיוניטרוניקס. בעוד יוניטרוניקס נותרה ממוקדת בבקרים לוגיים ובפתרונות אוטומציה תעשייתיים, יוטרון מתמקדת בפתרונות חניה אוטומטית ובמערכות לוגיסטיקה ואחסנה. הפיצול, שבוצע תחת קרן פימי וחיים שני, נועד לאפשר מיקוד ומימוש ערך נפרד לכל תחום פעילות, אבל בשלב הזה נראה שהשוק עדיין ממתין לראות תרגום ברור של הצמיחה בפעילות לשיפור מתמשך ברווחיות ולשינוי מגמה במניה. 

יוטרון נסחרת כיום בשווי של כ-98 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-216 מיליון שקל כשנכנסה ב-2019 לבורסה. מאז יום המסחר הראשון איבדה המניה כ-64% מערכה. ב-2025, שנת השיא של תל אביב, עם עליות של למעלה מ-50% במדד ת"א 35 וכ-53% במדד ת"א 125, מניית יוטרון עלתה בכ-3.5% בלבד. יוניטרוניקס שציבורית מ-2004 אמנם רושמת תשואה של מעל 1,000% אבל השנה גם היא מאכזבת עם ירידה של כ-9% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-307 מיליון שקל. יוטרון פועלת בצפון אמריקה בתחום החניונים הרובוטיים, ומחזיקה כיום 51 חניונים במטרופולינים מרכזיים, בהם ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, בוסטון ודנבר. פעילותה קשורה גם בצורה הדוקה לשוק הנדל"ן האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה האטה חדה על רקע אי הוודאות הכלכלית.


החניונים האוטונומיים - ניצול שטח ופתרון לוגיסטי לבעיות החניה 

חניון אוטונומי, מלא או חצי אוטונומי, הוא פתרון שמחליף שטחי חניה קלאסיים במערכת מכנית-רובוטית שמסיעה, מאחסנת ומחזירה את הרכב בלי שהנהג מסתובב בין קומות, רמפות ומעברים. הנהג נכנס לתא קליטה, יוצא מהרכב, והמערכת עושה את השאר. היתרון המרכזי הוא ניצול שטח. בחניון רגיל צריך רמפות, מעברים רחבים, מרווחי פתיחת דלתות, תקרות גבוהות ועמודי תמך. בחניון אוטונומי כל זה כמעט נעלם. אפשר להכניס יותר רכבים לאותו נפח בנייה, לפעמים 30%-60% יותר, וזה קריטי בעיקר באזורים עירוניים צפופים.

יש לזה גם יתרונות תפעוליים. פחות תאונות חניה, פחות גניבות ונזקים, פחות צורך בכוח אדם, ויכולת לשלב את החניון כחלק אינטגרלי מפרויקט נדל״ן, במיוחד מגורים יוקרתיים, משרדים או שימושים מסחריים. החניונים החצי אוטונומיים, כמו Puzzle-Utron, של החברה, הם גרסה זולה ופשוטה יותר. אין בהם מערכת שינוע מלאה עם מעליות ורובוטים מורכבים, אלא שילוב של מסילות, פלטפורמות ותנועה אופקית ואנכית מוגבלת. זה מתאים לפרויקטים קטנים יותר או לשוק שמחפש פתרון ביניים.