בנק ישראל: התנהלות בעייתית בבדיקה בפרשת קינן

בנק ישראל: "התהליך שביצע בנק הפועלים היה לא שקוף, ללא אתגור, בקרה ופיקוח מספקים. הבדיקה בוצעה באופן שאינו הולם את הוראות הפיקוח על הבנקים"
נועם בראל | (8)

בהמשך לפרשת ההטרדה המינית של המנכ"ל לשעבר ציון קינן, בנק ישראל שבדק את המקרה מצא כי התנהלות בנק הפועלים במהלך בדיקת הפרשה הייתה בעייתית.

בנק ישראל: "התרשמנו שבמישור של החוק למניעת הטרדה מינית הבנק פעל כשורה. אולם, בדיקתנו העלתה כי התהליך שביצע הבנק היה לא שקוף, בקרה ,ללא אתגור ופיקוח מספקים; ובוצע באופן שאינו הולם את הוראות הפיקוח על הבנקים וכללי ממשל תאגידי תקין".

"התנהלות יו"ר הדירקטוריון לשעבר, יאיר סרוסי, משקפת טעות חמורה בשיקול הדעת והתנהלותו אינה עולה בקנה אחד עם הוראות ניהול בנקאי תקין ועם כחללי ממשל תאגידי תקין. בהחלטתו שלא לדווח לפיקוח על הבנקים פעל יו"ר הדירקטוריון לשעבר בניגוד לנדרש על פי נוהל בנקאי תקין ובניגוד למצופה ביחסים שבין יו"ר הדירקטוריוון לבין המפקח עליו."

להלן תגובת יאיר סרוסי, לשעבר יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, לדו"ח בנק ישראל: 

"נושא הטענה על ההטרדה טופל בקפדנות וברגישות תוך שנעזרתי ביועצים משפטיים ונועצתי עם יושבת ראש ועדת הביקורת. מתוך חשש ממשי להדלפת פרטי הבדיקה, פעלתי על בסיס ייעוץ משפטי על פיו אין לדווח על הנושא לדירקטוריון כל עוד לא התבררו העובדות וזאת בכדי למנוע פגיעה בצנעת הפרט של המתלוננת ושל המנכ"ל." 

"אבקש להדגיש כי הצטרפתי לבנק הפועלים שלוש שנים לאחר המקרה המדובר בקזחסטן וכי לא היה לי כל עניין אישי הנוגע למנכ"ל, שכבר הודיע קודם לכן על סיום תפקידו. פעלתי בעניין בתום לב ומתוך ראיית טובת הבנק לנגד עיניי."

"במסגרת תהליך הבדיקה, מונה שופט בכיר שהומלץ על ידי היועצים המשפטיים ונחשב למוביל בתחום יחסי עבודה. בנוסף, על ההסכם עם העובדת חתום היועץ המשפטי של הבנק שאף נתן חוות דעת על פיה ההסכם נעשה בסמכות ועל פי דין. בחוות דעת שהוגשה לבנק ישראל על-ידי פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, מהמומחים המובילים בישראל לדיני החברות, נקבע כי פעלתי כראוי כאשר העדפתי את שמירת הדיסקרטיות המתחייבת לאור החוק למניעת הטרדה מינית על פני דיון בפורום תאגידי רחב, וזאת משום שמדובר בחוק ספציפי לנושא ההטרדות הגובר על הכלליות בחוק החברות."

"עוד ציין פרופ' פרוקצ'יה כי פעלתי נכון בעת מינוי בודק חיצוני וקבלת המלצותיו וכך גם בשלב בדיקת העובדות ולאחר שזה האחרון פסק כי לא התקיימה הטרדה. ביחס לאי דיווח לבנק ישראל, הרי שהבעתי התנצלות מידית באופן פומבי עם פרסום הנושא לאור מערכת היחסים הטובה שנבנתה במשך השנים עם בנק ישראל, וזאת למרות שלא היה מדובר בנושא שהיה יכול להשפיע באופן מהותי על יציבות הבנק. כזכור, שימשתי גם במשך ארבע שנים כנשיא איגוד הבנקים."

"אציין כי יזמתי פעמיים בשנים האחרונות ריענון נהלים בנושא הטרדות מיניות בבנק ופעלתי למצוא דרכים שיקלו על מתלוננות. במידה והייתי נשאר בתפקידי הייתי מוציא את הטיפול בתלונות על הטרדה מינית כנגד מנהלים בכירים לגורם חיצוני שיקבע בתהליך ידוע מראש. פרשתי מיד לאחר שהבנתי שהנושא הפך לכלי ניגוח שהוצא מהקשרו, נופח ונוצל לפגוע בי, דבר שעלול היה להביא לפגיעה נוספת בבנק."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"במהלך שבע וחצי שנות כהונתי כיו"ר הבנק, הבאתי לתוצאות שיא תוך שיתוף פעולה בין כל הגורמים בבנק. ערכתי שיפורים רבים בממשל התאגידי בבנק וקיבלתי מאות החלטות שרובן היו מוצלחות והביאו לפריחה של הבנק. תמיד פעלתי בשיתוף הדירקטוריון, ההנהלה והעובדים תוך שהייתי קשוב ונגיש לכל עובד ועובדת"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עובדת הנה"ר 28/12/2017 14:20
    הגב לתגובה זו
    בנק הפועלים מסתיר תקיפה אלימה נגד קבלן שרות
  • 6.
    יצחק 26/12/2017 17:47
    הגב לתגובה זו
    את הציבור מעניין מצב העסקים של הבנק ולא איזה הטרדה
  • 5.
    בא 26/12/2017 17:35
    הגב לתגובה זו
    נשמה אבודה .
  • 4.
    so 26/12/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    כמה
  • 3.
    גם בשיכון ובינוי הייתה פרשה דומה שהושתקה (ל"ת)
    יואב 26/12/2017 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    YY92 26/12/2017 15:01
    הגב לתגובה זו
    זה ממש לא ייתכן הדבר הזה
  • 1.
    זה מה שאמרתי לפני יומיים על המנכ"ל הנ"ל. מנצל את החלשים (ל"ת)
    byroni 26/12/2017 14:22
    הגב לתגובה זו
  • מורג 26/12/2017 15:49
    הגב לתגובה זו
    כל כלב מגיע יומו. בכלל הוא סוס מת שקיבל הוראות מפורשות להעלם מהשטח.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳