שאלת ביטול ההפרדה המבנית בבזק: היתרונות והחסרונות - ומה צפוי במניות הסקטור?

בשיחה עם Bizportal מתייחס ערן יעקבי מרוסאריו לשאלה הכי קריטית כיום בשוק התקשורת 
גיא ארז | (2)

לקראת שינויים בשוק התקשורת? ביום רביעי האחרון, טרם סגירת המסחר בת"א, דווח בתקשורת כי ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, נתן את הסכמתו העקרונית לביטול ההפרדה המבנית בבזק - והכניס את שוק התקשורת לטלטלה, שמשפיעה כמובן גם על המניות הרלוונטיות. עם זאת, במוצ"ש היה זה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, שצייץ בחשבון הטוויוטר שלו כי ההחלטה על ביטול ההפרדה המבנית טרם התקבלה - והבהיר כי השינוי המבני בבזק אולי רצוי מבחינת קובעי המדיניות, אך אינו הוחלט באופן סופי, וכנראה עוד ייקח זמן עד שייצא לפועל.

להחלטה, במידה ותתקבל, השפעה אדירה על חברות התקשורת, והדבר צפוי להתגלגל גם אלינו, הצרכנים, בעתיד הקרוב והרחוק: ההחלטה, במידה ואכן תצא לפועל, מיטיבה מאוד עם חברת בזק, ופוגעת קשות בחברות הסלולר.

בשיחה עם Bizportal התייחס ערן יעקובי, אנליסט התקשורת של 'רוסאריו', למשמעות ההחלטה על ביטול ההפרדה המבנית (במידה ואכן תצא לפועל), וכיצד יהיה נכון לדעתו לפעול לטובת שוק התקשורת והצרכן הישראלי. יעקובי מספר כי המצב הנוכחי בבזק (בו כל חברה בת בקבוצה מתנהלת בנפרד - פלאפון, יס ובזק בינלאומי). אכן מביא לחוסר יעילות ברמת הקבוצה, כשכל חברה בה בעצם עובדת לבד: "ביטול ההפרדה המבנית יכול להביא לחסכון של מאות מיליוני שקלים, דרך חסכון בתפקידים והתנהלות תפעולית נכונה יותר. יכולת התחרות של בזק תשתפר, כשבהמשך גם  גם הורדת מחירים לצרכן תהיה אפשרית".

נציין כי לפי ההחלטה, עבור ביטול ההפרדה המבנית בזק תתחייב להשקעה בתשתיות של 5 מיליארד שקל ב-5 השנים הקרובות, אך זהו ממילא היקף ההשקעות הנוכחי שלה (או לא רחוק מכך), כך שבפועל, השינוי אותו תיאלץ לעשות עבור ה'הטבה' אינו גדול כלל וכלל. 

לפי יעקובי, ההפרדה המבנית היא בעצם סוג של מס עבור הלקחות, ובזק מגלגלת עלויות אלינו, הצרכנים. באופן זה, מבחינה תיאורטית, מדובר במהלך נכון, והחסון בעלויות עשוי להביא לחסכון גם אצל הצרכנים.

אבל, וזה אבל גדול - הדבר צריך להתנהל בשוק תחרותי "אמיתי", וחשוב לזכור כיצד מתנהל שוק התקשורת כיום: בזק הינה קבוצת תקשורת ענקית ואחת החברות העשירות בישראל, וההחלטה האחרונה של משרד התקשורת עשוי להביא למצב בו היא אכן תוכל להוריד מחירים, וכך תפגע במתחרותיה, הקטנות יותר. הדינאמיקה הכלכלית עלולה להביא למצב בו חברות התקשורת הקטנות יותר, סלקום ופרטנר, שגם כך נאבקות בשרידותן, פשוט תקרוסנה - והצרכן הישראלי ימצא את עצמו בשוק לא תחרותי בעליל. 

יעקובי מתאר מצב זה כ"חיזוק החזק והחלשת החלש" ומסכן את התחרות לאורך זמן, היות ויפגע אנושות בחברות הסלולר, שכבר התבטאו בעבר כי ביטול ההפרדה בבזק, ללא קביעת מנגנונים אפקטיביים לריסונה של החברה, הינו מהלך שעלול לרסק אותן כלכלית. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה המצב הרצוי?  יעקובי טוען כי ניתן וצריך לשפר את שוק התקשורת אם ישלבו משלבים את הביטול המבניות במקביל לאישור עסקת סלקום-גולן,יחד עם עוד סוכריות כאלו ואחרות: זו שאלה של בלמים ואיזונים של הרגולציה. הגיע הזמן לכונן רשות תקשורת א-פוליטית, שתביא ליציבות בשוק התקשורת, ותפעל במקצועיות נטו".

 

ביקורת נוספת שמביא יעקובי היא בפרוייקט הסיבים האופטיים, 'אנלימיטד': "זה מיזם מקרטע שנמצא בדרך לקריסה, והוא מנוהל לא נכון. התקווה הגדולה להביא לתחרות בשוק הקווי הולכת ונמוגה:  יש להביא לתחרות אמיתית ולא מדומה בשוק, כמו נתינה של בעלות כלשהי של חברות הסלולר על מיזם הסיבים, כדי שתהיה להן תשתיות מתקדמות לאורך זמן. המצב יביא ל-4 קבוצות תקשורת שמסוגלות לייצר רווח סביר, ויתחרו אחת בשניה בכל התחומים".

ומה לגבי המניות: יעקובי סבור כי המניות הרלוונטיות מונעות כעת בעיקר מעצבים חשופים ומהתבטאויות בנושא, ולא ממשתנים פונדמנטלים: "על המשקיע להסתכל לטווח הארוך. עוד מוקדם להתעסק ברפורמה המבנית, היות ויצטרכו להתרחש עוד הרבה מהלכים לפני כן". לפי יעקובי, מניית בזק, שנמצאת קרוב לשיא כל הזמנים, כבר מגלמת את העתיד הוורוד מבחינתה, ונסחרת כאילו 'כל הדברים החיוביים יקרו לה'.

תגובת המניות להתפתחויות: באופן טבעי בזק 1.18% הספיקה לזנק כבר ביום רביעי, והמשיכה במגמה החיובית למחרת, תוך ריכוז מחזור אדיר של כ-180 מיליון שקל, כשברוב היום היא נסחרה בעליות של 3%. עם זאת, לקראת הסגירה, חטפה המניה תנודה חדה מטה, וסיימה במינוס 2.5%. התנודה הפתיעה גורמים רבים בשוק, אך בדיעבד - מותאמת להודעת פילבר שהגיעה יומיים אחר"כ, כפי שצויין מעלה: ייקח עוד זמן להוציא לפועל את הרפורמה שתטיב עם החברה.

במקביל, מניות הסלולר חטפו חזק: ברביעי, סלקום -0.37%  נפלה בסוף המסחר 1.25%, וסיימה בירידות של 2.3%. פרטנר 0.52%   איבדה עוד 1.7%, וירדה 3% בסיום.  בחמישי איבדו המניות 1.4% ו-3%, בהתאמה, במחזורי מסחר גבוהים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד העם 14/03/2016 08:16
    הגב לתגובה זו
    פעם היית אנליסט, הפכת לפוליטרוק. מה קרה ? תרצה להסביר לנו הקוראים ?
  • 1.
    שמטוב 14/03/2016 07:34
    הגב לתגובה זו
    זכרו זאת בבחירות הקרובות. האידאולוגיה הקפיטליסטית של חסכון בהוצאות יכולה לחול על כל מונופול. אבל נזקי מונופול והעדר תחרותיות גדולים יותר מהחסכון בהוצאות. לכן יש חקיקה נגד יצירת מונופולים. ביבי משתין על האזרח הקטן ועוזר רק לעשירים.
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.