"שופרסל ורבוע כחול מחזיקות סניפים הפסדיים כדי שרשתות קטנות לא ייכנסו"

מנכ"ל ויקטורי ל-Bizportal: "אם הרשתות הגדולות לא יסגרו סניפים הפסדיים, יתרחש מה שקרה ב-2005"
תומר קורנפלד | (17)
נושאים בכתבה ויקטורי

"במדינת ישראל חייבות להיסגר לפחות 50-60 חנויות קמעונאות - זה יעשה רק טוב לרשתות הגדולות. אם יש לך נקע בזרת ואתה לא מטפל בו, בסוף הרופא ייאלץ לכרות לך את כל היד. אם הרשתות הגדולות לא יעשו את זה אז בשוק הקמעונאות יתרחש מה שקרה בשנת 2005". 

על הציטוט הזה חתום אייל רביד מנכ"ל רשת הקמעונאות ויקטורי 0.78% אשר מונה נכון להיום 29 סניפים. רביד לא רוצה להתייחס לאירועי 2005 אך הרמז ברור - בשנה זו קרסה רשת הקמעונאות של קלאב מרקט ונרכשה על ידי שופרסל. 

נכון להיום לרשת מגה יש 197 סניפים ולשופרסל יש 285 סניפים. בשנה שעברה מכרה רשת מגה 30 סניפים אך לדעת רביד זה לא תרם דבר מאחר ו-29 מאותם סניפים נפתחו תחת ידיים חדשות.

"אם סניף מפסיד - אתה צריך לצאת מהמשחק ולסגור אותו. לי לא היו חנויות מפסידות בעבר? היו לי וסגרתי. היו לי סניפים בבתי ים ובבית שמש וסגרתי אותם. זה לא פשע לסגור סניף".

"נכון להיום בשוק הקמעונאות מסמנים את הרבוע הכחול כמועמדת לקריסה. אם הם יתחילו לסגור סניפים הפסדיים הם יתחילו לצאת מההשבתה שלהם. כנ"ל שופרסל. אבל האסטרטגיה של שתי הרשתות הגדולות זה לא למכור סניפים שכאלו כדי שהרשתות הקטנות כמו ויקטורי, רמי לוי ויוחננוף לא ייכנסו לשם".

רשת ויקטורי סגרה את שנת 2014 עם רווח נקי של 22 מיליון שקל - עלייה של 18.4%. הגידול הגיע גם כתוצאה מפתיחת סניפים שסייעה לשורת ההכנסות. למעשה, ויקטורי מהווה עוף חריג בענף הקמעונאות שמצליח לצמוח בשעה שהרשתות המובילות - שופרסל, אלון רבוע כחול ורמי לוי מציגות שחיקה ברווחיות.

שוקולד מילקה בארבעה שקלים

אחד מהמהלכים שסייעו לרביד ולרשת ויקטורי להגדיל את הרווחיות הוא הייבוא המקביל, מהלך שהוא מאוד מתגאה בו. כיום עיקר הייבוא המקביל הוא בתחום טיפול הפרט וההיגיינה - גם לגבר וגם לאשה. "אני מצליח להוזיל את המוצרים לצרכן בשיעור של 30%-50%. הלקוחות יודעים שאני מצליח לחסוך להם והם מרגישים את זה בארנק. המרווח הגולמי שאנחנו רואים הוא טוב יותר מאשר כשקונים מהיבואן - אך הדבר יוצר אפקט דומינו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"נניח שהבאתי שוקולד מילקה ואני מוכר אותו לצרכן בארבעה שקלים. אתה תהיה מוכן לרכוש שוקולד פרה בארבעה שקלים? שטראוס נאלצת להוריד את המחיר של המותגים הגדולים שלה כי אם הם לא יעשו את זה הם לא יצליחו למכור. זה לא קורה ביום אחד אבל זה תהליך שקורה ומתרחש".

שיפור השקיפות?

אחד מהחלומות הרטובים של רביד הוא שיפור של השקיפות בתחום הדיווחים - בדגש על החברות הפרטיות. מבחינתו - על המדינה לחוקק חוק שכל חברה שחוצה מחזור מכירות מסוים תאלץ לפרסם את תוצאותיה הכספיות גם אם היא חברה פרטית שאינה מחויבת כיום לפרסם את תוצאותיה הכספיות. 

"ראשית - הדבר יתרום לשקיפות. ככל שהכלכלה תהיה שקופה יותר הדבר ייטיב עם הציבור. דבר שני, למנהלים של החברות הפרטיות תהיה יותר אחריות כלפי הלקוחות שלהם. שלישית - מנהלי ההשקעות שמחליטים היכן להשקיע את הכסף של הציבור יוכלו לראות תמונה מלאה של הענפים שבהם הם משקיעים ולבחור טוב יותר את ההשקעה שלהם".

בראייה קדימה?

בויקטורי ממשיכים לכוון גבוה לעבר שנת 2015. ברבעון הראשון של השנה השיקה החברה מיזם צרכני בשם 'סופר צרכן' שיאפשר לתת לצרכן כלים לצרוך נכון. סיסמת המיזם - "אוכל לא זורקים, גם לא כסף ותפסיקו להיות מושפעים מפרסומות וטרנדים". נראה כי ברשת הקמעונאות לא רק חושבים על הרווחים שלהם אלא גם הקטנת הנטל הכרוך ברכישת מזון. 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    דוד שלח אותי 05/04/2015 09:51
    הגב לתגובה זו
    שימשיך לחרטט ולמכור יקר.
  • 13.
    כחול לבן 05/04/2015 09:12
    הגב לתגובה זו
    עדיף שוקולד פרה תוצרת הארץ שנותן עבודה לתושבי הארץ על שוקולד חול ומגעיל.
  • uniue 04/07/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    תמשיך לקנות שטראוס ואוסם ותעזור להגדיל את המונופול ששוחט את כולנו. הם ימשיכו לשלם שכר מינימום בתנאי עבדות,ימשיכו לגדול ולעשוק את כולנו וחכמים כמוך יהיו שמחים ומאושרים
  • 12.
    רז 05/04/2015 08:18
    הגב לתגובה זו
    על ידי "דחיפת" מותג פרטי ושינוי כלי המשחק עם הייבוא המקביל של מותגים מובילים.
  • 11.
    אורי 05/04/2015 07:43
    הגב לתגובה זו
    הכל יקר יותר פי 2 ו-3 מחו'ל ....בנוסף למשכורותהקטנות פה ובנוסף למיסים הכבדים שאנו משלמים
  • 10.
    אורי 04/04/2015 20:53
    הגב לתגובה זו
    אז הכל היה בסדר. פשוט לא נעים להכנס. לא צריך הרבה: ניקיון. סדר. תאורה נעימה, ואולי מדים נקיים. לא עלויות מטורפות...
  • צרכן ביקורתי 04/04/2015 21:31
    הגב לתגובה זו
    במחשבה שניה - הוא בכלל מכיר משהו אחר?
  • 9.
    מדברים על שופרסל ויקטורי ושאר מרעין בישין? (ל"ת)
    נגמר אירן 04/04/2015 17:22
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הישראלי המורעב 04/04/2015 15:27
    הגב לתגובה זו
    רק בגלל הציפיה שיורידו 2 א"ג במחיר של הגבינה. נמאס כבר מתרבות האוכל שהתפתחה פה.
  • 7.
    עוד ערס, עאלק חברתי... (ל"ת)
    צרכן ביקורתי 04/04/2015 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יורם 04/04/2015 13:04
    הגב לתגובה זו
    לפני שבאים לנתח ולבדוק חברות כמו ויקטורי (שהיא מעולה ללא ספק), או רמי לוי רצוי לבדוק את התמחור של טיב טעם , חברה מאוד מאוד זולה ורווחית בתחום . ובעיקר ממשיכה לצמוח ולהגדיל את התזרים. חג שמח.
  • 5.
    אחד 04/04/2015 12:25
    הגב לתגובה זו
    מוכרים 4 סכיני גילוח של ג'ילט ב 30 שח, כשבמשך שנים שדדו אותנו עם 48 שח. כל הכבוד , מקווה שירחיבו את היבור המקביל גם לתחומים נוספים
  • avi y 05/04/2015 06:51
    הגב לתגובה זו
    מכיר את המחירים בשופרסל , יוחננוף, אושר עד, ויקטורי. ויקטורי הכי יקרים. חווית קניה מזעזעת. סנייפים לא יפים. נותן דוגמא של מספר פריטים. השאלה מה כל השאר. יוחננוף הכי טובים. במחיר ובחווית קניה. אמיתי.
  • 4.
    צויק 04/04/2015 10:26
    הגב לתגובה זו
    הצרכן חייב לדעת זאת. מעלים שם בוודאי את המחירים ע"מ לצמצם הפסדים
  • 3.
    רמי לוי וויקטורי 04/04/2015 10:23
    הגב לתגובה זו
    שירות גרוע. שירות משלוחים יותר גרוע. קניתי בוויקטורי והיה יותר זול בחצי חינם. מה שזול שם זה זבל לפרות ולא לבני אדם.
  • 2.
    שוקולד מילקה 04/04/2015 10:21
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה לחסוך אוכל זבל. עדיף לוותר על שוקולד ולא לקנות זבל תחליפי. כנ"ל לגבי כל התחליפים. מי שמודע משווה רכיבים ולא רק מחיר. המסכנים יקנו זבל .... ביוקר.
  • 1.
    נתנו לחתול להביע דעה על השמנת (ל"ת)
    החייט 04/04/2015 10:12
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה שברה שיאים - וול סטריט מזנקת ב-2%

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

וול סטריט עולה - הנאסד"ק מטפס ב-2%, השבבים בשיא, אנבידיה עולה ב-4.2%.  טאואר הדואלית זינקה 13.5% על רקע דוחות טובים, מנגד קמטק ירדה 6% על רקע צמיחה חלשה יחסית ברבעון הבא (הרחבה בהמשך).

מניות הביטוח המשיכו לזנק, המדדים המרכזים עלו מעל 1% ושברו שיאים.  

מדד ת"א 35 


קמטק - חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.95%   מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, ומציגה תוצאות שעקפו בקצת את הציפיות של השוק אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת היא צופה הכנסות של 127 מיליון אחרי שברבעון השלישי צפתה ל-126 מיליון. ברמת התוצאות החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים. הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024 - קקמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה 

טאואר - טאואר 13.62%    יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

כתבנו לא מעט על הגאות בסקטור השבבים. מניות השבבים הישראליות עלו בחדות מתחילת השנה למכפילים שמציבים אותן קרוב לפסגת החברות המובילות בעולם; בדקנו כיצד נראות נובה, קמטק וטאואר לעומת הענקיות האמריקאיות - האם מניות השבבים הישראליות יקרות?

קמהדע - קמהדע 5.14%  מדווחת על הכנסות של 47 מיליון דולר ברבעון השלישי, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ה-EBITDA  המתואם הסתכם ב-11.7 מיליון דולר, עלייה של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-135.8 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; ה-EBITDA היה 34.2 מיליון דולר, עלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד התחזית לכל השנה ללא שינוי - הכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר - קמהדע מאשרת את התחזית לשנה כולה; דוח טוב לרבעון השלישי