הסדר חוב לקלאב הוטל לוטראקי יוון - למה המשקיעים בקווינקו צריכים לדאוג?

תחרות, מאבקי שליטה והמשבר הכלכלי ביוון פגעו במכונת המזומנים; קווינקו קרסה משווי של 1.3 מיליארד שקל ל-70 מיליון שקל
אבי שאולי | (5)

19 שנים לאחר שנפתח ונחשב לאחת ההצלחות הגדולות של משקיעים ישראלים בחו"ל בית המשפט ביוון אישר לחברת הפרויקט של קזינו לוטראקי הסדר חוב ל-7 שנים. גם לאחר הגשת הבקשה להקפאת הליכים ואישור הסדר חוב צבר המיזם המשותף חובות נוספים משמעותים.

קזינו לוטראקי ביוון נפתח בשנת 1995 במסגרת תוכנית הפרטת ההימורים של ממשלת יוון. העיירה לוטראקי שוכנת לחופי מפרץ קורינתוס שביוון, כ-65 ק"מ מאתונה.

הקזינו נחשב להצלחה גדולה ושוויו הוערך בשיא ב-1 מיליארד דולר במסגרת הנפקה או מכירה. היקף הפעילות בימים הטובים היה הכנסות של יותר מ-100 מיליון אירו בשנה ורווח נקי של כמה עשרות מיליוני אירו.

פרדי רובינסון, יגאל זילכה, משה בובליל וניסן חקשורי

היזמים שקטפו את פירות ההצלחה: חברת רסידו פיבי - לשעבר בבעלות מילומור (שהייתה של פרדי רובינסון), קווינקו (של יגאל זילכה) וקלאב הוטל (שהייתה בבעלות משותפת למשה בובליל וניסן חקשורי).

השותפים חילקו במשך השנים דיבידנדים של מאות מיליוני דולרים ובנוסף מכרו נתח לפי שווי חלומי. במניות המיעוט של הקזינו המצליח (לשעבר) החזיקו בנקים יוונים וקזינו אוסטריה, שנכנסו להשקעה לפי שווי של כ-800 מיליון דולר לקזינו.

אלא שמכונת המזומנים המשומנת חדלה לספק את הסחורה. תחרות, מאבקי שליטה וכמובן המשבר הכלכלי הגדול ביוון פגעו משמעותית בהכנסות עד שבחודש אוקטובר הוגשה בקשה להקפאת הליכים. במשק השנים הופחת השווי של הקזינו ואשתקד הפטרו נושאי משרה בכירים.

החברה הציבורית שמחזיקה במניות הקזינו היא קווינקו, שבשליטת יגאל זילכה. קווינקו נסחרת היום לפי שווי של כ-70 מיליון שקל לעומת שווי של כ-1.3 מיליארד שקל! בשנת 2007. קריסה של כ-95%.

חשש מיכולת החזר החובות בזמן לנושים

ניירות הערך שצפויות להגיב בירידות חדות היום הן מניית קווינקו והאג"ח שלה קווינקו אגח א, הנסחרת בתשואה זבל. עיקר פעילותה של קווינקו נעשה באמצעות החברה הבת QLI המונפקת בלונדון. לשתי החברות, קווינקו ו-QLI מצורפת הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בעלי החוב של קווינקו צריכים להיות מודאגים נוכח התוצאות העגומות של קווינקו: סיימה את שנת 2013 בהפסד של 184 מיליון שקל בהמשך להפסד מצטבר של 625 מיליון שקל בשנים 2012-2011. עם גרעון בהון החוזר ותשרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת קווינקו תתקשה לעמוד בהחזר חובותיה בזמן.

קזינו נוסף של החברה, באי רודוס, סובל גם הוא מקשיים כלכלייים ומתנהל נגדו הליך משפטי מהותי שתוצאותיו עלולות להביא לאיבוד השליטה בו. הקזינו לא עומד בתשלומים לנושים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מהתחום 12/05/2014 00:55
    הגב לתגובה זו
    המלון מבצע כמעט כל טעות אפשרית בשיווק בעולם, במקום לכוון גבוה יותר, מכוונים נמוך ואז הדרך לנפילה מאד מהירה, המלון לא צריך להיות משווק במסגרת חבילות נופש במחיר ונסיגנציה לסוכנים, אלה להזמנה עצמאית באינטרנט ללא החבילה, בדיוק כמו מלונות הקזינו המוצלחים של לאס וגאס. בקיצור, לפנות לקהל עם כסף ולא לקהל שמנסה לחסוך כל שקל.
  • 4.
    גנאי 11/05/2014 14:56
    הגב לתגובה זו
    האיש הרע הזה שהיו לו מעל 10 שותפים ב 25 שנות פעילותו העסקית נילחם בכולם. ולמעשה האחרון שנותר הוא יגאל זילכה. האיש לא פראייר. בהסדר זה בטבליל מאבד עוד חלקה מהאדמה שגנב אותה במהלך כל השנים. מי שרואה לאן המאבק הזה הוביל פשוט להרס אימפריה . אין מילים יש רק מילה אחת להגיד על בובליל פשוט ״חולה״
  • 3.
    המניה כבר שחוטה זמן רב, כל סידור רק ישפר את מצבה, (ל"ת)
    ישראלי 11/05/2014 09:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כמו בקזינו..... (ל"ת)
    אני 11/05/2014 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 11/05/2014 08:53
    הגב לתגובה זו
    היוונים בצרי צרורות!! הבעיה שאין לי כסף אני מנסה לגדול.... בינתיים כל התיק שלי בהפסד
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳