רואים את הסוף? בטר פלייס תגיש בקשה לפשיטת רגל בימים הקרובים

כך עולה מדיווח של CNN Money. "הבעיה היא שדברים שהחברה חשבה שיקרו במהלך העשור הקרוב, אירעו במהלך שנה אחת בלבד"
יואב כהן | (10)

חברת הרכב החשמלי בטר פלייס צפויה להיגש בקשה לפשיטת רגל בימים הקרובים, כך עולה מדיווח של CNN Money. "הבעיה היא שדברים שהחברה חשבה שיקרו במהלך העשור הקרוב, אירעו במהלך שנה אחת בלבד", אמר גורם המקורב לחברה. "הכל היה עניין של גודל, והחברה פשוט לא בנתה את זה בצורה מספיק מהירה או מספיק טובה".

החברה שהוקמה בשנת 2007 על ידי שי אגסי, והקימה תחנות להחלפת סוללות במקום תחנות טעינה, בנתה על כך שערך שוק המכוניות החשמליות יעלה, מחירי הנפט יעלו ושמכירות המכוניות המסורתיות ירדו. למרות שתוך 18 חודשים מאז הקמתה הגיע מחיר חבית נפט ל-125 דולר, ויצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בעולם ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2008, חברת בטר פלייס לא הצליחה לנצל זאת.

מאז הוקמה ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו ההפסדים של החברה ל-812 מיליון דולר. את השנה החולפת סיימה עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי". עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.

במהלך השנה האחרונה עברה חברת המכוניות החשמליות תהפוכות רבות. בתחילת פברואר החליטה לסגור את פעילותה בארה"ב ולהפסיק ולבצע השקעות בפעילות באוסטרליה. במקביל, בחברה החליטו התמקד בשני השווקים המובילים - השוק הישראלי והשוק הדני.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אזרח 25/05/2013 21:45
    הגב לתגובה זו
    קטנה לשימוש בערים היתה נימכרת יותר והיא גם נחוצה יותר ויכלה לשמש כרכב שני לבית וידוע שרוב צריכת הדלק דווקה בנסיעות הקצרות והמרובות ושם החיסכון משמעותי ולשם הייה צריך לכוון
  • 8.
    יוחנן 25/05/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    מלכתחילה לא האמנתי במיזם הזה, לא יתכן לרכוש רכב משפחתי חדש,להכנס לרכב ולאחר המטר הראשון לחשוב היכן אני מחליף סולל או מטעין את הרכב, בנסיעה לחיפה הלוך וחזור יש להחליף לפחות סוללה אחת, ואני לא מדבר על נסיעה לאילת שיהיה צורת להחליף 6 פעמים סוללה, המיזם היה צריך להתחיל ברכב מיני עירוני ל 2 או 4 נוסעים
  • 7.
    שלמה גרינברג 25/05/2013 17:36
    הגב לתגובה זו
    לקחו גאון טכנולוגי, חסר יכולות ניהול עיסקי וזו התוצאה. לפחות, אם היה להם השכל, יכלו לעקוב אחרי הניהול של טסלה שהוקמה לפני בטר פלייס ולהעתיק .
  • 6.
    ירון 25/05/2013 17:22
    הגב לתגובה זו
    חזיר מתי תשבע? יא עופר יא חזיר מתי תשבע כבר? משפחה חזירה ומגעילה בטוח שכולם שם מתוסבכים עם רגשי נחיתות שגורמים להם להקצין ולהראות לכאורה שמגיע להם הכל אבל בפנים הם יודעים שהם אפסים קטנים
  • 5.
    אדם סמית 25/05/2013 13:23
    הגב לתגובה זו
    יצרו חסמי כניסה לענף, כאלו שאף אחד מלבדם לא יכל להיות בענף. במקום לנסות ולשנות את העולם יכלו ללכת בטרנד העולמי של: 1. מכוניות חשמליות פשוטות וזולות (20 אלף דולר - שוק אסיאתי, חלק מהמכוניות עברו תקנים אירופאיים) 2. קיטים להמרת אוטו בנזין לחשמלי - נפוץ בארה"ב במקום ללכת באופציות נגישות לכולם ובמחיר אטרקטיבי, דאגו בטרפלייס לכופף את חוקי המדינה, יצירת דרישות מופרכות (עם חסמי כניסה של מליונים לכל דגם, עם בדיקות באירופה ועוד...), כך שאף אחד אחר לא יכל ולא יכול עדיין להיכנס לענף שהתפתח רבות בעשור האחרון. ולא שאין יזמים שרוצים - יש המון אנשים, אבל המצב שנוצר במשק הוא אבסורדי. ניפחו בועה, שילמו לאנשים הנכונים ושינו את כללי המשחק לכללים אוטופיים - כל הנושים נדפקו רק ה"יזמים" וחבריהם במשרדי הממשלה נהנו מכל זה.
  • 4.
    אבנר 25/05/2013 11:55
    הגב לתגובה זו
    לילמוד מהטעויות של החבורת השחצנים
  • 3.
    האירוע מצטרף לחלומות באספמיה ( ראה אי.די.בי ) (ל"ת)
    קאטו הזקן 25/05/2013 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנהיג המהפכה 25/05/2013 11:49
    הגב לתגובה זו
    הסוף לטעינה המקומבנת . רכבים חשמליים יהו בעתיד חלק מהנוף בכביש . עם ישראל אמר טעינה חופשית
  • 1.
    זה טוב למניית החברה לישראל (ל"ת)
    יופי 25/05/2013 11:28
    הגב לתגובה זו
  • אכן, תרד טוב מחר! רשמית כל ההשקעה ירדה לטימיון! (ל"ת)
    ליאון 25/05/2013 17:42
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.