רואים את הסוף? בטר פלייס תגיש בקשה לפשיטת רגל בימים הקרובים

כך עולה מדיווח של CNN Money. "הבעיה היא שדברים שהחברה חשבה שיקרו במהלך העשור הקרוב, אירעו במהלך שנה אחת בלבד"
יואב כהן | (10)

חברת הרכב החשמלי בטר פלייס צפויה להיגש בקשה לפשיטת רגל בימים הקרובים, כך עולה מדיווח של CNN Money. "הבעיה היא שדברים שהחברה חשבה שיקרו במהלך העשור הקרוב, אירעו במהלך שנה אחת בלבד", אמר גורם המקורב לחברה. "הכל היה עניין של גודל, והחברה פשוט לא בנתה את זה בצורה מספיק מהירה או מספיק טובה".

החברה שהוקמה בשנת 2007 על ידי שי אגסי, והקימה תחנות להחלפת סוללות במקום תחנות טעינה, בנתה על כך שערך שוק המכוניות החשמליות יעלה, מחירי הנפט יעלו ושמכירות המכוניות המסורתיות ירדו. למרות שתוך 18 חודשים מאז הקמתה הגיע מחיר חבית נפט ל-125 דולר, ויצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בעולם ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2008, חברת בטר פלייס לא הצליחה לנצל זאת.

מאז הוקמה ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו ההפסדים של החברה ל-812 מיליון דולר. את השנה החולפת סיימה עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי". עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.

במהלך השנה האחרונה עברה חברת המכוניות החשמליות תהפוכות רבות. בתחילת פברואר החליטה לסגור את פעילותה בארה"ב ולהפסיק ולבצע השקעות בפעילות באוסטרליה. במקביל, בחברה החליטו התמקד בשני השווקים המובילים - השוק הישראלי והשוק הדני.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אזרח 25/05/2013 21:45
    הגב לתגובה זו
    קטנה לשימוש בערים היתה נימכרת יותר והיא גם נחוצה יותר ויכלה לשמש כרכב שני לבית וידוע שרוב צריכת הדלק דווקה בנסיעות הקצרות והמרובות ושם החיסכון משמעותי ולשם הייה צריך לכוון
  • 8.
    יוחנן 25/05/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    מלכתחילה לא האמנתי במיזם הזה, לא יתכן לרכוש רכב משפחתי חדש,להכנס לרכב ולאחר המטר הראשון לחשוב היכן אני מחליף סולל או מטעין את הרכב, בנסיעה לחיפה הלוך וחזור יש להחליף לפחות סוללה אחת, ואני לא מדבר על נסיעה לאילת שיהיה צורת להחליף 6 פעמים סוללה, המיזם היה צריך להתחיל ברכב מיני עירוני ל 2 או 4 נוסעים
  • 7.
    שלמה גרינברג 25/05/2013 17:36
    הגב לתגובה זו
    לקחו גאון טכנולוגי, חסר יכולות ניהול עיסקי וזו התוצאה. לפחות, אם היה להם השכל, יכלו לעקוב אחרי הניהול של טסלה שהוקמה לפני בטר פלייס ולהעתיק .
  • 6.
    ירון 25/05/2013 17:22
    הגב לתגובה זו
    חזיר מתי תשבע? יא עופר יא חזיר מתי תשבע כבר? משפחה חזירה ומגעילה בטוח שכולם שם מתוסבכים עם רגשי נחיתות שגורמים להם להקצין ולהראות לכאורה שמגיע להם הכל אבל בפנים הם יודעים שהם אפסים קטנים
  • 5.
    אדם סמית 25/05/2013 13:23
    הגב לתגובה זו
    יצרו חסמי כניסה לענף, כאלו שאף אחד מלבדם לא יכל להיות בענף. במקום לנסות ולשנות את העולם יכלו ללכת בטרנד העולמי של: 1. מכוניות חשמליות פשוטות וזולות (20 אלף דולר - שוק אסיאתי, חלק מהמכוניות עברו תקנים אירופאיים) 2. קיטים להמרת אוטו בנזין לחשמלי - נפוץ בארה"ב במקום ללכת באופציות נגישות לכולם ובמחיר אטרקטיבי, דאגו בטרפלייס לכופף את חוקי המדינה, יצירת דרישות מופרכות (עם חסמי כניסה של מליונים לכל דגם, עם בדיקות באירופה ועוד...), כך שאף אחד אחר לא יכל ולא יכול עדיין להיכנס לענף שהתפתח רבות בעשור האחרון. ולא שאין יזמים שרוצים - יש המון אנשים, אבל המצב שנוצר במשק הוא אבסורדי. ניפחו בועה, שילמו לאנשים הנכונים ושינו את כללי המשחק לכללים אוטופיים - כל הנושים נדפקו רק ה"יזמים" וחבריהם במשרדי הממשלה נהנו מכל זה.
  • 4.
    אבנר 25/05/2013 11:55
    הגב לתגובה זו
    לילמוד מהטעויות של החבורת השחצנים
  • 3.
    האירוע מצטרף לחלומות באספמיה ( ראה אי.די.בי ) (ל"ת)
    קאטו הזקן 25/05/2013 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנהיג המהפכה 25/05/2013 11:49
    הגב לתגובה זו
    הסוף לטעינה המקומבנת . רכבים חשמליים יהו בעתיד חלק מהנוף בכביש . עם ישראל אמר טעינה חופשית
  • 1.
    זה טוב למניית החברה לישראל (ל"ת)
    יופי 25/05/2013 11:28
    הגב לתגובה זו
  • אכן, תרד טוב מחר! רשמית כל ההשקעה ירדה לטימיון! (ל"ת)
    ליאון 25/05/2013 17:42
    הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד. 

משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.