רק קרנות נאמנות מסורתיות: 7.8 מיליארד שקל גוייסו מתחילת 2012

מיטב: את הגיוסים הובילו מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה שגייסו כ-5.3 מיליארד שקל, בסה"כ כ-100% מהגיוסים הופנו לקרנות המסורתיות. ביוני גייסו קרנות הנאמנות כ-900 מיליון שקל
יעל גרונטמן | (2)

תעשיית קרנות הנאמנות בישראל גייסה כ-7.8 מיליארד שקל בחצי הראשון של שנת 2012. את הגיוסים הובילו מתחילת השנה קרנות אג"ח מדינה שגייסו כ-5.3 מיליארד שקל, בסה"כ כ-100% מהגיוסים הופנו לקרנות המסורתיות. כך עולה מאומדנים והערכות שבוצעו עלי ידי כלכלני מיטב

נכסיהן של הקרנות הכספיות נותרו ללא שינוי לאחר שברבעון הראשון נרשם בהן פידיון גדול וברבעון השני נרשם בהן גיוס גדול. תעשיית הקרנות מנהלת נכון ל-30 ביוני 2012 כ-151.5 מיליארד שקל, מהם קרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות הכספיות) מנהלות כ-116.6 מיליארד שקל.

אפיק נוסף שזכה לפופולאריות בחצי הראשון של 2012 הוא אפיק אג"ח חו"ל, שזכה לאמונם של המשקיעים בעקבות התחזקות הדולר וכתוצאה מכך גייסו קרנות אג"ח חו"ל כ-1 מיליארד שקל.

האפיק המנייתי סבל מפדיונות חדים, כאשר הקרנות המנייתיות איבדו כ-0.5 מיליארד שקל מתחילת השנה בהובלת הקרנות המניתיות המשקיעות בישראל והקרנות המעורבות.

קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות 90/10, סיכמו את החצי הראשון של 2012 בפדיונות חדים של כ-1.7 מיליארד שקל, כהמשך ישיר למגמת הפדיונות שנרשמה ב-2011.

סיכום חודש יוני

בחודש החולף גייסה תעשיות קרנות הנאמנות כ-900 מיליון שקל, כאשר מסך זה הקרנות המסורתיות גייסו כ-350 מיליון שקל, ירידה חדה של כ-70% ביחס לגיוסים שנרשמו באפיק זה בחודש מאי. הגיוסים בקרנות הכספיות שגם הן משוייכות לקרנות המסורתיות עמדו על כ-560 מיליון שקל וכ-470 מיליון שקל גוייסו לקרנות השקליות.

בעקבות הירידות החדות בשווקים, המשקיעים חזרו ל"בונקר" של קרנות אג"ח מדינה שגייסו כ- 1.1 מיליארד שקל בחודש יוני. רק בשבוע האחרון של יוני גייסו קרנות אלה כ-160 מיליון שקל. הגיוסים בקרנות האג"ח מדינה היו הגדולים ביותר שנרשמו מאז יוני 2010.

מן הצד השני, נרשמו ביוני פדיונות כבדים בקרנות אג"ח כללי ובקרנות המנייתיות שמהם ניפדו כ-760 מיליון שקל ו כ-220 מיליון שקל בהתאמה. אפיק האג"ח הכללי קיבל את התואר המפוקפק - "האפיק הפודה ביותר לחודש יוני".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין איפה להסתתר (ל"ת)
    אין שוק 02/07/2012 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילן רז 02/07/2012 14:29
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט לציבור יגמר הסבלנות לחקות שהקרנות יעלו ואז ימשכו את הכסף והכול התמוטט כי אין זרים יותר בבורסה שיעלו אותה ולקרנות יגמר הכסף כדי להחזיק את השערים
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.