השקעות דיגיטיליות
צילום: FREEPIK

רשות ני"ע: כך יוגבל השיווק לקרנות השקעה אלטרנטיביות

הרשות מגדירה את הכללים ואת המידע שמנהלי השקעות אלטרנטיביות יכולים לפרסם, מה המשמעות למשקיעים?

הרצי אהרון | (1)

רשות ניירות ערך ממשיכה להדק את הפיקוח על שוק ההשקעות האלטרנטיביות בישראל. אחרי שהגבילה את האפשרות לתווך השקעות כאלה לציבור הרחב, היא מבהירה מה מותר, ובעיקר מה אסור: לפרסם לציבור בנוגע למוצרים שאינם תחת פיקוח ישיר, כמו קרנות גידור, קרנות אשראי נדל"ן ומכשירים אלטרנטיביים אחרים.לפי עמדת סגל חדשה שפורסמה, מנהלי השקעות אלטרנטיביים לא יוכלו לפרסם לציבור הרחב מידע שמהווה בסיס לקבלת החלטת השקעה - כולל שיעורי תשואה או הצהרות המרמזות על תשואה (כמו למשל: הבטחה ל-"5% מעל מדד S&P 500"), פירוט דמי ניהול ועלויות נלוות, הרכב הנכסים בקרן, דרכי פדיון או תקופת ההשקעה, וכל מידע אחר שעלול להשפיע על שיקול דעתו של משקיע.

ההגבלות חלות לא רק על פרסומות רשמיות, אלא גם על שיחות טלפון, פניות במייל, מצגות, כנסים, חוברות שיווק, אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות. המגבלות החדשות משקפות מגמה די ברורה שעומדת עליה הרשות: צמצום החשיפה של משקיעים שאינם "כשירים" למוצרים השקעה מורכבים ובלתי מפוקחים. משקיעים כשירים, על פי ההגדרה, הם כאלה שיש להם את הניסיון, ההון או הידע הדרוש להעריך את הסיכון והמורכבות של השקעות כאלה. הציבור הרחב, לעומת זאת, יוכל לקבל מידע שיווקי מפורט רק מקרנות מפוקחות הפועלות לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות.

קרנות לא מפוקחות עדיין יוכלו לפנות לעד 35 משקיעים לא כשירים בכל תקופה של 12 חודשים, אך הדבר ייחשב כפנייה פרטנית - ולא  בדרך של פרסום לציבור. למעשה, כל קרן או גוף השקעות שמציג לציבור הרחב גרפים נוצצים, תשואות גבוהות או דמי ניהול "אפסיים" - צפוי להיתקל במגבלות חמורות, אם אינו עומד במסגרת החוק. עוד הרשות מדגישה כי מי שצופה בתכנים כאלה צריך להפעיל שיקול דעת - ולזכור שככל הנראה מדובר בפרסום שאינו עומד בדרישות הרשות. המסר שלה ברור: שוק ההשקעות האלטרנטיביות לא ימשיך לפעול במרחב שיווקי פרוץ, וההגנות על המשקיעים - בפרט השחקנים הפחות מנוסים בהם - עולות מדרגה.


למה דווקא עכשיו?

בשנים האחרונות נרשמה עלייה חדה בפעילות בשוק ההשקעות האלטרנטיביות בישראל - ובמיוחד בתחום הלא סחיר. קרנות גידור, קרנות חוב נדל"ני, מכשירים מובנים ותיקים "מזמינים" למיניהם הפכו לא רק לכלי של משקיעים מוסדיים או כשירים - אלא למוצרים שמכוונים, באופן די מובהק, גם לקהל הרחב.

במקביל לעלייה בהיקף ההשקעות, נרשמה גם פריחה באפיקי השיווק: שלטי חוצות, סרטוני יוטיוב, מודעות ממומנות בפייסבוק, דפי נחיתה מרשימים אשר כולם משדרים מסר פשוט: הצטרפו גם אתם לעולם של תשואות גבוהות שאינן תלויות בבורסה. 

אבל בפועל, מדובר לעיתים קרובות במוצרים מורכבים מאוד - כאלה שנושאים סיכון גבוה, רמת נזילות נמוכה (ולעיתים אף נעולים לשנים), ולפעמים גם מבנה תמחור שקוף למחצה בלבד. בניגוד להשקעות מפוקחות, כאן אין חובת דיווח לציבור, אין בקרה רגולטורית שוטפת, ובחלק מהמקרים גם אין אמצעי אפקטיבי להיפרע מההשקעה במקרה של כשל. 

החשש של הרשות, שהתעצם במיוחד לאחר השנתיים האחרונות שהתאפיינו בתנודתיות חריפה בשווקים, הוא שמשקיעים פרטיים, במיוחד כאלה חסרי ניסיון - לא בהכרח מבינים את רמת הסיכון או את תנאי ההשקעה האמיתיים.


ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך: "אנו פועלים לאזן בין הרצון להנגיש לציבור כמה שיותר אפשרויות ומוצרי השקעה לבין החובה לשמור על כללי שיווק אחראיים שיגנו על המשקיעים. כשמדובר בהשקעות שאינן מפוקחות, חשוב שהמידע שמועבר יהיה מהימן, זהיר ומבוקר כדי למנוע פגיעה באמון הציבור ובכספו".

ענבל פולק, מנהלת מחלקת השקעות ברשות לניירות ערך, מסרה:
"מגוון מוצרי ההשקעה שמוצע למשקיעים הישראלים התרחב מאוד בשנים האחרונות. מדובר במגמה מבורכת, אך גם כזו שמובילה לעתים לשיווק אגרסיבי של השקעות לא מפוקחות, הן על ידי היצרנים והן על ידי מתווכים. לאחר שהבהרנו את כללי השיווק החלים על המתווכים, אנו משלימים את המהלך ומבהירים את הכללים גם עבור היצרנים של מוצרי השקעה אלה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    התעוררו.... כל הסוסים כבר ברחו... (ל"ת)
    הקורא 14/05/2025 03:05
    הגב לתגובה זו
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יוגב שריד שיח מדיקל
צילום: יחצ

שיח מגדילה רווחים למרות ירידה בהכנסות

רווח תפעולי של 5.7 מיליון על הכנסות של 40.9 מיליון, לעומת רווח תפעולי של 3.2 מיליון על הכנסות של 42.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד; יוגב שריד, מנכ"ל שיח: :"אנו רואים התייצבות במספר מטופלי הקנאביס ומאמינים כי מספרם יחזור לצמיחה בטווח הבינוני והארוך"

רן קידר |
נושאים בכתבה שיח מדיקל קנאביס

ההכנסות של שיח מדיקל שיח מדיקל 6.4%  ברבעון השלישי הסתכמו בכ-40.9 מיליון ש"ח, לעומת כ-42.6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. סך ההכנסות מהווה גידול של 4.8% ביחס לרבעון הקודם וקיטון של כ-3.9% ביחס לרבעון המקביל. הקיטון מול הרבעון המקביל נובע, בין היתר, משינוי בכמות המטופלים בישראל ומירידת מחירים כתוצאה מהתחרות בענף ושינוי טעמי הצרכן.

הרווח הגולמי לפני השפעת שינויים בשווי הוגן של נכס ביולוגי ברבעון הסתכם ב-14.2 מיליון ש"ח, לעומת כ- 13.4 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-6.1%. שיעור הרווח הגולמי עמד ברבעון על 34.7%, לעומת כ- 31.4% ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ברווח הגולמי ובשיעורו נובע בעיקר מתמהיל המוצרים הנמכרים לצד מהלכים שונים בהם נקטה החברה כגון התייעלות בחוות הגידול של החברה, התאמת תכנית הגידול לצרכי השוק המשתנים, וגידול בהיקף הפעילות במפעל שיח.

הרווח התפעולי הסתכם ב-5.7 מיליון ש"ח (המהווה כ- 13.8% מההכנסות) לעומת כ- 3.2 מיליון ש"ח (המהווה כ- 7.4%), צמיחה של כ- 79% לעומת הרבעון המקביל. Adjusted EBITDA ברבעון הסתכם בכ- 5.0 מיליון ש"ח (ומהווה 12% מההכנסות) לעומת כ- 4.6 מיליון ש"ח (המהווה כ- 11% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 8%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בחברה ברבעון הסתכם ב-4.2 מיליון ש"ח, לעומת כ-2.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 80%.

 

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון היה מינוס 3 מיליון ש"ח לעומת תזרים חיובי  של כ-8.7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, התזרים הושפע מהפרשי עיתוי טכניים (שיפטינג עם הרבעון הרביעי של השנה) אשר משתקפים ברבעון הנוכחי בגידול ביתרת הלקוחות.