ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע; קרדיט: רוי שיינמן
ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע; קרדיט: רוי שיינמן

טבע טסה מעל הארביטראז': הנה הסיבה

טבע זינקה במעל ל-10.5% במסחר בת"א בהמשך לרצף של 5 ימי מסחר חיוביים בוול סטריט בהם עלתה בכ-9%, באופן חריג מניית החברה זינקה מעל פער הארביטראז' איתו חזרה מוול סטריט - מה תרם לכך?

אביחי טדסה | (12)

טבע טבע 0.83%   בלטה במסחר היום בבורסה, כשהמניה זינקה בכ-10.6% ונסחרת מעל פער הארביטראז' ממנו חזרה מוול סטריט, תוספת של כ-4% לעומת המחיר בארה"ב. העלייה נרשמת על רקע סנטימנט חיובי שהצטבר סביב המניה בימים האחרונים, עם עלייה של כ-9% בחמשת ימי המסחר האחרונים בוול סטריט. ייתכן שהמשקיעים מעריכים כי טבע עשויה להרוויח מהמדיניות הכלכלית שמקדמים הנשיא טראמפ ושר המסחר הווארד לוטניק, ובפרט מהכוונה להטיל מכסים על תרופות מיובאות ולהרחיב את התחרות בתחום הגנריקה. 

הערכנו כאן שטבע רק תרוויח מהמכסים של טראמפ. היא נמצאת במצב שהמתחרות שלה עלולות להינזק והיא לא - האם זה הזמן לקנות טבע? הזדמנות או דווקא מלכודת. המניה טסה מאז 20%, אבל רק אחרי שקודם ירדה.    


טבע, שצפויה לדווח ביום רביעי לפני פתיחת המסחר על תוצאות הרבעון הראשון של 2025, נהנית גם מעלייה של כ-0.6% בדולר הגלום, התורמת לעלייה הטכנית של המניה בת"א בשל התאמת השער לשערי המסחר בארה"ב. כמו כן קיבלה שדרוג המלצה של HSBC - בנק ההשקעות שדרג את המלצתו למניית טבע, צעד שמצטרף לשורת המלצות חיוביות מצד אנליסטים בשוק, ביניהן Piper Sandler, UBS ו־StockNews, אשר כולם העניקו דירוגי קנייה והציבו למניה מחירי יעד גבוהים משמעותית מהמחיר הנוכחי. הסנטימנט לקראת הדוחות הוא חזק.


HSBC משדרג המלצה למניית טבע


במקביל לסנטימנט החיובי סביב מניית טבע, גם גופי מחקר ממשיכים לעדכן את תחזיותיהם כלפי החברה. לאחרונה שדרגה HSBC את המלצתה למניית טבע, מה שמצטרף לשורת המלצות חיוביות מצד בתי השקעות נוספים. לפי אתר MarketBeat, מתוך תשעה אנליסטים שנסקרו, אחד בלבד מעניק המלצת "החזק", שבעה ממליצים על "קנייה" ואחד אף מעניק דירוג של "קנייה חזקה". יעד המחיר הממוצע עומד על כ־23.43 דולר, גבוה משמעותית ממחיר המניה בוול סטריט. בין הבולטים: Piper Sandler שהעלה את התחזית ל־30 דולר, UBS עם יעד של 27 דולר, ו־StockNews ששדרג את הדירוג מ"החזק" ל"קנייה".


גם Barclays ו־Bank of America שמרו על המלצת "קנייה", אף שהורידו מעט את תחזית המחיר. השדרוג האחרון של HSBC עשוי לחזק עוד יותר את התחושה כי טבע נתפסת בשוק כהזדמנות להשקעה בתקופה של שינוי מבני בענף התרופות.


מדיניות המכסים תטיב עם טבע?


שוק התרופות האמריקאי ניצב כיום בצומת דרכים רגולטורי וכלכלי, שבו משתלבים אינטרסים מנוגדים אך מטרה אחת ברורה, להוזיל את מחירי התרופות עבור הציבור האמריקאי. מצד אחד, הממשל האמריקאי, ובראשו הנשיא טראמפ ושר המסחר הווארד לוטניק, מצהיר על כוונה להטיל מכסים משמעותיים על תרופות מיובאות, בטענה שייצור תרופות מחוץ לארה"ב פוגע בביטחון הלאומי. 

מצד שני, אותו ממשל מדבר על פתיחת השוק ליבוא מוגבר של תרופות ממדינות כמו קנדה, ומקדם רגולציה שתקל על רכישות ישירות מצד מדינות וחברות ביטוח אמריקאיות. במקביל, נבחנת קיצור תקופת ההגנה על פטנטים לתרופות ביולוגיות, מהלך שצפוי להגביר את התחרות מצד תרופות גנריות ותחליפים ביולוגיים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"


למרות הפערים בין ההצהרות, הקו המרכזי שעולה מכל ההתבטאויות הוא הרצון של ממשל טראמפ להחזיר את ייצור התרופות לשטחי ארה"ב ולצמצם את התלות בשרשראות אספקה בינלאומיות. על רקע זה, טבע עשויה להימצא בעמדה אסטרטגית חיובית. החברה הישראלית, שהיא יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מפעילה מערך ייצור משמעותי בתוך ארה"ב, בהיקף שקרוב למכירותיה בשוק זה, המהוות מעט מעל ל־50% מסך ההכנסות שלה. 

הדבר מקנה לה יתרון מבני מול שחקניות אחרות כמו סנדוז, שחלק הארי מייצורה מתבצע באירופה ואסיה, או ויאטריס, שבחלק מהמוצרים תלויה באספקה מהודו, שם כבר הוטלו מכסים גבוהים. משמעות הדבר היא שאם המכסים אכן יוטלו באופן רחב, טבע עשויה להיות פחות חשופה מהמתחרות ואף להרוויח תחרותית, כל עוד הייצור המקומי שלה יהפוך ליתרון בשוק שמתחיל להתכנס לגבולות גיאוגרפיים.



כתבנו לפני כחודש "האם זה הזמן לקנות טבע? הזדמנות או דווקא מלכודת", תהינו האם תנאי השוק החדשים יהפכו את טבע למועמדת לחזרה לצמיחה. כבר אז ציינו כי מבנה העלויות ושרשרת הייצור שלה מעניקים לה יתרון אם אכן יוטלו מכסים, וייתכן שהעליות בימים האחרונים, והתגובה החיובית בשוק יחד עם הסנטימנט בוול סטריט, משקפים את האופטימיות כלפי טבע.


למרות הסנטימנט החיובי, חשוב לזכור כי שוק התרופות העולמי נמצא עדיין תחת חוסר ודאות, וטרם פורסמה מדיניות מכסים סופית או רשימת החרגות. גם מהלך הקלות מס, אשר זוכה לתמיכה מצד מנהלי ענקיות הפארמה, עשוי לשנות את מבנה התחרות, במיוחד אם יחליף את מודל המכסים. אך נכון להיום, טבע ממוצבת כאחת הנהנות העיקריות מהכוונה להחזיר את הייצור לאמריקה, והמשקיעים מגיבים בהתאם.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סקיפיו אפריקנוס 05/05/2025 14:38
    הגב לתגובה זו
    ב ה צ ל ח ה !
  • 8.
    אנונימי 04/05/2025 21:13
    הגב לתגובה זו
    לחברה יש עוד דרך משמעותית עמ להפוך לחברה בריאה שמזכירה את טבע של פעם
  • צודק חלקית (ל"ת)
    העבר קשוח העתיד ורוד 05/05/2025 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שני קלמנייב 04/05/2025 19:37
    הגב לתגובה זו
    אם הם צודקים אז יופיאבל אם טבע תפספס אז מאחל לכל הבכירים בחברה ולילדים שלהם שואה כפול 710
  • מהפה שלך לאוזני אלוהים (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2025 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ביקוש ענק בעדכון מדדים מחרתיים סה טו (ל"ת)
    קי ביבי מט 04/05/2025 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יש לי הפסד אדיר בטבע למרות העליה . (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2025 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רועי 04/05/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
    טיסה נעימה ממריאים
  • אותי ניערו. שיהיה לכם בהצלחה. (ל"ת)
    הזקן 04/05/2025 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 04/05/2025 16:54
    הגב לתגובה זו
    נראה לכם אנחנו טיפשים מי מזמין העבודה
  • 2.
    התעוררתם לפני כחודש היא הייתה 13.5 כיום היא למעלה מ16 (ל"ת)
    אשר 04/05/2025 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רפאל 04/05/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
    לכל מי שרוצה להצליח ..... שיעמיס כמובן צריך להתאזר בסבלנות...ב ה צ ל ח ה
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.