ריצרד פרנסיס טבע
צילום: צילום מסך, שיחת המשקיעים של טבע

האם זה הזמן לקנות טבע? הזדמנות או דווקא מלכודת

איך ישפיעו המכסים על טבע, מה קורה היום במניות התרופות והבריאות, ומה המשמעות של דברי הווארד לוטניק, שר המסחר על תעשיית התרופות - "המטרה בתחום התרופות היא להחזיר את הייצור לאמריקה. זה גם עניין של ביטחון לאומי"

אדיר בן עמי | (18)
נושאים בכתבה מלחמת סחר טבע

המכסים מפילים את השווקים - הנאסד"ק ירד כ-5.7%, ענקיות הטק יורדות מעל 7%, ומנגד חברות התרופות יחסית יציבות. פייזר ירדה ב-1.6%, מרק ב-0.2%, אסטרה זנקה עלתה 2.3%, נוברטיס ירדה 1.6%. טבע ירדה 2.8%. 

מבחינת השפעת המכסים נראה שחברות התרופות עדיין באפלה. לא נמסר מה יהיו המכסים על התחום. זה עדיין בבדיקה, כשלמעשה בשני תחומים - התרופות והשבבים -  לא נקבע מה יהיו המכסים. שני התחומים האלו מוגדרים כקריטיים לביטחון הלאומי של ארה"ב.

 "אנחנו לא יכולים להמשיך להיות תלויים במרכיבים שמיוצרים 9,000 מייל מאיתנו", הצהיר שר המסחר הווארד לוטניק בראיון ל־CNBC, והבהיר: "המטרה היא להחזיר את ייצור התרופות לאמריקה". בהמשך אמר: "זה לא עניין של עלות – זה עניין של הישרדות, של ביטחון לאומי. לא נעמוד במצב שבו בזמן מלחמה נצטרך להתחנן לתרופות ממדינה זרה". לוטניק חזר על המסר הזה שוב ושוב: "הגיע הזמן להפסיק לייבא הכל. אנחנו צריכים לייצר את האנטיביוטיקה שלנו, את משככי הכאבים שלנו, את כל מה שחשוב – פה, באמריקה".

החשיפה של טבע לשוק האמריקאי

ההכרזה הזו תעמוד בבסיס ההחלטה על מכסים בתחום ומעניין לבחון את מצבה של טבע, יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, שבסיסה בישראל – אבל רוב הכנסותיה מגיעות מהשוק האמריקאי. לכאורה, קיים חשש גדול כי רוב המכירות בארה"ב (קצת מעל 50%) ואם הם מגיעים ממקומות אחרים בעולם אז המכס העתידי יפגע בטבע. למעשה, ככל שהייצור בארה"ב גדול ביחס להיקף הייצור בכלל, כך מצבה של החברה טוב יותר. 

ולהמחשה - נניח שיש חברה שמייצרת 100% בארה"ב ומוכרת 100% בארה"ב. מצבה משתפר, כי יהיו חברות מתחרות שמייצרות בחו"ל שיהיו עליהם מכסים והמחיר של התרופות שלהן יעלה, זה יהפוך את היצרנית האמריקאית לתחרותית ואטרקטיבית יותר. נניח הפוך - חברה שאין לה ייצור בארה"ב והיא מוכרת 100% בארה"ב. היא תיפגע בצורה קשה כי יוטלו עלייה מכסים בשעה שהמתחרות האמריקאיות (שמייצרות בארה"ב) מקבלות הגנה ויתחזקו מולה. במילים אחרות, ככל שהרכב הייצור יותר מופנה לארה"ב כך יותר טוב והמבחן הוא ביחס להיקף המכירות בארה"ב ביחס למכירות בכלל.

בטבע המצב סביר - מוכרים כאמור קצת מעל 50% בארה"ב והייצור בארה"ב הוא בסדר גודל דומה מסך הייצור. זה עדיין לא מבטיח שלא תהיה פגיעה כי אי הוודאות מאוד גדולה, לא ברור מה יהיו המכסים בתחום, לא ברור מה הממשל יעשה כדי להחזיר את הייצור לאמריקה, וגם לא ברור מה תהי התגובה של אירופה ומדינות נוספות למהלך. אנחנו נמצאים בסוג של ניסוי ענק שלא ברור איך יראו התוצאות, גם טראמפ לא יודע.     

תחרות בגנריקה: איך מתמודדות המתחרות של טבע?

טבע פועלת בשוק הגנרי לצד פעילות אינווטיבית משמעותית כשבשוק האינווטיבי נראה המכסים פחות ישחקו תפקיד. זה יכול לפגוע ברווחיות, אבל  כנראה שבאופן נמוך בכמויות. בשוק הגנרי שבו יש תחליפים יכוטלה להיות פגיעה גדולה, אבל הכל יחסי - הכל תלוי במצבה של טבע מול המלחרות, אם לכולם מעלים מכסים אבל לטבע פחות מצבה היחסי משתפר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 כדי להבין את מיקומה של טבע בזירה הזו, נבחן את המתחרות - נתחיל בויאטריס. ארה"ב תורמת כ־30%-35% מהמכירות. ויאטריס מפעילה אתרי ייצור בלמעלה מ־20 מדינות, עם נוכחות משמעותית בוירג'יניה המערבית ובפנסילבניה. כ־25%-30% מהייצור שלה מתבצע בארה"ב, מה שנותן לה יתרון מסוים, אבל זה מתחת לשיעור המכירות. בכל מקרה היא חשופה למכסים, בעיקר משום שכ־40% מה־API שלה מגיע מהודו, שם הוטלו מכסים של 26%.

חברת הגנריקה, סנדוז, של נוברטיס, מוכרת כ-35%-40% בארה"ב, אך עיקר הייצור שלה לא שם. רק כ־20%-25% מהייצור של סנדוז מתבצע בארה"ב (למשל בקולורדו), בעוד שהרוב מתרכז באירופה (כ־50%) ובאסיה (כ־25%). כלומר, היא פגיעה למכסים על מהודו וסין, וגם מאירופה. זה יפגע ביכולת התחרותית שלה.  

טבע בעמדה טובה – אבל זה לא מספיק

אז מה זה אומר בפועל על טבע? בטווח הקצר, ייתכן שטבע בעמדה טובה יותר מהמתחרות, אם כי יש כמובן מתחרות נוספות גם כאלו שמייצרות גנריקה רק בארה"ב והן יתחזקו, אם כי מדובר בחברות קטנות ביחס לטבע. טבע יכולה להתחזק עוד יותר ולהקים מפעל או מפעלים נוספים בארה"ב. זה יכול לעזור לה מאוד, רק צריך לזכור שבמקביל צפוי כי יהיו מכסים נגדיים מצד אירופה וסין כך שלא בטוח מה תהיה השפעה המצטברת של המנכסים האלו ואם ייצוא ממפעל בארה"ב לאירופה יהיה פחות תחרותי מבעבר.  


לוטניק אמר שהממשל בוחן שורת תמריצים לחברות שיבנו מפעלים בארה"ב: מענקים, הקלות מס והסרת חסמים רגולטוריים. "המדינה תתמוך בכל מי שיציב את הבריאות של האמריקאים במקום הראשון" אז אולי זאת דווקא הזדמנות לטבע ולחברות נוספות. צריך לסייג - לא ברור עדיין איך יראו המכסים בתחום, וזה כשלעצמו יוצר לחץ ואי וודאות, אבל על פניו בהינתן התפלגות הייצור והתפלגות המכירות נראה שמצבה של טבע סביר בזכות יייצור משמעותי בארה"ב. בכל מקרה היא כאמור יורדת היום למחיר שמבטא מכפיל רווח של מתחת ל-6.


.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אנונימימאיר 05/04/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
    כן גם מדינת ישראל צריכה ליצר הכל .אבל הכל ולא צריך לחכות ליבוא ממרחקים.וגחמות של מישהוא שכן ישלח או לא ישלח .
  • 16.
    שי לפידות 05/04/2025 11:43
    הגב לתגובה זו
    לא תהיה בשנים הקרובות הזדמנות כזו לקניה מסיבית של טבע . זו אכן הזדמנות נדירה לטווח הבינונינ ודאי הארוך
  • 15.
    דברו איתי אחרי עוד 20 אחוז ירידה 04/04/2025 16:13
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית במיתון.מה לא ברור סין כבר הטילה היום מכסים נגדיים ואירופה בדרך.
  • 14.
    טראמפ הנוכל פושט רגל סדרתי (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    סיכוי אפס לירידת ריבית 04/04/2025 16:11
    הגב לתגובה זו
    מכסים זה אינפלציה לכן תשכחו מהורדות ריבית.עוד סיבה לכך שהמכפילים יתכווצו.
  • 12.
    הקמת מפעל שנתיים של השקעות 04/04/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    מי יודע מה יקרה בראש של טראמפ עוד שנתיים יש בכלל בארצות הברית מספיק עובדים מקצועיים או שהשכר יטוס ואיתו האינפלציה
  • 11.
    לטבע חוב נטו עצום לכן המכפיל הוא פי 2 (ל"ת)
    המכפיל שגוי 04/04/2025 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מי מאמין ללוטניק 04/04/2025 16:01
    הגב לתגובה זו
    בשביל מה אתם מצטטים שקרנים טראמפ גם אמר שיבנה ריביירה בעזה ....
  • 9.
    עדיף לקנות אופטלגיןלא לגעת במניותגשם הכל נרטב (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2025 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כיל וטבע 04/04/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
    שביטלה הטבות מס לכיל המפרנסת של הדרום בטענה מרושעת שהם לא יכולים להעביר את ים המלח. ולא ביטלה לטבע הכושלת בטענה שהם יכולים להעביר את טבע לחול. אז נסתרות דרכי האל כעת טבע תצטרך להעביר את היצור לארהב ולגבי ים המלח בצד השני בדיוק יש את פוטאש חברה לא פחות טובה מכיל עם אותם יתרונות . אז כל טיפש בא יומו נסתרות דרכי האל
  • 7.
    לדעתי מלכודת (ל"ת)
    דווקא מלכודת 04/04/2025 09:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלון 04/04/2025 09:07
    הגב לתגובה זו
    מי שיחכה שנה עם אגח יבכה
  • אנונימי 04/04/2025 13:06
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הזמן למכור אגח ולקנות מניות ערך של חברות בעלות פוטנציאל
  • 5.
    טבע כסף על הריצפה רק חמור מוכר (ל"ת)
    רועי 04/04/2025 08:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    האם זה הזמן לקפוץ מגג האמפייר סטייט בילדינג (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2025 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עמירן 04/04/2025 05:46
    הגב לתגובה זו
    ירדה המון
  • 2.
    כל המניות ימשיכו להתרסק. 04/04/2025 01:12
    הגב לתגובה זו
    עדיף לקבל 4 אחוז תשואה בשנה מהפסד של 60 אחוז בשנה.
  • 1.
    רפאל ברכה 04/04/2025 00:33
    הגב לתגובה זו
    תקנו טבע ותודו לי בהמשך ...זיכוי לעשירות ....
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.