תומר צפניק מנכל ריטיילורס
צילום: שוקה כהן

נייקי עולה, ריטיילורס עולה - הקשר שמניע את המניה הישראלית

ריטיילורס קופצת בהמשך לקפיצה של מניית נייקי אתמול בוול סטריט; כזכיינית מרכזית של נייקי, ריטיילורס נהנית מהצלחתה אך גם נפגעת מחולשותיה של ענקית הספורט; אחרי שנה קשה, נייקי תחת הנהלה חדשה שמקווה להחזיר את החברה למסלול. ריטיילורס מצדה ממשיכה להרחיב את הקשר עם נייקי, כולל כניסה לצרפת, מה שעשוי להקפיץ את ההכנסות

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי
מניית נייקי קפצה אתמול בוול סטריט, והיום בתל אביב - ריטיילורס  ריטיילורס -1.96%   עולה. הקשר בין השתיים לא חדש, והוא צפוי להמשיך להשפיע גם בעתיד. נייקי היוותה 68% מהכנסות ריטיילורס בתשעת החודשים הראשונים של 2024, וריטיילורס היא אחת מהזכייניות הגדולות ביותר של המותג בעולם. מעבר לחנויות בישראל, החברה מפעילה חנויות נייקי בקנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, ובמדינות שונות באירופה - ואף הרחיבה לאחרונה את פעילותה לצרפת.


במובנים רבים, ריטיילורס היא נייקי. אמנם החברה מחזיקה בזיכיונות למותגים נוספים כמו פוט לוקר, צ'מפיון וקונברס, אך נייקי היא הפעילות הדומיננטית שלה - הן מבחינה פיננסית והן תדמיתית. לכן, כאשר נייקי מזנקת, ריטיילורס נהנית, וכאשר נייקי נחלשת, ריטיילורס נפגעת.


הנפילה של נייקי וההתאוששות

מניית נייקי חוותה שנה קשה. בתקופת כהונתו של המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, החברה התמקדה במכירות אונליין על חשבון המכירות הפיזיות. המהלך עבד טוב במהלך הקורונה, אך עם חזרת הצרכנים לקניונים, נייקי איבדה נוכחות על המדפים לטובת מותגים חדשים כמו On ו-Hoka.


הנפילה הגדולה הגיע ביוני, כאשר נייקי דיווחה על תחזית הכנסות חלשה לשנה הקרובה. בתגובה, המניה צנחה ב-20% ביום אחד, וגררה איתה את ריטיילורס לנפילה של 10% בתל אביב.


עכשיו נייקי תחת הנהלה חדשה-ישנה. אליוט היל, ששירת את החברה במשך 32 שנים בתפקידים שונים עד לפרישה ב-2020, נקרא לדגל ומונה למנכ"ל. הציפייה היא כי היל יחזיר את הדגש לחנויות הפיזיות, אסטרטגיה שעשויה להחזיר את המשקיעים ולשקם את מניית נייקי, שנמצאת היום באותו מחיר בו הייתה בתקופת הקורונה.


ההשפעה של נייקי על ריטיילורס

ריטיילורס מושפעת באופן ישיר מהביצועים של נייקי, אך הצלחתה תלויה לא רק בביצועי המותג אלא גם ביכולתה להרחיב את הזיכיונות שלו. ריטיילורס צפויה להכניס ב-2024 סדר גודל של 2.3 מיליארד שקל, הרווח התפעולי צפוי לעמוד על 190 מיליון שקל, רווחיות של 8%.


הרחבת הפעילות בצרפת עשויה להקפיץ את ההכנסות לקצב שנתי של 3 מיליארד שקל, מה שעשוי להביא לרווח תפעולי של 240 מיליון שקל ורווח נקי שיכול להגיע ל-300 מיליון שקל בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


כמובן, הסיכון קיים - נייקי עדיין מתמודדת עם אתגרים, ביצועי המכירות בחנויות הזהות אינם מובטחים, והחדירה לשווקים חדשים אינה טריוויאלית. אך כשיש הזדמנות להעמיק את הקשרים עם מותג-על כמו נייקי, ריטיילורס לא מתכוונת לפספס אותה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מסחר בזמן אמת – קרדיט: AIמסחר בזמן אמת – קרדיט: AI

מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?

מחקרים אקדמיים מ-2024-2025 חושפים את הנתונים המדויקים על הטעויות שעולות למשקיעים בהון



מנדי הניג |

משקיעים פרטיים מקדישים בממוצע שש דקות בלבד למחקר לפני רכישת מניה, כך עולה ממחקר של NYU Stern ו-NBER. התוצאה: תשואה ממוצעת של 16.5% ב-2024, לעומת 25% של מדד S&P 500. הפער הזה, שמייצג אובדן של אלפי דולרים לכל משקיע, נובע מדפוסים פסיכולוגיים שתועדו במחקרים אקדמיים רבים בשנים האחרונות. 

בנג'מין גראהם, שנחשב לאבי ההשקעות הערכיות, כתב ב"המשקיע הנבון": "הבעיה העיקרית של המשקיע,  ואפילו האויב הגדול ביותר שלו, היא ככל הנראה הוא עצמו". המחקרים החדשים מספקים בסיס אמפירי לאמירה הזו.

מדד הפחד כמנבא תשואות

במחקר שפורסם בנובמבר 2024 ב-Finance Research Letters, בחנו החוקרים פארל ואוקונור (Farrell & O'Connor) את מדד ה-Fear and Greed של CNN כמנבא תשואות. המחקר השתמש בנתונים מ-2011 עד 2024 ויישם מבחני סיבתיות כדי לבדוק האם רגשות משקיעים יכולים לחזות תנועות שוק.

הממצאים היו מובהקים: המדד חוזה תשואות של מדדי S&P 500, נאסד"ק וראסל 3000 ברמת מובהקות של 1%. יתרה מכך, מדד הפחד היה טוב יותר ממדד ה-VIX, מדד התנודתיות המסורתי, כמנבא של תשואות מניות.

פארל ואוקונור מציינים ממצא נוסף: יכולת החיזוי של המדד משתנה לאורך זמן. הכוח המנבא היה חזק יותר בתקופה שלפני 2014, אך נחלש בשנים האחרונות. הסבר אפשרי: השווקים מתאימים את עצמם בהדרגה למידע פסיכולוגי, לפחד ולגרידיות, כך שאנומליות נוטות להיחלש ככל שהן מתגלות.

זהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AIזהב נפט ותבואה - גיוון סל מניות. קרדיט: נוצר עם AI

תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס

מחקרים מראים שבכל תקופה שבה מניות ואג"ח נשחקו ריאלית הסחורות סיפקו תשואה חיובית; אם ככה איזה משקל מומלץ להקדיש בתיק לסחורת כדי לצמצם את התנודתיות אבל לא להכביד על התשואה?
ליאור דנקנר |

מחקר שביצעו בגולדמן סאקס בחן נתונים היסטוריים רחבים וגילה תוצאה די עקבית. בכל התקופות שבהן מניות ואג"ח רשמו ירידה ריאלית, סל סחורות רחב נתן תשואה חיובית. הממצא הזה חזר על עצמו לאורך עשרות שנים, ומציב את הסחורות לא כמרכיב שולי או אקזוטי בתיק, אלא החזקה לגיטימית שמאחוריה העלות האמיתית של חומרי הגלם. בתקופות של אינפלציה גבוהה, מתחים גיאופוליטיים (כמו שחווינו בעוצמה לאורך השנה האחרונה), הסחורות תפקדו כמרכיב דפנסיבי, והם מקור לפיזור נוסף שצריכים לשקול כשבונים תיק.

אחרי שמסכימים בעניין הזה השאלה הופכת להיות גם פרקטית - כמה מקום קטגוריית ה"סחורות" צריכה לקבל. הניתוחים של מורגן סטנלי, CFA ופרמטריק נעים על אותו אזור: חשיפה של כ-10% לסחורות מפחיתה את התנודתיות של התיק ומשפרת את היציבות שלו בלי לשנות מהותית את התשואה השנתית הממוצעת.

כמובן שצריכים להתייחס גם לאילו סחורות נכנסות לתיק, מה המשקל של אנרגיה מול מתכות בסיסיות, ומה רמת הקשר בין כל אחד מהקבוצות לתנאי המאקרו ולסיכונים שאנחנו מוכנים "לסבול" כמשקיעים.

למה בכלל סחורות? איך הן מתנהגות כשמחירים עולים

סחורות משחקות לפי חוקים קצת אחרים. מניות ואג"ח תלויים ברווחיות של חברות, בציפיות צמיחה ובריבית. סחורות מסתכלות יותר "על הרצפה": כמה נפט מוציאים מהאדמה, כמה תבואה נקצרת, כמה מתכת נכרתת.

כשהאינפלציה מתגברת, חומרי הגלם בדרך כלל מתייקרים יחד איתה. לכן סחורות נתפסות כסוג של ביטוח על יוקר המחיה ועל כוח הקנייה של הכסף.