נייקי עולה, ריטיילורס עולה - הקשר שמניע את המניה הישראלית
ריטיילורס קופצת בהמשך לקפיצה של מניית נייקי אתמול בוול סטריט; כזכיינית מרכזית של נייקי, ריטיילורס נהנית מהצלחתה אך גם נפגעת מחולשותיה של ענקית הספורט; אחרי שנה קשה, נייקי תחת הנהלה חדשה שמקווה להחזיר את החברה למסלול. ריטיילורס מצדה ממשיכה להרחיב את הקשר עם נייקי, כולל כניסה לצרפת, מה שעשוי להקפיץ את ההכנסות
במובנים רבים, ריטיילורס היא נייקי. אמנם החברה מחזיקה בזיכיונות למותגים נוספים כמו פוט לוקר, צ'מפיון וקונברס, אך נייקי היא הפעילות הדומיננטית שלה - הן מבחינה פיננסית והן תדמיתית. לכן, כאשר נייקי מזנקת, ריטיילורס נהנית, וכאשר נייקי נחלשת, ריטיילורס נפגעת.
הנפילה של נייקי וההתאוששות
מניית נייקי חוותה שנה קשה. בתקופת כהונתו של המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, החברה התמקדה במכירות אונליין על חשבון המכירות הפיזיות. המהלך עבד טוב במהלך הקורונה, אך עם חזרת הצרכנים לקניונים, נייקי איבדה נוכחות על המדפים לטובת מותגים חדשים כמו On ו-Hoka.
הנפילה הגדולה הגיע ביוני, כאשר נייקי דיווחה על תחזית הכנסות חלשה לשנה הקרובה. בתגובה, המניה צנחה ב-20% ביום אחד, וגררה איתה את ריטיילורס לנפילה של 10% בתל אביב.
- ריטיילורס עם הוצאות מימון ששחקו את השורה התחתונה
- עובר למתחרה - מייסד ריטיילורס (נייקי) יהיה שותף בזכיון של אדידס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עכשיו נייקי תחת הנהלה חדשה-ישנה. אליוט היל, ששירת את
החברה במשך 32 שנים בתפקידים שונים עד לפרישה ב-2020, נקרא לדגל ומונה למנכ"ל. הציפייה היא כי היל יחזיר את הדגש לחנויות הפיזיות, אסטרטגיה שעשויה להחזיר את המשקיעים ולשקם את מניית נייקי, שנמצאת היום באותו מחיר בו הייתה בתקופת הקורונה.
ההשפעה של נייקי על ריטיילורס
ריטיילורס מושפעת באופן ישיר מהביצועים של נייקי, אך הצלחתה תלויה לא רק בביצועי המותג אלא גם ביכולתה להרחיב את הזיכיונות שלו. ריטיילורס צפויה להכניס ב-2024 סדר גודל של 2.3 מיליארד שקל, הרווח התפעולי צפוי לעמוד על 190 מיליון שקל,
רווחיות של 8%.
הרחבת הפעילות בצרפת עשויה להקפיץ את ההכנסות לקצב שנתי של 3 מיליארד שקל, מה שעשוי להביא לרווח תפעולי של 240 מיליון שקל ורווח נקי שיכול להגיע ל-300 מיליון שקל בשנה הבאה.
- היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
- מימון ישיר קופצת בעקבות זינוק של 77% ברווח הנקי, לאור צמיחה בפעילות המשכנתאות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
כמובן, הסיכון קיים - נייקי עדיין מתמודדת עם אתגרים, ביצועי המכירות בחנויות הזהות אינם מובטחים, והחדירה לשווקים חדשים אינה טריוויאלית. אך כשיש הזדמנות להעמיק את הקשרים עם מותג-על כמו נייקי, ריטיילורס לא מתכוונת לפספס אותה.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -4.49% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -3.51% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

קסטרו מציגה רבעון של צמיחה ושיפור רווחיות, אך עדיין מושפעים מפעילות ״עם כלביא״
הרווח מפעילות רגילה עלה ב-40% ל-9.4 מיליון שקל ללא השפעת רווח חד פעמי ממימוש נדל״ן אשתקד; לחברה יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים ב-36 מיליון שקל וחלוקת דיבידנד מצטברת של 8 מיליון שקל מתחילת השנה
קסטרו קסטרו -3.51% בדוחות פושרים לרבעון השלישי בהמשך לדוח מאכזב של החברה הבת, אורבניקה אורבניקה -4.49% . קסטרו מדווחת על רווח של 25 מיליון שקל בשורה התחתונה לעומת רווח של 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות זינקו דווקא ל-565.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-507.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. בגילום שנתי, הרווח עומד על מעל 100 מיליון שקל. החברה בשווי של כ-1.48 מיליארד שקל - כלומר מכפיל של כ-15.
לדברי יאיר אוחיון, מנכ״ל קבוצת קסטרו-הודיס, תוצאות הרבעון השלישי משקפות צמיחה בהכנסות, שיפור ברווחיות ושיפור במכירות בחנויות זהות, לצד המשך התבססות של אורבניקה והודיס כמנועי צמיחה מרכזיים והמשך מגמת השיפור במותג קסטרו. אוחיון מציין כי הנהלת הקבוצה ממשיכה לפעול לשיפור היעילות התפעולית והרחבת רשת החנויות, תוך ניצול איתנות פיננסית ותזרים חיובי.
המכירות בחנויות זהות (Same Store Sales, SSS) עלו ב-6.8% לרבות באתרי הסחר המקוונים. בתחום אופנת ההלבשה נרשם גידול של 6.2%, בתחום אביזרי האופנה נרשמה צמיחה של 8.5% ואילו תחום הקוסמטיקה רשם ירידה של 11%.
בתשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה הקבוצה גידול של 5.1% אחוז במכירות החנויות הזהות, כאשר תחום הלבשה צמח ב-5%, תחום אביזרי האופנה ב-7% וירידה בקוסמטיקה של 6.4%.
- דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
- קסטרו-הודיס מצרפת את טננגרופ להשקעה ברדיקסיס בהיקף של 4.5 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפדיון החודשי הממוצע למ״ר של רשת החנויות בישראל עלה ברבעון השלישי ל-2,057 שקל למ״ר, עלייה של 5.6%. בתשעת החודשים הראשונים נרשמה יציבות יחסית בפדיון למ״ר, שעמד על 1,936 שקל לעומת 1,941 שקל.
