הקרב על המכרז: גם ערוץ 9 רוצה להפעיל את ערוץ הכנסת
מתמודד מפתיע במרוץ על ערוץ הכנסת. לאייס נודע כי ערוץ 9 החליט להתמודד במכרז להפעלת הערוץ, שיצא לדרך ואמור להיחתם בינואר 2017, ולעלות בפורמט החדש שלו במאי אותה שנה.
לפני כחודש פרסמה מועצת הכבלים והלוויין את המכרז להפעלת הערוץ. על פי תנאי המכרז, בעלי רישיון לשידורים רב-ערוציים ממועצת הכבלים והלוויין - חברות HOT ו-yes, וכן בעלי זיכיון או רישיון מהרשות השנייה - רשת, קשת וערוץ 10, לא יוכלו להתמודד במכרז, כמו גם בעלי עיתונים יומיים מודפסים רבי תפוצה – כגון ישראל היום וידיעות אחרונות. מאידך, חברות החדשות של ערוצים 2 ו-10 יוכלו לעשות זאת, כמו גם גופים נוספים.
המכרז הנוכחי קובע כי תקציב ערוץ הכנסת יעמוד על 25.2 מיליון שקלים בשנה, שיגיע כולו מתקציב הכנסת, וכשעל המתמודדים ייאסר להוסיף כסף פרטי על סכום זה. יש לציין כי מדובר בסכום גבוה מזה שעמד עד כה לרשות ערוץ הכנסת – כ-19 מיליון שקלים בשנה.
עוגני הפעלתו של ערוץ הכנסת באפיק 99 נקבעו בחוק משנת 2003, ומ-2006 הוא מופעל על ידי חדשות 2. לקראת סיום תקופת המכרז הנוכחית, הקימה הכנסת ועדה ציבורית לבחינת עתיד הערוץ. אחת מההמלצות הייתה סעיף "ביזוי הכנסת", כלומר כל דבר שעשוי ל"הוציא רע" את שמה של הכנסת או שם חבריה. סעיף זה עורר זעם רב – וטענה כי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מנסה למנוע ביקורת על הכנסת ולזכייה של גורמים שיהיו נוחים מבחינה זו עם בית המחוקקים, אולם בהמשך סעיף זה הוסר והכנסת ביצעה מספר תיקוני חקיקה לחוק שידורי טלוויזיה מהכנסת.
על פי הערכות, 'חדשות 2' תתמודד מחדש במכרז, וייתכן שגם חדשות 10. גם בערוץ 20 מתכוונים לעשות כן, ובתאגיד השידור הציבורי כאן הצהירו בעבר כי מקומם של שידורים כאלה אמור להיות בשידור הציבורי.
וכעת מצטרף גם ערוץ 9, בהחלטה שהתקבלה בדירקטוריון החברה בשבוע שעבר. הצטרפותו מגיעה לאחר שעזב את המתחם המפואר שלו במודיעין לטובת אולפנים בנווה אילן אליהם כבר נכנס. עם ניצול נכון של המשאבים העומדים בפני הערוץ, והתקציב השנתי הנאה שמעמידה הכנסת, מאמינים בערוץ 9 כי יוכלו להגיש הצעה שתוכל להתמודד עם המתחרים האחרים.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
