גם אצלנו יודעים לעשות כאלו, לא? הגיע הזמן לחזור לפרסומות עם סיפור טוב
כמו הפרסומות הכתובות, המתוסרטות והמסופרות היטב שכמותן פוחתת משנה לשנה, כך גם תדמית ענף הפרסום בישראל מאבדת את הנצנץ האחרון משמלת הערב הנוצצת שהייתה עטויה פעם על גופה הנחשק של התעשייה.
מבט השוואתי קליל בין הפרסומות שעולות לשידור בטלוויזיה מעבר לים ובין הפרסומות שמשודרות בברייק שלנו יכול להפוך כל פרסומאי אופטימי מישראל ליצור אפור, דכאוני ומבואס. פרסומת טלוויזיה היא סרט קולנוע קצר ובהתאם לזאת צריך שיהיה בה התחלה אמצע סוף, וסיפור טוב, מה שתבחרו: קומדיה, פעולה, מתח, מוסר השכל, דרמה רומנטית, וואטאבר, רק שיהיה שם משהו שמצליח לנתק אותנו לרגע ולחבר אותנו לחוויה בחסות מותג מסחרי כלשהו, ולא לגרום לנו לנתק את המכשיר מהחשמל.
באותו האופן, מודעה טובה בעיתון, היא סוג של יצירת אומנות ויזואלית שאמורה לערבב לנו את המיצים הפנימיים, גם אם לרגע קל. הפעילות הדיגיטלית, האינטראקטיבית כשמה כן היא - תפקידה לנצל באופן חכם את המאפיינים של דור המחשב הנוכחי, וזה שיבוא אחריו - אלו שגדלו על משחקי מחשב שהפכו לגדולים, מושקעים, מורכבים וחכמים יותר לאורך השנים האחרונות. מהלך גדול ומושקע בגזרת האינטראקטיב צריך לשכנע אותנו שיש סיבה טובה להשקיע את זמננו היקר ביוזמות ייחודיות שמחייבות אותנו לקחת צד בדיאלוג שמתקיים בפייסבוק, באתר פעילות ייעודי וכן הלאה.
3 דוגמאות לפרסומות שעלו לאחרונה לאוויר בסקוטלנד, איטליה ולונדון גרמו לנו להיזכר בעובדה שפרסום הוא לעיתים ערוץ אומנותי מרגש דרכו ניתן לספר סיפור טוב, כזה שבסוף נוטע בקרב הצופים זרעים ראשוניים של תחושות חיוביות שעתידים להתעורר במפגש הבא עם המותג. בפרסומת אחת תוכלו לחוש בדילמה היומיומית שממחישה את העבודה הקשה של שוטרי סקוטלנד; בשנייה תוכלו לראות כיצד בחרה רשת KFC להשיק את העוף בבישול איטי שלה, והשלישית שמגיעה מאיטליה, היא כבר עניין שיכול להרטיב כל עין יבשה.
- נטפליקס: האם מסלול המנויים מבוסס הפרסומות יתברר כמהלך מנצח?
- בשולי הדוחות: 2 מיליארד משתמשים חודשיים ביוטיוב שורטס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Brian Candy Films, Tinker Taylor
-
BBH לונדון
- BBH
סאצ'י אנד סאצ'י איטליה
נכון, הסיבות ידועות לכולנו - המפרסמים כבר לא מוכנים להשקיע כסף גדול בפרסומות בונות תדמית, בומבסטיות שנראות כאילו הן מנותקות מצרכי הציבור. והציבור? הוא רק רוצה "לעשות שוק" - שיצעקו עליו מחירים מכל פינה ומכל באסטה, שידברו איתו על התכל'ס. וואלה? באמת? אז זהו שלא בדיוק.
מבלי לצטט מתוך מחקרים אמפיריים, ידוע הרי שחלק גדול מההחלטות של צרכנים מסביב לעולם, וגם בישראל, מבוססות על מרכיב רגשי שלפעמים עולה על ההיבט הרציונלי - הבטן ולא המוח. ובכלל האם בהכרח יש סתירה בין פרסומת עם סיפור טוב, עם עלילה ונרטיב שכתובה היטב, לשירות או מוצר במחיר אטרקטיבי ותחרותי?
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
אם המשווקים, המפרסמים ונותני השירות ידאגו למוצרים משתלמים והוגנים, ושירות אדיב ומכיל, פרסומות שאינן הארד סייל צווחני יוכלו להתקבל בברכה ואנשי הפרסום יזכו ליותר חופש קריאייטיבי. מנגד, הטענות (המוצדקות) שמצביעות על הפער בין "הסיפור המרגש" שמנסים למכור לנו על המסך לבין המציאות בפועל יאבדו מעוקצן.
עד כמה שזה עצוב ומדכדך ברמה המקצועית, עבור אלו שענף הפרסום יקר לליבם - נכון לעכשיו, בשוק הפרסום של אפריל 2014 בישראל, אפשר לומר שהישג מקצועי שמשרד פרסום יכול לרשום לטובתו, הוא לאו דווקא איכות הסיפור שבפרסומת, אלא עצם העובדה שהוא הצליח לשכנע את הלקוח ללכת לכיוון הזה.
- 1.WORD 06/04/2014 17:17הגב לתגובה זוWORD
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
