גם אצלנו יודעים לעשות כאלו, לא? הגיע הזמן לחזור לפרסומות עם סיפור טוב
כמו הפרסומות הכתובות, המתוסרטות והמסופרות היטב שכמותן פוחתת משנה לשנה, כך גם תדמית ענף הפרסום בישראל מאבדת את הנצנץ האחרון משמלת הערב הנוצצת שהייתה עטויה פעם על גופה הנחשק של התעשייה.
מבט השוואתי קליל בין הפרסומות שעולות לשידור בטלוויזיה מעבר לים ובין הפרסומות שמשודרות בברייק שלנו יכול להפוך כל פרסומאי אופטימי מישראל ליצור אפור, דכאוני ומבואס. פרסומת טלוויזיה היא סרט קולנוע קצר ובהתאם לזאת צריך שיהיה בה התחלה אמצע סוף, וסיפור טוב, מה שתבחרו: קומדיה, פעולה, מתח, מוסר השכל, דרמה רומנטית, וואטאבר, רק שיהיה שם משהו שמצליח לנתק אותנו לרגע ולחבר אותנו לחוויה בחסות מותג מסחרי כלשהו, ולא לגרום לנו לנתק את המכשיר מהחשמל.
באותו האופן, מודעה טובה בעיתון, היא סוג של יצירת אומנות ויזואלית שאמורה לערבב לנו את המיצים הפנימיים, גם אם לרגע קל. הפעילות הדיגיטלית, האינטראקטיבית כשמה כן היא - תפקידה לנצל באופן חכם את המאפיינים של דור המחשב הנוכחי, וזה שיבוא אחריו - אלו שגדלו על משחקי מחשב שהפכו לגדולים, מושקעים, מורכבים וחכמים יותר לאורך השנים האחרונות. מהלך גדול ומושקע בגזרת האינטראקטיב צריך לשכנע אותנו שיש סיבה טובה להשקיע את זמננו היקר ביוזמות ייחודיות שמחייבות אותנו לקחת צד בדיאלוג שמתקיים בפייסבוק, באתר פעילות ייעודי וכן הלאה.
3 דוגמאות לפרסומות שעלו לאחרונה לאוויר בסקוטלנד, איטליה ולונדון גרמו לנו להיזכר בעובדה שפרסום הוא לעיתים ערוץ אומנותי מרגש דרכו ניתן לספר סיפור טוב, כזה שבסוף נוטע בקרב הצופים זרעים ראשוניים של תחושות חיוביות שעתידים להתעורר במפגש הבא עם המותג. בפרסומת אחת תוכלו לחוש בדילמה היומיומית שממחישה את העבודה הקשה של שוטרי סקוטלנד; בשנייה תוכלו לראות כיצד בחרה רשת KFC להשיק את העוף בבישול איטי שלה, והשלישית שמגיעה מאיטליה, היא כבר עניין שיכול להרטיב כל עין יבשה.
- נטפליקס: האם מסלול המנויים מבוסס הפרסומות יתברר כמהלך מנצח?
- בשולי הדוחות: 2 מיליארד משתמשים חודשיים ביוטיוב שורטס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Brian Candy Films, Tinker Taylor
-
BBH לונדון
- BBH
סאצ'י אנד סאצ'י איטליה
נכון, הסיבות ידועות לכולנו - המפרסמים כבר לא מוכנים להשקיע כסף גדול בפרסומות בונות תדמית, בומבסטיות שנראות כאילו הן מנותקות מצרכי הציבור. והציבור? הוא רק רוצה "לעשות שוק" - שיצעקו עליו מחירים מכל פינה ומכל באסטה, שידברו איתו על התכל'ס. וואלה? באמת? אז זהו שלא בדיוק.
מבלי לצטט מתוך מחקרים אמפיריים, ידוע הרי שחלק גדול מההחלטות של צרכנים מסביב לעולם, וגם בישראל, מבוססות על מרכיב רגשי שלפעמים עולה על ההיבט הרציונלי - הבטן ולא המוח. ובכלל האם בהכרח יש סתירה בין פרסומת עם סיפור טוב, עם עלילה ונרטיב שכתובה היטב, לשירות או מוצר במחיר אטרקטיבי ותחרותי?
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
אם המשווקים, המפרסמים ונותני השירות ידאגו למוצרים משתלמים והוגנים, ושירות אדיב ומכיל, פרסומות שאינן הארד סייל צווחני יוכלו להתקבל בברכה ואנשי הפרסום יזכו ליותר חופש קריאייטיבי. מנגד, הטענות (המוצדקות) שמצביעות על הפער בין "הסיפור המרגש" שמנסים למכור לנו על המסך לבין המציאות בפועל יאבדו מעוקצן.
עד כמה שזה עצוב ומדכדך ברמה המקצועית, עבור אלו שענף הפרסום יקר לליבם - נכון לעכשיו, בשוק הפרסום של אפריל 2014 בישראל, אפשר לומר שהישג מקצועי שמשרד פרסום יכול לרשום לטובתו, הוא לאו דווקא איכות הסיפור שבפרסומת, אלא עצם העובדה שהוא הצליח לשכנע את הלקוח ללכת לכיוון הזה.
- 1.WORD 06/04/2014 17:17הגב לתגובה זוWORD

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?
רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ, אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.
הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול? יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים.
אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.
- חיפה הפסידה, ערוץ הספורט ניצח: 17.6% למשחק נגד פ.ס.ז' ומסי
- האח הגדול שימשה מקפצה למשחקי השף. התוצאה: לא משהו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המספרים מאחורי האח הגדול
האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.

איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
עדן חסון התחיל מהכנסות קטנות ביוטיוב והגיע למיליונים מהופעות וקמפיינים. בשנים האחרונות הוא נהיה אחד הזמרים הכי מצליחים בישראל איך זה קרה?
עדן חסון נולד לפני קצת יותר משלושים שנה בפרדס חנה־כרכור. הוא גדל בבית דתי צנוע, אבא נהג משאית ואמא גננת. המוזיקה תמיד הייתה חלק ממנו, אבל היא לא נראתה כמשהו שיכול להפוך למקצוע. רק אחרי הצבא הוא התחיל לשבת לכתוב ברצינות, לנגן, ולהקליט כמה שירים.
בשלב מסוים הוא החליט לנסות לפרוץ ולהוציא שיר החוצה ולראות מה יקרה. שיר אחד שהקליט לבד עלה ליוטיוב ותפס חזק, משהו יעצור אותי. מאותו רגע הקריירה התחילה לרוץ. עוד שירים יצאו, חלקם הפכו ללהיטים גדולים שהושמעו בלי הפסקה.
הוא מצא לעצמו סגנון ברור, שילוב של מזרחי עם פופ פשוט ונגיש, וזה דיבר להרבה אנשים. מילים ישירות, לחנים קליטים וקול ייחודי הפכו אותו לאחד הזמרים המושמעים ביותר.
חסון החל להופיע בפני קהלים גדולים יותר. ההופעות הראשונות היו במקומות קטנים, אך ככל שהפופולריות
שלו גדלה, הוא עבר לאולמות גדולים יותר. הכרטיסים לאירועים אלה נמכרו במהירות.
יחד עם הפופולריות הגיעו גם הכספים, ההערכות מצביעות על תמונה די ברורה, עדן חסון התחיל להרוויח בערך 1,200 דולר בחודש מיוטיוב בערוץ הראשוני שלו, סכום קטן יחסית. בשנים הראשונות לקריירה שלו, בסביבות 2017-2018, ההכנסות של עדן חסון מיוטיוב היו די צנועות, והוערכו בכ-1,200 דולר בחודש. זה היה סכום התחלתי שרמז על הפוטנציאל הכלכלי של המוזיקה שלו.
כמה שנים לאחר מכן, ב-2020-2021, כשמעמדו כאמן מוביל התבסס, המספרים קפצו משמעותית. ההערכות הן שהכנסותיו מערוץ היוטיוב שלו בלבד הגיעו לכ-9,200 דולר בחודש, שהם כ-110,000 דולר בשנה. באותה תקופה, גם האינסטגרם שלו הפך למקור הכנסה נוסף, עם הערכות של 5,600 עד 7,700 דולר בחודש מעסקאות עם מפרסמים, שהם כ-70,000 עד 90,000 דולר בשנה.
אך עיקר הכסף הגיע מהופעות חיות. החל מ-2022 ואילך, חסון החל להופיע באולמות גדולים ובאירועים מיוחדים, שם הסכומים היו גבוהים בהרבה. הופעה בודדת ביום העצמאות, למשל, הוערכה בכ-200,000 ש"ח. ההשתתפות שלו בפסטיגל הכניסה לו כ-1.4 מיליון ש"ח בסך הכל עבור כ-120 הופעות, שהם כ-11,000 ש"ח לכל הופעה.
בנוסף, הוא השתתף בקמפיינים פרסומיים גדולים כמו זה של ויזה, שהכניסו לו מאות אלפי שקלים נוספים.