"זה פרובינציאלי לחשוב שפרסום יצירתי בישראל צריך להיות אוניברסלי ומערבי"
איך מגדירים מהלך יצירתי, מהם הקריטריונים שהופכים אותו לכזה ואיך יציקתיות מובילה לאפקטיביות שיווקית? לדברי ד"ר עמרי הרצוג, מנחה בכיר בחברת SIT ומומחה לחדשנות ולקריאטיב "קמפיין יצירתי עשוי להפוך את המסר לבלתי נשכח, אבל" הוא מדגיש, "לא תמיד כדאי להיות יצירתיים".
הרצוג הוא מרצה בקריה האקדמית אונו, נותנת החסות לתחרות Extreme concept של אייס ובטכניון. בנוסף הוא משמש כיועץ קריאטיב לסוכנויות פרסום (בין השאר, מקאן אריקסון באסיה-פסיפיק ובאמריקה הלטינית; Y&R ארופה ו-Grey מרכז ארופה).
-מהו מהלך יצירתי? האם יש דרך להבדיל אותו ממהלך שאינו יצירתי? והאם זה בכלל חשוב להיות יצירתיים בתחום הזה או שזה אובר רייטד?
"קשה להגדיר באופן אובייקטיבי מהלכים יצירתיים בפרסום ובשיווק, אבל יש כמה קריטריונים שמאפיינים מהלכים יצירתיים: הראשון הוא איזה ערך מוסף של הומור, שנינות או חריגה מהתבניות המקובלות; להעביר את המסר השיווקי באופן שיפתיע את קהל היעד ואת המתחרים. קמפיינים יצירתיים הם בדרך כלל "נקיים" ברמת העיצוב הגרפי שלהם, וחשוב מכך: הם זולים משמעותית מבחינה הפקתית מקמפיינים לא יצירתיים. כשיש רעיון טוב, חזק ומעניין - אין צורך בפרזנטורים יקרים, בהפקות מסובכות וברוב רעש וצלצולים. פעמים רבות, קמפיינים "עמוסים", עשירים ורועשים, מכסים על העובדה, שאין מאחוריהם רעיון מובהק ומוצלח".
הרצוג מוסיף ואומר: "יצירתיות קשורה באופן מובהק באפקטיביות שיווקית: קמפיין יצירתי לדוגמה, הוא זכיר ובולט יותר, מעורר ומעודד הפצה ויראלית ותקשורת של פה-לאוזן, ועשוי להפוך את המסר לבלתי נשכח".
עם זאת הוא מסייג את דבריו ואומר: "לא תמיד כדאי להיות יצירתיים - לפעמים, זה עלול לסכן את המהלך השיווקי. כשמציגים מוצר חדש לקהל היעד, יצירתיות אינה יעילה: במקרה כזה, צריך להעביר אינפורמציה כדי לחנך את השוק (מה המוצר, מה התועלת, איפה משיגים אותו, מהי סיטואצית הצריכה שלו). יצירתיות והעברת אינפורמציה לא תמיד הולכים ביחד; מהלכים שיווקיים יצירתיים הם הכרחיים כאשר המוצר נמצא בשלב הבגרות שלו, כשהוא כבר מוכר לקהל היעד - ואנחנו רוצים לרענן את התפיסה שלו, להציג תועלת חדשה או מסר חדש: אז יצירתיות היא רצויה, משום שהיא מייצרת את הניראות ואת הבולטות - ואין צורך להעביר אינפורמציה לגבי המוצר. אני רואה לפעמים השקעה נלהבת מופרזת בתקציבי פרסום יקרים ויצירתיים בשלב השקת המוצר: לפעמים, עדיף לתקשר את המוצר באופן בהיר, נגיש וענייני תחילה, בלי להיות יצירתיים מדיי, ורק אחר כך, כשהמוצר כבר מוכר לקהל היעד, להפגין יצירתיות".
-איך עושים מהלך יצירתי? מהם המרכיבים או מהו התהליך שמייצר מהלך פרסום-שיווק יצירתי?
"יש איזה דימוי, של קבוצת אנשי פרסום, שיושבים סביב שולחן מהגוני מעוצב, וזורקים לחלל האוויר רעיונות כיד הדימיון. ברור שמונחים כמו השראה, חשיבה בלתי שגרתית ומקוריות כרוכים בתפיסה של קריאטיב, כפועל יוצא של כישורים יוצאים מגדר הרגיל - או של צירוף מקרים. אבל, ויש כאן אבל גדול, קריאטייב שיווקי אינו מבוסס על הברקות חד פעמיות, שאנחנו מקווים שיתרחשו - אבל לא יודעים בדיוק איך לגרום להם לקרות. כשבודקים מהלכים שיווקיים מוצלחים, אפשר לזהות בהם תבניות ונרטיבים שחוזרות על עצמן ושנתפסים כיצירתיים יותר".
לדברי הרצוג, מאחורי המהלכים השיווקיים הקריאייטיביים "יש סט מוגבל של תבניות כאלו, שמאפיינות את מרבית המהלכים זוכי הפרסים מסביב לעולם". בין הדוגמאות שהוא מציין: "חשיבה פרסומית סכמטית היא "הקצנת הבטחה" - כלומר להציג סיפור שבו אדם משתמש במוצר, נהנה מהתועלת שלו - ולכן הוא מאושר, מצליח, יפהפה או מושך. זו דוגמה לחשיבה לא יצירתית בעליל, שגם לא נתפסת כאמינה בעיני הלקוח. הדרך לדבר על התועלת של המוצר באופן זכיר יותר, היא אחרת: להראות לדוגמה, איך השימוש במוצר המשובח - והנאה מהתועלת המשובחת לא פחות שלו - יכולה בסיטואציות מוקצנות מסוימות, דווקא להקשות עליו, או על סביבתו. כך אפשר להשיג אפקט זכיר של המסר, מבלי להיגרר לתוך קלישאות צפויות מראש. לזה קוראים נרטיב של "הקצנת תוצאה".
AXE - חבר של בחורה מפלרטטת
איקאה - הכלב
"בסופו של דבר", אומר הרצוג "אני מאמין - וזה גם הוכח במחקרים - שיכולת קריאטיבית היא נרכשת, והיא קשורה בשני אלמנטים: בניה נכונה של מסר, והבנה של התבניות הקלישאתיות - ויישום שיטתי של האפשרות לחרוג מהן".
- במה התאפיינה 2012? יותר או פחות יצירתית? יצירתית בפלטפורמות שונות?
"השינויים של השנים האחרונות מעמידים אתגר מול הקריאטייב השיווקי: גם עומס מסחרר של מוצרים חדשים שדומים זה לזה, וגם הדומיננטיות של הרשתות החברתיות - את האתגר הזה צריך לפצח. והוא עדיין לא פוצח כהלכה, לא אצלנו ולא בעולם".
לדבריו, "הדגש עובר ממדיה מסורתית (טלוויזיה, עתונות מודפסת, רדיו, שלטי חוצות) אל שיווק ויראלי - שהיצירתיות בו היא מימד מכריע, אל הרשתות החברתיות ואל יצירת מפגשים חדשים עם קהל היעד. האתגר הגדול, מלבד הרשתות החברתיות, היא להשתחרר מהקיבעון של ארועי הקד"מ הצפויים מראש - פסטיבלים והשקות - אל מפגשים מפתיעים עם הלקוח, במדיה חדשים ובלתי צפויים - וגם בשיתופי פעולה בין מותגים, שמשמשים זה לזה פלטפורמה של מדיה - ושוב, יוצרים מפגש בלתי צפוי בין קהל היעד ללקוח".
סופרנוס - מהלך השקה לקראת פתיחת העונה
- 6.קשה להאמין 20/01/2013 19:59הגב לתגובה זובעולם האקדמיה ממש כמו בעולם האמיתי, התואר שלנו הוא תוצאה ישירה של העבודה הקשה שעשינו. למשל בתחום מדעי המחשב נדרש חבר סגל (ד"ר) לפרסם מאמרים בתחום, לכתוב פטנטים, להיות שותף למיזמים עם התעשיה ואפילו לעבוד תקופה בחברת פיתוח/מחשבים אמיתית. לפי אותו הגיון לעמרי הרצוג היה צריך להיות עכשיו תיק עבודות של פריצות דרך אסטרטגיות-קראטיביות בתחום הפרסום. עבודת מחקר שהובילה לעליה ניכרת בנתח השוק של מותג כלשהו. ולפחות פסלון זהב בתחרות קראיטיב מקומית או בינלאומית. אשמח אם עומרי יחשוף את תיק העבודות שלו כדי שכולנו נתרשם מכשרונו!
- 5.קריאטייב 17/01/2013 17:11הגב לתגובה זולקחות שמרניים, פרובנציונאליות ואגו גדול - משאירים את הפרסום הישראלי מאחור...
- 4.עמרי המרצה הכי טוב בפקולטה נ-ק-ו-ד-ה (ל"ת)סטודנט 16/01/2013 14:14הגב לתגובה זו
- 3.ג'יזס 16/01/2013 13:45הגב לתגובה זומי אתה? איפה הקמפיינים שיעצת להם ויצאו קריאייטיביים? כל אחד יכול לכתוב את המובן מאליו שכתוב כאן, אין קופירייטר מתחיל שסיים את הבצפר ולא יודע את זה. מעניין אותי באמת גם איך מישהו שלא גדל בתרבות של אמריקה הלטינית יכול לייעץ לקריאייטיב שם. הלוואי שאני טועה ויגיע פה לתגובות איזה לינק עם פורטפוליו מגניב שפספסתי. אם כן, מצטער. אם לא, בעעעעעעעעעעעע.
- 2.זה מוביל לבינוניות. 16/01/2013 12:44הגב לתגובה זואנשי הקראיטיב מפחדים להציג דברים לא שגרתיים, כי הם מפחדים מהלקוחות, הלקוחות מהלי השיווק מפחדים מהבוס שלהם ומהבעלים...
- רוברטו ליווי ובניו 16/01/2013 17:06הגב לתגובה זורק... מי הוא בדיוק ואיך הוא קשור לקריאייטיב?
- 1.ניר 16/01/2013 11:32הגב לתגובה זואלן דלון??????

הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
עם תכנית הריאלטי החדשה, קשת כובשת את הפריים טיים מחדש, ונשארת בראש הרייטינג של מהדורת החדשות
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, וכמו תמיד באמצע השבוע רואים עלייה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 13% רייטינג ו-351 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.9% רייטינג ו-178 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי, בפער ניכר יחסית, עם 5.1% ו-128 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 3.2% בלבד וכפי שכתבנו, אינה מצליחה לעלות ולחצות את הגבול של 100 אלף צופים, עם 80 אלף צופים בלבד.
הפוגה בשידורי "האח הגדול" של רשת, אפשרה לקשת לעלות לפסגת הפריים טיים, עם תכנית ריאליטי משלה, "חתונה ממבט שני", עם 17.39% רייטינג ו-453 אלף צופים. "הפטריוטים" ניצלה יום חלש של רשת ותפסה את המקום השני, למרות שהונחתה לא על ידי ינון מגל אלא על ידי יותם זמרי, וזכתה לרייטינג של 7% עם 182 אלף צופים. במקום השלישי התכנית הקומית של שלום אסייג היתה עם רייטינג של 6.2% ו-144 אלף צופים ואילו את המקום האחרון תפסה הדוקו-ריאליטי של כאן11, "4 חתונות", עם 4.4% רייטינג ו-121 אלף צופים, ששוב עלתה על כמות הצופים של מהדורת החדשות של כאן11.
רצועות נוספות
רשת תפסה גם את ראשות רצועת הלייט נייט, עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. הצינור היה במקום השני עם 4.1% רייטינג ו-100 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", ורייטינג של 2.6% ו-62 אלף צופים.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-104 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-2.3% רייטינג ו-52 אלף צופים ואת רשימת רצועות הבוקר סגר ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה, שהשיגה 2.2% רייטינג ו-47 אלף צופים.
- קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4% ו-87 אלף צופים, אחריו במקום השני, לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-34 אלף צופים, שהיו בתיקו עם "על הבוקר" עם טל מאיר שגם הוא היה עם 1.5% אבל 33 אלף צופים בלבד.