לאחר כשלון ההנפקה - איטורו מפטרת 120 עובדים
חברת איטורו שמרכזה בישראל ופיתחה פלטפורמת מסחר במניות ובמטבעות קריפטו מעסיקה כ-1700 עובדים ברחבי העולם מתוכם יותר מ-700 בישראל. כעת מפטרת החברה כ-120 עובדים, 55 מתוכם בישראל, וזאת לאחר כישלון ניסיון ההנפקה ולאור גל הפיטורים הגובר בחברות ההיי-טק.
המתחרה רובין הוד ROBINHOOD MARKETS שנסחרת בבורסה בניו יורק וירדה לשווי שוק של 6.6 מילארד דולר, ירידה של יותר מ-90% מהשיא, הודיעה לאחרונה על צעד דומה.
איטורו ניסתה להתמזג לספאק לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר במרץ בשנה שעברה, שווי שנראה כבר אז מוגזם, לאור העובדה שמדובר בחברה הפסדית שהכניסה רק כמיליארד דולר בשנה, אך הכוונות הללו התבטלו בסופו של דבר. מוקדם יותר השנה התכווץ השווי ל-8.8 מילארד דולר, עדיין שווי גבוה מאד לחברה לאור העובדה שהצמיחה נעצרה וההפסדים המשיכו להיערם.
כעת מודיעה איטורו על ביטול סופי של ההנפקה וכן על פיטורי כ-6% ממצבת העובדים של החברה. החברה לא הצליחה להשיג אישור של הרשות לנירות ערך האמריקאית (SEC) לתשקיף שלה, במיוחד לאור פעילות גבוהה במטבעות קריפטו. החברה מנסה לגייס כ-800 מיליון עד מיליארד דולר שלא באמצעות הנפקה לפי שווי של 5 מיליארד דולר. הפעולות הקשורות להנפקה עלו לחברה כ-70 מיליון דולר.
- איטורו עקפה את הציפיות ומכריזה על בייבאק - המניה מזנקת ב־7%
- על הבמה באיטליה: אסיא מנסה להחזיר את המומנטום לאיטורו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה החל גל פיטורים בחברות ההיטק לאחר תקופה ארוכה של גאות ומחסור בעובדים שיצר מאבק של ממש בין החברות על עובדים בעלי כישורים מתאימים. מוקדם יותר היום דווח על פיטורים של כ-80 עובדים גם בחברת לייטריקס שגייסה לפני פחות משנה לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר.
יוני אסיא, מייסד משותף ומנכ"ל איטורו אמר לגבי החלטת הפיטורים: "לאור תנאי השוק הנוכחיים ולאחר תקופה של צמיחה מואצת החלטנו לנקוט בתקופה הנוכחית גישה מאוזנת יותר בין צמיחה ורווחיות. בהתאם לכך קיבלנו החלטה לא פשוטה לצמצם את כוח האדם כדי להבטיח צמיחה בת קיימא לטווח ארוך".
- 6.מהלך חכם, עדיף לדחות מלהיחתך עכשיו בשווי (ל"ת)שרה 06/07/2022 19:02הגב לתגובה זו
- 5.מזל שויתרתי עליהם (ל"ת)אחד שהתראיין שם 06/07/2022 10:52הגב לתגובה זו
- 4.השחיין העירום 05/07/2022 21:54הגב לתגובה זוכל הכבוד למנכל יוני אסיא - לעשות מהלך שיציל מאות עובדים. כל אלו שמחכלכים פשוט לא מבינים. תמשיך בדרכך כי זו הדרך הנכונה.
- 3.בלוף ישראלי 05/07/2022 21:21הגב לתגובה זומעציב מצער ומאכזב שיש דברים כאלה
- 2."ההאטה הכלכלית והירידות בשוק "= לא הצלחנו לתכמן אותכם (ל"ת)זה הפרוש הנכון 05/07/2022 18:20הגב לתגובה זו
- 1.עוקץ העשור (ל"ת)טורו מוטורו 05/07/2022 17:59הגב לתגובה זו
דניאל שניידר קרדיט: Anybiz"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר
ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz
מה הרקע שלך?
דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.
ספר מה החברה עושה
דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.
מתי החברה הוקמה? כמה עובדים?
דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות.
מאיפה הרעיון לחברה?
דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- Lumia, המספקת הגנה בזמן שימוש ב-AI, מגייסת 18 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל
בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח
האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"
מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה.
בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ
חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה.
לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”. עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.
