יוני אסיא מנכל איטורו
צילום: יחצ איטורו
ניתוח

מי מוכן לשלם על איטורו 10.4 מיליארד דולר?

איטורו מפסידה, צפויה לרדת בהכנסות במחצית השנייה לעומת החצי הראשון; ההכנסות במחצית הראשונה מעל 700 מיליון והצפי לשנה כולה - 1 מיליארד - הכיצד? וגם - למה בכל זאת, המיזוג עם ספאק עשוי להצליח, רק שלא בטוח שהמשקיעים ירוויחו?
גלעד מנדל | (11)

איטורו eToro הפכה בשנים האחרונות לאחת מחברות הפינטק הצומחות ביותר בישראל. היא צמחה במאות אחוזים ומיצבה את עצמה כשחקנית מרכזית בעולם המסחר בקריפטוגרפיה ובמניות בכלל כאשר היא אחת מהמתחרות הגדולות ביותר של חברת   ROBINHOOD MARKETS.

אבל צמיחה כידוע, יותר קל להציג ממספרים נמוכים - קשה להציג כשכבר גדלים. מה גם שבתקופה האחרונה איטורו נהנתה מאוד מהעלייה בפתיחת חשבונות מסחר כחלק מההשפעות של מגיפת הקורונה שדחפה צעירים רבים לחפש רווחים בשוק המניות וגרמה לאנשים בכלל להיות מודעים יותר לשווקים הפיננסים. 

עכשיו, כשההשפעות של משבר הקורונה התמתנו - החברה הציגה דוחות פושרים, עם תחזית יחסית חלשה. ברבעון השני החברה צמחה רק ב-4% לעומת רבעון קודם. עם זאת, ביחס לרבעון מקביל מדובר על צמיחה מרשימה של כמעט פי 2. 

הנקודה החשובה ביותר נמצאת בצפי לשנה כולה. כאן, עלולה להיות בעיה גדולה מול המשקיעים. נזכיר כי איטורו מתמזגת לספאק לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר, שווי שמבוסס רובו ככולו על צמיחה, חוסר צמיחה משמעו - תמחור נמוך יותר.

השאלה - האם המשקיעים של הספאק ומשקיעים בכלל מבינים את המספרים של איטורו. החברה עשויה להנפיק-להתמזג בכל מצב כי זה האינטרס של בעל השליטה בספאק והגורמים הפיננסים שמעורבים בעסקה (בינהם גם כאלו שמצביעים על אישור המיזוג), אבל במצבים קודמים למרות ההצבעה בעד, מניות החברה הממוזגת ירדו אחרי המיזוג. למעשה, כל החברות הישראליות שנכנסו לספאק, נמצאות מתחת למחיר המיזוג - 10 דולר. אז זהירות, ולכן אנחנו מדגישים כאן את עניין הצמיחה.    

לפני מספר רבעונים נתנה החברה צפי שההכנסות ב-2021 יהוו "גידול של 70%" בהשוואה להכנסות בשנת 2020 שעמדו על כ-605 מיליון דולר. כלומר הצפי שנתנה הוא להכנסות של 1.03 מיליארד דולר בשנת 2021. הצפי לא השתנה.

הנתון הבעייתי הוא שהחברה הכניסה כ-709 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה (362 מיליון דולר ברבען השני של השנה, 347 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה) - כלומר על פי הצפי הזה היא מעריכה שתכניס כ-321 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה, צניחה של 55% בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. האם זה הגיוני? לא בטוח. מאוד ייתכן שהחברה משאירה לה מרווח ביטחון. ועדיין - מדובר בפער ענק בין המחציות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אז פנינו לאיטורו והנה תגובתה: "אנו ממשיכים להתקדם בהתאם לתחזית שלנו לשנת 2021". או במילים אחרות - הצפי הוא אותו הצפי.

האם המיזוג עם הספאק יושפע?

הנעלם הגדול ביותר הוא המיזוג עם הספאק  FINTECH ACQUISITION CORP שבמסגרתו איטורו הייתה אמורה להתמזג עם הספאק לפי שווי של לא פחות מ-10 מיליארד דולר לאיטורו כאשר בקופה אמור להיות קרוב למיליארד דולר במזומן. בשני הרבעונים הראשונים של השנה, איטורו צמחה לעומת התקופה המקבילה, אבל ברבעון השני היא צמחה פחות והפסידה (הרחבה כאן

בעת החתימה על המיזוג, הקלפים היו לטובת איטורו - גם כאמור הצמיחה המואצת בפעילות שלה שנבעה מהשפעות משבר הקורונה וגם הגאות שנרשמה בשוק ההנפקות בארצות הברית ובכלל. כעת, מסתמן שהיא תצטרך להתמודד עם מצב הפוך כאשר גם הצמיחה ירדה משמעותית ויתכן אף שהחברה תרשום צניחה בהכנסות, וגם שוק הספאקים התקרר מאוד. 

יתכן מאוד שהמיזוג עם הספאק יאושר למרות כל זה, אבל - הסטטיסטיקה של ביצועי המניות של חברות הסטארט-אפ הישראליות שהתמזגו לספאקים עגומה למדי, גם הספאקים הגדולים - איירון סורס שהונפקה לפי 11.5 מיליארד דולר (ומאז ירדה בכ-15%), אוטונומו שירדה 40%, REE שירדה 20% ועוד רבות. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אריק 11/09/2021 00:06
    הגב לתגובה זו
    על יציבות בהכנסות כל רבעון. אבל מספיק רבעון אחד או שניים חזקים בשנה באחד מהתחומים (מניות, קריפטו, אחר..) והיא מכניסה המון המון כסף. היא ורובין מתמידות בזה כבר המון שנים ולא סתם הגיעו לגודל שלהם היום
  • 9.
    באבא גנוש 29/08/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    ברור שרבעוני הקןרונה היו אירוע חד פעמי שבחברה כזו הביא לזינוק בהכנסות. גם הצלחת הקריפטו תרמה לה רבות, אם זאת נותרה השאלה האם היא תוכל להמשיך לצמוח באחוזים משמעותיים, נראה לא סביר לאור כך שאין הרבה ייחוד במה שהיא עושה
  • 8.
    קרן הצבי המהיר, זהירות (ל"ת)
    איתן 29/08/2021 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חברה שרק תפסיד. מודל שחיטת הלקוחות לא יעבוד (ל"ת)
    אייל 29/08/2021 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יעקב 29/08/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
    לחברה היו הכנסות אדירות בתחילת השנה וכעת היא צופה באופן שמרני התייצבות. נראה לי שהשפיטה מוקדמת מדי, ובמיוחד לאור העובדה שהקורונה עוד איתנו וכל העולם עובר לוירטואלי.
  • 5.
    עידן השווי המנופח תם מזמן. ראו את DM DESKTOP METAL$ (ל"ת)
    אשר 29/08/2021 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חברת בועה בלי תוכן אמיתי (ל"ת)
    ספיר 29/08/2021 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ד.ק 29/08/2021 16:02
    הגב לתגובה זו
    המנייה תיפול ל8-7 דולר למשך כמה חודשים טובים עד שהיא בכלל תשוב לחזור לרף ה10$ ואולי רק עוד שנה תתחיל לחצות את ה11-12 דולר. אפשר ללמוד מכל ההנפקות הספאק הקודמות, איירון סורס,אינווויז, טאבולה, פייוניר, פלייטיקה...כולם נפלו בין 15-35%...ועדיין הן צונחות.
  • אתה מתכוון אולי לאיזור 5-6 דולר ... (ל"ת)
    נאור 29/08/2021 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארציאלי האב 29/08/2021 15:45
    הגב לתגובה זו
    בקיצור, "משיח לא בא, משיח גם לא..."
  • 1.
    זיו רוש 29/08/2021 15:29
    הגב לתגובה זו
    הנתון הבעייתי הוא שהחברה הכניסה כ-709 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה (362 מיליון דולר ברבען השני של השנה, 347 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה) - כלומר על פי הצפי הזה היא מעריכה שתכניס כ-321 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה, צניחה של 55% בהשוואה למחצית הראשונה של השנה. האם זה הגיוני? לא בטוח. הרוויחו יותר מהצפוי בנתיים והם מקווים להמשיך ככה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.