טסלה תחת חקירה - טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית היא תרמית?
משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC במטרה לבדוק האם יכול להיות שהצהרות החברה והמנכ"ל, אילון מאסק, בקשר לטכנולוגיות הסיוע בנהיגה של החברה נחשבות להונאה.
כבר ב-2022 חשפה טסלה כי משרד המשפטים חוקר את הטכנולוגיה שלה. החקירה מסתכמת בשאלה האם הטענות של טסלה לגבי הסיוע שמספקת הטכנולוגיה מטעות את הלקוחות במרמה וכעת החקירה עולה שלב.
מערכות הסיוע בנהיגה של טסלה, הנקראות אוטופיילוט ונהיגה אוטונומית מלאה (FSD) דורשות את פיקוח הנהגים ב-100% מהזמן. הרכבים מתעדים את הנסיעה ומתזכרים את הנהגים מדי פעם שהם צריכים לשים לב. משרד המשפטים בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות.
המשקיעים מקבלים בלי הפסקה חדשות בנוגע למערכות הסיוע לנהג של טסלה. מאסק נוטה לעיתים קרובות לציין כי פיתוח של רכבים אוטונומיים יתן דחיפה פיננסית משמעותית לחברה.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היזם הגיע לאחרונה לביקור פתע בסין והצליח לקבל את האישור למכור את מוצר הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה, FSD, בסין. יצרנית הרכבים החשמליים מכרה כ-1.7 מיליון כלי רכב בסין. במידה ו-25% מהרוכשים הללו יחליטו לקנות גם את שירות ה-FSD תמורת 99 דולר בחודש, זה יכניס לטסלה 500 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, זה יוסיף לה 10 סנט לרווח למניה, בהנחה של שיעור רווח של 100%.
לרובוטקסי צפויה השפעה משמעותית הרבה יותר על הרווח למניה, כאשר היתרון הגדול ביותר מה-FSD יגיע ברגע שהוא יהיה טוב מספיק כדי לאפשר לרכבים באמת לנהוג בעצמם. החזון של מאסק הוא להפעיל רשת של נסיעות, בדומה לאובר, כאשר בעלי טסלה יוכלו לאפשר למכונית שלהם להסיע אנשים אחרים בזמן שהם לא משתמשים בה.
עם זאת, חלומות לחוד ומציאות לחוד. עדיין קיימים דיווחים רבים כי הטכנולוגיה רחוקה מלהיות בשלה לחלומות של מאסק וסביר שיקח זמן עד שנראה רכבים נוסעים להם בכבישים בביטחון מלא, בזמן שהנהגים ישנים להם או רואים סרטים.
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
טסלה מדווחת הכי הרבה על תאונות
יצרנית הרכבים מחזיקה בצי הרכבים הגדול ביותר בו הרכבים מחוברים לאינטרנט ומסוגלים לקבל עדכוני תוכנה ולאסוף מידע, כאשר פוטנציאלית, הרכבים מסוגלים לתקשר גם אחד עם השני.
הכמות העצומה של רכבים שמחוברים גורמת לכך שיש מספר עצום של רכבים שמקבל עדכון כל פעם שהרגולטורים מחליטים שמשהו לא עומד בסטנדרטים שלהם. בדצמבר 2023 החברה הכריזה על ריקול ל-2 מיליון רכבים על מנת לעדכן את הגדרות הבטיחות שלה כדי למנוע שימוש לרעה במערכת על ידי הנהגים. התיקון בוצע דרך עדכון תוכנה שנשלח לכל הרכבים.
בנוסף, מנהל הבטיחות האמריקאי (NHTSA) דורש מכל יצרניות הרכב לדווח על כל תאונה בה מעורבת מערכת לסיוע בנהיגה. טסלה מדווחת הכי הרבה היות והיא יצרנית הרכב היחידה שמתעדת ברגע שהמערכות שלה מתחילות לפעול. החקירות הרבות והפיקוח צפויים רק לגדול ככל והמכוניות הופכות לחכמות יותר ונראה שלמשקיעים אין ברירה אלא להתרגל למציאות הזו.
מערכות הסיוע בנהיגה השפיעו על מניית טסלה גם אמש (שלישי) מנהל הבטיחות שלח לחברה מכתב ודרש ממנה לספק פרטים בנוגע ל-20 רכבים שהיו חלק מתאונות שהתרחשו בזמן שמערכות הסיוע בנהיגה היו פעילות. בעוד המשקיעים ידעו כבר על החקירה של ה-NHTSA, הנתון החדש היה 20 תאונות.
אמש גם דווח כי בחודש אפריל טסלה מכרה בסין 62,167 רכבים, ירידה של 18% לעומת הרבעון התואם בשנה שעברה ושל 30.2% לעומת חודש מרץ השנה. המובילה בקטגוריה בסין לעומת זאת, BYD, מכרה 312,048 רכבים באפריל, עליה של 49% לעומת אפריל בשנה שעברה.
הדוחות האחרונים
בעוד טסלה פספסה את הציפיות לרבעון הראשון של 2024 ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה דווקא זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.
מה שעוד תרם לזינוק אז הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.
החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה. שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים.
יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 556 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.הנורמלי 09/05/2024 10:22הגב לתגובה זובשל כך שהוא לא נכנע לווק ולפרוגרס ומאפשר חופש ביטוי בטוויטר
- 1.אילן 08/05/2024 23:54הגב לתגובה זושאין לישראלית שום חלופה ראליית הנקראת לעין, והיא לא רואה אף אחד בעניינם By Far

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.