מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה תחת חקירה - טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית היא תרמית?

משרד המשפטים בארה"ב בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות
אדיר בן עמי | (2)

משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד ענקית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC במטרה לבדוק האם יכול להיות שהצהרות החברה והמנכ"ל, אילון מאסק, בקשר לטכנולוגיות הסיוע בנהיגה של החברה נחשבות להונאה. 

כבר ב-2022 חשפה טסלה כי משרד המשפטים חוקר את הטכנולוגיה שלה. החקירה מסתכמת בשאלה האם הטענות של טסלה לגבי הסיוע שמספקת הטכנולוגיה מטעות את הלקוחות במרמה וכעת החקירה עולה שלב.

מערכות הסיוע בנהיגה של טסלה, הנקראות אוטופיילוט ונהיגה אוטונומית מלאה (FSD) דורשות את פיקוח הנהגים ב-100% מהזמן. הרכבים מתעדים את הנסיעה ומתזכרים את הנהגים מדי פעם שהם צריכים לשים לב. משרד המשפטים בוחן הצהרות של מאסק והחברה המרמזות כי הרכבים יכולים לנהוג בעצמם לחלוטין, דבר שמייצר ציפיות בלתי סבירות בקרב הנהגים וככל הנראה גורם גם לתאונות. 

המשקיעים מקבלים בלי הפסקה חדשות בנוגע למערכות הסיוע לנהג של טסלה. מאסק נוטה לעיתים קרובות לציין כי פיתוח של רכבים אוטונומיים יתן דחיפה פיננסית משמעותית לחברה.

היזם הגיע לאחרונה לביקור פתע בסין והצליח לקבל את האישור למכור את מוצר הנהיגה האוטונומית המלאה של החברה, FSD, בסין. יצרנית הרכבים החשמליים מכרה כ-1.7 מיליון כלי רכב בסין. במידה ו-25% מהרוכשים הללו יחליטו לקנות גם את שירות ה-FSD תמורת 99 דולר בחודש, זה יכניס לטסלה 500 מיליון דולר בשנה. במילים אחרות, זה יוסיף לה 10 סנט לרווח למניה, בהנחה של שיעור רווח של 100%. 

לרובוטקסי צפויה השפעה משמעותית הרבה יותר על הרווח למניה, כאשר היתרון הגדול ביותר מה-FSD יגיע ברגע שהוא יהיה טוב מספיק כדי לאפשר לרכבים באמת לנהוג בעצמם. החזון של מאסק הוא להפעיל רשת של נסיעות, בדומה לאובר, כאשר בעלי טסלה יוכלו לאפשר למכונית שלהם להסיע אנשים אחרים בזמן שהם לא משתמשים בה.

עם זאת, חלומות לחוד ומציאות לחוד. עדיין קיימים דיווחים רבים כי הטכנולוגיה רחוקה מלהיות בשלה לחלומות של מאסק וסביר שיקח זמן עד שנראה רכבים נוסעים להם בכבישים בביטחון מלא, בזמן שהנהגים ישנים להם או רואים סרטים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

טסלה מדווחת הכי הרבה על תאונות

יצרנית הרכבים מחזיקה בצי הרכבים הגדול ביותר בו הרכבים מחוברים לאינטרנט ומסוגלים לקבל עדכוני תוכנה ולאסוף מידע, כאשר פוטנציאלית, הרכבים מסוגלים לתקשר גם אחד עם השני. 

הכמות העצומה של רכבים שמחוברים גורמת לכך שיש מספר עצום של רכבים שמקבל עדכון כל פעם שהרגולטורים מחליטים שמשהו לא עומד בסטנדרטים שלהם. בדצמבר 2023 החברה הכריזה על ריקול ל-2 מיליון רכבים על מנת לעדכן את הגדרות הבטיחות שלה כדי למנוע שימוש לרעה במערכת על ידי הנהגים. התיקון בוצע דרך עדכון תוכנה שנשלח לכל הרכבים. 

בנוסף, מנהל הבטיחות האמריקאי (NHTSA) דורש מכל יצרניות הרכב לדווח על כל תאונה בה מעורבת מערכת לסיוע בנהיגה. טסלה מדווחת הכי הרבה היות והיא יצרנית הרכב היחידה שמתעדת ברגע שהמערכות שלה מתחילות לפעול. החקירות הרבות והפיקוח צפויים רק לגדול ככל והמכוניות הופכות לחכמות יותר ונראה שלמשקיעים אין ברירה אלא להתרגל למציאות הזו.

מערכות הסיוע בנהיגה השפיעו על מניית טסלה גם אמש (שלישי) מנהל הבטיחות שלח לחברה מכתב ודרש ממנה לספק פרטים בנוגע ל-20 רכבים שהיו חלק מתאונות שהתרחשו בזמן שמערכות הסיוע בנהיגה היו פעילות. בעוד המשקיעים ידעו כבר על החקירה של ה-NHTSA, הנתון החדש היה 20 תאונות.

אמש גם דווח כי בחודש אפריל טסלה מכרה בסין 62,167 רכבים, ירידה של 18% לעומת הרבעון התואם בשנה שעברה ושל 30.2% לעומת חודש מרץ השנה. המובילה בקטגוריה בסין לעומת זאת, BYD, מכרה 312,048 רכבים באפריל, עליה של 49% לעומת אפריל בשנה שעברה.

 

הדוחות האחרונים

בעוד טסלה פספסה את הציפיות לרבעון הראשון של 2024 ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה דווקא זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק אז הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה.  שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים. 

יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 556 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-1.3% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הנורמלי 09/05/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    בשל כך שהוא לא נכנע לווק ולפרוגרס ומאפשר חופש ביטוי בטוויטר
  • 1.
    אילן 08/05/2024 23:54
    הגב לתגובה זו
    שאין לישראלית שום חלופה ראליית הנקראת לעין, והיא לא רואה אף אחד בעניינם By Far
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.