פקקים איילון
צילום: תמר מצפי

האם ביטוח הרכב ימשיך להתייקר?

עלייה של 37% בביטוח המקיף לרכב בשנה האחרונה; ביטוח החובה התייקר בכ-9%; מומחי ביטוח - צפויה עלייה נוספת של 55-10% בביטוח המקיף בשנה הקרובה
דור עצמון | (5)

בחודש אוגוסט האחרון, נרשמה במחירי פוליסות ביטוח הרכב עלייה בשיעור של 1.9% בממוצע ומתחילת 2023, עלייה של 13.5%. בהשוואה לאותה התקופה בשנת 2022, חברות הביטוח העלו את מחירי פוליסות הביטוח בשיעור של כ-37% בממוצע לביטוח מקיף לרכב וביטוח חובה לרכב ב-9% בממוצע, כך עולה מבדיקה שנערכה במחלקת המחקר והאנליזה ב-Wobi.

אבל השאלה הגדולה היא מה יהיה בהמשך. משיחות שקיימנו עם גורמים בענף ובהינתן שעלות החלפים משיכה לעלות, במקביל לגניבות הרכבים, נראה שצפויה עלייה בשנה הקרובה של 5%-10% נוספים. חברות הביטוח מפסידות עדיין בתחום הביטוח לרכב. כלומר, גם אחרי עליות הביטוחים לצרכן, יש הפסד, משמע - העליות יימשכו. בפועל, כדי להגיע לרווחיות שהיתה בעבר, הפוליסות המקיפות אפילו אמורות לעלות בכ-15% ומעלה, אבל ההערכה היא שמחירי החלפים והיקף הגניבות שקשור קשר הדוק למחירי החלפים, ירדו בהמשך. מה שיביא לעלייה יותר צנועה במחירים.

והאם אנחנו צפויים מתישהו לחזור למחירים של לפני שנה-שנתיים? מסתבר שאחרי הקורונה התרחשו מספר תהליכים שהביאו לעלייה דרמטית בביטוחים - היקף הרכבים גדל, הפקקים התעצמו, התאונות גדלו (בעיקר תאונות של פקקים), מחירי החלפים בגלל שרשרת האספקה וכעת בשל עליית הדולר - זינקו וזה הביא לגידול פנומנלי בגניבות רכב על מנת להשיג חלפים מוזלים ולמכור בשוק.  כדי שהמחירים יחזרו למה שהיה לפני שנה-שנתיים, צריך שהצפיפות תקטן, שהדולר יירד, שהגניבות יופחתו. בקיצור, זה אולי אפשרי, אבל זה תלוי במספר רב של גורמים.  

בניתוח שערכה Wobi לדוחות הכספיים השנתיים של כל חברות ביטוח רכב עולה כי ההפסדים הכספיים שאותם הן ספגו השנה עומדים ע"ס 439 מיליון שקל, לעומת שנה שעברה, במהלכה ספגו הפסד שעמד ע"ס של 1.016 מיליארד שקל (2022). השיפור העולה בין השנה לשנה שעברה מגיע לסכום של 560 מיליון שקל כאשר ההפסדים בביטוח המקיף פחתו ב-332 מיליון שקל ובביטוח החובה, פחתו ב-246 מיליון שקל.

בניתוח הרבעון משתקף כי גם לאחר גל התייקרויות משמעותיות שביצעו חברות הביטוח בפרמיות (קרוב ל-38% ממוצע חציון ראשון 2023 מול חציון ראשון 2022) גם ברבעון השני לשנה, ההפסד הכספי שלהן עמד ע"ס 158 מיליון שקל, לעומת 506 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. השיפור ברבעון הנוכחי נובע מביטוחי החובה שצמצמו את ההפסדים, מסכום של 200 מיליון שקל ל-18 מיליון שקל. ההסבר לכך הוא שילוב העלאות הריבית התכופות שתרמו להקטין התחייבויות לטווח הארוך וכמובן עקב העלאות מחיר ביטוחי הרכב.

ההפסד החיתומי של החברות ירד מ-1.294 מיליארד שקל ל-894 מיליון שקל, כאשר יש שיפור של 280 מיליון שקל ברכב רכוש. החברות מציינות שמבחינת עלות התביעה הממוצעת המוגשת עקב תאונה, ממשיכה מגמת ההתייצבות אך לצד זה, הן ממשיכות לספוג מהלומות כספיות קשות בשל היקף גניבת הרכבים. על פי הערכות, מדובר בגידול של יותר מ-60% בחציון הראשון של השנה, אל מול שנה מקבילה בגניבות הרכבים. כאמור, מדובר באחד הגורמים המרכזיים והעיקריים שפגעו באיכות התיק הביטוחי ברבעון הנוכחי, וזאת למרות העלאת מחירים אותה ביצעו גם ביתר הרבעונים.

היקף גניבות הרכבים - שיא של כל הזמנים

על פי הנתונים ממאגרי המידע הממשלתיים, בהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות (טרום ולאחר קורונה) מדובר בעלייה של כ-130%. ממוצע של 18,500-20,000 מקרי גניבות רכב בשנה המובילים לנזק כספי המוערך ב-1.85-2 מיליארד שקל בשנה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הנזקים הכספיים המצטברים שנגרמים לציבור הנהגים בשל תופעת גניבות הרכב שהרשויות עדיין לא מצליחות לבלום את היקפן, באים לידי ביטוי במספר היבטים

· עליית מחירי ביטוח הרכב – הן בביטוח המקיף והן בביטוחי החובה.

· הקשחת הדרישות והתנאים של חברות הביטוח למיגון הרכבים כחלק מניסיונן להפחית סיכונים, דרישות שעשויות להסתכם במאות ועד אלפי שקלים לכל נהג/ת המבקשים לחדש ביטוח לרכב.

· בחינה מעמיקה ובררנית יותר של חברות הביטוח לפרופיל הנהגים.

בשל כך, משפחות שברשותן רכב פרטי נאלצות לשלם אלפי שקלים נוספים בכל שנה על ביטוח ואחזקת הרכב.

להלן טבלת נתונים המשקפת את תנודות המחירים של פוליסות הביטוח בהתאם לסוג הרכב:

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi: "הנזק הכלכלי שנגרם לציבור הנהגים בישראל עקב עליית מחירי הביטוח הופך לעול משמעותי ולעיתים אף לבלתי אפשרי. בחלק מהמקרים ההתייקרות מסתכמת באלפי שקלים נוספים לכל משק בית, בכל שנה. במצב זה, השוואת המחירים והכיסויים לביטוח הרכב הופכת להכרחית. אם בעבר פערי המחיר בין ההצעות היו קטנים עד חסרי משמעות כיום מדובר בפערים של אלפי שקלים ולכן חשוב עוד יותר להקדיש לכך את הזמן ואת תשומת הלב, לבחון במספר הצעות את תנאי הפוליסה ואת העלות המוצעת של כל אחת מהן".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קואליציה 16/09/2023 15:43
    הגב לתגובה זו
    אולי שיצמידו את שכר חברי הכנסת לביטוח הם יתחילו לפעול למען יוקר המחיה... כנראה כרגע חשוב יותר המשחק מי גבר בקואליציה . פעם אחרונה שאני בוחר ליכוד ! לא רק גם ליישוב בבחירות כעת אבחר מישהו שלא תומך ליכוד !!! מחל =מחלה
  • 4.
    ותודה לבן גביר שלא מתפקד והפשע חוגג בתקופתו (ל"ת)
    אלון 16/09/2023 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שלמה 14/09/2023 15:45
    הגב לתגובה זו
    עד שלא יטופל נמשיך לשלם , חיייב רענון למערכת המשפט והפסקת שיטת הדלת המסתובבת
  • 2.
    איציק 13/09/2023 15:27
    הגב לתגובה זו
    מי הם אלו שגונבים רכבים??? כן. ע ר ב י ם ששששששש. שהמערכת לא תצנזר . לא יפה להגיד חצי מהכדור הזה ערבים שמשהו יגיד לי דבר אחד טוב שהם הביאו לעולם בכל שנות קיומם. רק גניבות פרוטקשיין ואלימות וגם מעלים לנו את מחירי הפרמיות . התגובה וקרת לכם בעניים? תמשיכו לטמון את הראש בחול ולשלם
  • 1.
    Dude 13/09/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    ברור, התייקרות עולמית של נייר ודיו, בגלל המלחמה באוקראינה, מייקרת מאוד את עלות הביטוח. אגב, המדינה גובה מיסים כבדים אך אינה יכולה לספק בטחון כלכלי או אישי. פיגוע רודף פיגוע והפשע הפך לצונאמי, אבל זה לא מונע מהממשלה, שלא מספקת את הסחורה, להמשיך לקחת כסף. חברות הביטוח קשה להאשים, הן פועלות לפי מה שהמפקח מאשר להן, כמובן שלמפקח מובטח ג'וב נחמד באותן החברות אחרי סיום תפקידו, אז הוא מבין באיזה צד מרוחה החמאה. אז נמשיך לשלם, פרוטקשן לעבריינים ולמדינה, ביטוח לחברות כל עוד יסכימו לבטח אותנו.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.