טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

טסלה תבצע ריקול ל-817 א' רכבים בעקבות תקלה; יורדת 3% בטרום

מערכת הרכב אינה מתריעה כאשר הנהג אינו חגור, כך דווח. החברה תבצע עדכון OTA שאינו מצריך את הבאת הרכבים על מנת לפתור את הבעיה. מדובר בריקול שני בשבוע לאחר שבתחילתו דיווחה החברה כי תבצע ריקול על 54 א' רכבים נוספים
תומר אמן |

חברת המכוניות החשמליות והאוטונומיות  TESLA INC (סימול: TSLA) מדווחת כי תבצע ריקול לכ-817 אלף מכוניות בתוך ארצות הברית וזאת בעקבות תקלה שדווחה ברכבים אלו במסגרתה לא נדלקת אזעקת בטיחות כאשר הנהג שכח או נמנע מלחגור את חגורת הבטיחות.

המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים האמריקאי הגיב לדיווח ואמר כי הרכבים המדוברים - מודלי ה-S וה-X שיצאו בשנים 2021-2022, מודלי ה-3 שיצאו בשנים 2017-2022 ומודלי ה-Y שיצאו בשנים 2020-2022 - אינם עומדים בתקני המינהל בדבר "הגנת הנוסע מפני תאונה" בשל העובדה כי הצפצפת שאמורה להישמע במקרים כאלו אינה נדלקת.

מהחברה נמסר כי תבצע עדכון מסוג "over-the-air (OTA)" אשר במסגרתו לא קיימת דרישה להביא את הרכבים למקום מסויים, וכל אלו יקבלו את העדכון באופן אוטומטי וללא יכולת לסרב לקבלו. נוסף לכך דיווחה החברה כי נכון לסוף חודש ינואר של שנת 2022, טסלה אינה מודעת לתאונות או פציעות שנגרמו כתוצאה מהתקלה.

מוקדם יותר בתחילת השבוע נאלצה החברה לבצע ריקול על כ-54 אלף רכבים אוטונומיים של החברה וזאת על מנת לבצע שינויים בתוכנת הנהיגה האוטונומית של הרכב, אשר על פי הדיווחים מאפשרת לו לחצות צמתים בהם מוצב תמרור עצור ללא עצירה מוחלטת של הרכב כפי שדורשות תקנות הנהיגה האמריקאיות וכי אם במהירות איטית. גם במקרה זה דייוחה החברה כי תבצע עדכון מסוג OTA וכי לא ידוע לה על מקרים של תאונות או פציעות שנגרמו כתוצאה מתקלה זו.

לקראת סוף השבוע שעבר פרסמה טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון ודיווחה על כך שהכתה את צפי עם רווח של 2.54 דולר למניה, מעל לצפי שעמד על כ-2.36 דולר למניה. ההכנסות עקפו גם הם את הצפי והסתכמו בכ-17.7 מיליארד דולר, בשוק ציפו ל-16.5 מיליארד. לאחר פרסום הדוחות צנחה טסלה כ-11% במסחר המאוחר.

לאחר הדוחות נשאלה השאלה, כיצד יכול להיות שטסלה פרסמה דוחות טובים, ובכל זאת נפלה בסדר גודל שכזה? עוד טרם פרסום הדוחות דיוחנו כאן בביזפורטל כי על מנת שתוכל לזנק במסחר המאוחר, תצטרך החברה לדווח על רווח של 2.95 דולר למניה, או כ-25% גבוהה יותר ממה שציפו האנליסטים בשוק. זה כמובן - לא קרה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.