אייר אינדיה
צילום: אייר אינדיה

בהודו המדינה מוכרת חברת תעופה, אצלנו המדינה "מלאימה" את אל על

מאות מיליוני דולרים זרקה המדינה על אל על בשנה וחצי האחרונות, למרות שזה היה ברור שמדובר ב"מת מהלך"; בהודו קורה ההיפך - המדינה מוכרת את אייר אינדיה לקונצרן טאטא 

עוד לפני הקורונה אל על היתה חברה גוססת שמובלת על ידי וועדי העובדים שלה לאובדן והקורונה האיצה את התהליך. אז הכניסו בעל שליטה חדש שכנראה אוהב לזרוק כסף לפח ויחד איתו המדינה המשיכה לזרוק מאות מיליוני דולרים על אל על. במקום לעזור לאלפי ואפילו רבבות עסקים קטנים, שפכו את הכסף על אל על הענקית - זה לא עזר, וזה היה ברור. כתבנו בזמן אמת שהכסף לא יספיק. אז אל על חזרה שוב לבקש מהמדינה. באוצר עושים שרירים, אבל אל תתרגשו, בסוף הם יעבירו.  הלכה למעשה, אל על מעין הולאמה. מצב הפוך להפרטה. אבל הולאמה "רע". הולאמה בלי לקבל שליטה, הולאמה בלי שום אפשרות לדיבידנדים. בעולם זה הפוך. הודו בעצם הפריטה את חברת התעופה שלה. חברת הענק טאטא רוכשת מהממשלה את אייר אינדיה תמורת 4.2 מיליארד דולר. לאייר אינדיה מעל 130 מטוסים והיא צברה חובות של כמעט 10 מיליארד דולר. חלק גדול מהחובות יימחק, אבל למדינה לא תהיה שום ערבות ושום צורך להמשיך לתמוך בחברה (להבדיל מהמצב אצלנו - תמיכה אינסופית באל על).  טאטא מפעילה שתי חברות תעופה בהודו. האשונה, וויסטארה, שפועלת בשותפות עם סינגפור איירליינז, והשנייה - אייראסיה אינדיה, חברת תעופה מוזלת שפועלת במשותף עם AirAsiaBhd Malaysia. לא ברור אם בכוונת טאטא למזג בין הפעילויות וברור שיש סינרגיה ויתרון לגודל, אך המותג של אייר אינדיה חזק ונראה שבכוונת טאטא להשאיר אותו.  

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 30.
    יריב 10/10/2021 20:45
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל,לא מתאים לכם התגובה הזאת. מה יש להבין,כל חברות התעופה פשטו רגל בעולם,הענף עובד על מחזורי מסחר של מילארדים ורווח נקי זעום, לא קשור לשכר העובדים המשבר קורונה הקריס את כל התעופה. הכתב לא מודע לדברים שאלעל עושה והם חסויים... והמבין יבין
  • 29.
    רפאל 10/10/2021 18:30
    הגב לתגובה זו
    צריכים את אל על אבל הגיע הזמן לעשות סדר" וניקיון" בחברה
  • 28.
    מיר 10/10/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    חברה מעולה מה הבעיה שלכם הביטחון בראש אין עליהם.
  • 27.
    רפי 10/10/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
    כל עוד המדינה תסמן את אל על כנכס לאומי אסטרטגי לא יכול כל שינוי.
  • 26.
    עופר 10/10/2021 12:54
    הגב לתגובה זו
    ישראל שונה מהודו, ברגע שפורצת מלחמה אלעל הינה החברה היחידה שמקיימת קשר לישראל וממנה, בל נשכח זאת
  • 25.
    אנונימי 10/10/2021 12:39
    הגב לתגובה זו
    מערכת ביזפורטל לא בדקה את העובדות. המדינה מחזיקה כ15 אחוז מהחברה בתמורה לכ40 מליון דולר שהושקעו במניות בהנפקה לפני שנה. בנוסף המדינה הלוותה לאלעל 210 מליון דולר כנגד כרטיסי טיסה לאנשי הביטחון לעשרים שנה הקרובות. חברת אלעל עוברת בחסות הקורונה תהליך התייעלות מדהים. המדינה תרוויח מההשקעה ברגע שאירוע הקורונה יסתיים. אני אוסף ניירות של אלעל.
  • 24.
    איו לאל ברירה אלא להתמזג או להמכר (ל"ת)
    Dd 10/10/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    אין שם של כתב 10/10/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
    הכתבה היא אנונימית. כנראה אין שום אדם שרוצה להזדהות עם המגמתיות והארסיות
  • 22.
    יגאל קולוף 10/10/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    להבדיל אלפי הבדלות, המעמד הגיאופוליטי של ישראל בעולם מחייב שתהיה לה לפחות חברת תעופה אחת שנשלטת ומפוקחת על ידי מדינת ישראל. ישראל, שלא כמו הודו, נתונה לחרמות (רק לפני 15 שנה ראינו את זה באחד מהמבצעים בעזה, כאשר חברות תעופה רבות פשוט הפסיקו לטוס מישראל ואליה בשל חרם). ישראל חייבת שתהיה לה חברה שנשלטת על ידי יהודים, ושיש לה מחויבות להמשיך לטוס בכל מצב. ישראל גם חייבת חברת תעופה עם סטנדרטיים ביטחוניים גבוהים להטסת אנשי ועובדי הממשל. מעבר לכך, קיומה של חברת תעופה עם מעמד מעין לאומי הוא צורך אמיתי. לכן אל על צריכה להיתמך - בגבולות הסביר - על ידי הממשלה. אגב, בניגוד למגמתיות של הכתב, חברות תעופה לאומיות בעולם המערבי חולצו ונתמכו על ידי הממשלות שלהן. היכן הדוגמאות האלה?? אני אגב שונא את אלעל בכל נימי נפשי. חברה מתועבת. אבל ההבדל הוא שאני מבין גם שזה רע במיעוטו, רע שנדרש לשמור עליו. כתבה מטומטמת שמעידה על חוסר הבנה מוחלט.
  • 21.
    דרור 10/10/2021 09:36
    הגב לתגובה זו
    שופכים כסף טוב על ניהול כושל .הדרך חייבת להיות הפוכה או לפחות הדדית .
  • 20.
    עובד אלעל 10/10/2021 09:12
    הגב לתגובה זו
    אייר אינדיה בחובות מטורפים ורכשה אותה חברת ענק, ההבדל בישראל שאת אלעל אין שום גוף שיכול לרכוש בגלל הגבלות שמטילה המדינה. הכתב והפורטל ההזוי לא ירדו ולא יורדים לעולם לעומק הבעיה אלא רק מסיטים את הגולשים
  • 19.
    אלעל (ל"ת)
    מה זה משנה 10/10/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    דודו 10/10/2021 07:18
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא הודו- חייבים להיות מדינה שתוכל להתנהל באופן תקין אם יהיה חרם על ישראל. השיקולים ממש לא רק כלכליים.
  • גיב מי 10/10/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
    מאיזה גלות הבאת אותו? לא דובר אף פעם על פירוק של אל על,אלא על מכירתה לגוף אחר שיקנה אותה (כנראה בזול) וינסה לאושש אותה. מצב שבו המדינה ממשיכה להזרים כסף לחברה הוא הלכה למעשה סבסוד של בעלי המניות
  • שאול 10/10/2021 09:37
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע שחבית ללא תחתית תחזיק את המדינה בביצים .
  • מוסיק 10/10/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    קישקוש לאל על אין זכות קיום ,עובדה.
  • 17.
    מלאימון 10/10/2021 05:10
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכסף שהמדינה זרקה על החברה הכושלת הזו, עוד מכירה של אלעל תגרום לאלפי מפוטרים, על מנת "להבריא" את החברה ולקצץ עלויות ותקורות. אלו שיפוטרו לא היו טייסים או נשות ואנשי הנהלה, אלא העובדים הכי חלשים בשרשרת.
  • 16.
    ממשלת חלם (ל"ת)
    א.א 10/10/2021 04:45
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אני טובע 09/10/2021 23:46
    הגב לתגובה זו
    גיבוב של שטויות וחצי אמיתות
  • 14.
    מגמתיות נגד אלעל (ל"ת)
    כתבה ריקה מתוכן 09/10/2021 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    משה 09/10/2021 21:35
    הגב לתגובה זו
    שיש כתבות שליליות ברצף זה הזמן לקנות את המניה. בהצלחה
  • 12.
    רבקה 09/10/2021 21:25
    הגב לתגובה זו
    ואז אפשר לקנות את החברה בגרושים.
  • 11.
    אלי 09/10/2021 21:05
    הגב לתגובה זו
    בארהב סייעה המדינה ל 5 חברות תעופה במליארדי דולריםבגרמניה סייעה הממשלה ללופטהנזהכך בכל העולםאבל הבורות של הכותב נאחזת בהודו שהיא מעצמה קפיטלסטית עולמית כמובןבושה לאתר שהכותב כזה חאפר
  • u took the words out of my mouth (ל"ת)
    דניאלס 10/10/2021 10:37
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    סתם אחד 09/10/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    המנהלים ואנשי הוועדים גנבו את אל על.
  • 9.
    אבל אתם מגזימים קצת עם השנאה לחברה (ל"ת)
    גם אני לא חובב אלעל 09/10/2021 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גיל 09/10/2021 20:51
    הגב לתגובה זו
    חברת התעופה הלאומית שלנו היא פה כדי להישאר. לך שתה מים.
  • 7.
    משקיע 09/10/2021 20:46
    הגב לתגובה זו
    ליוצאי חיל אויר על חשבון משלמי המיסים
  • 6.
    נו, אז בהודו זה אחרת...בכל מדינה זה בהתאם למצב (ל"ת)
    ג'סי 09/10/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קונדסון 09/10/2021 20:03
    הגב לתגובה זו
    לפרק ולהרכיב מחדש
  • 4.
    שום 09/10/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    נקודה.
  • 3.
    ליאורה 09/10/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    למה צריך את אלעל... ביזפורטל, תרגיעו ותתעסקו במה שאתם מבינים.
  • 2.
    ת"אביבית 09/10/2021 19:33
    הגב לתגובה זו
    כסף ציבורי הושלך על אל-על בבעלות משפ' מוזס בורוביץ. מוזס ? תזכירו לנו לאן מוביל שם זה ומה ניתן להשיג באמצעותו. שאלו את שרת התחבורה בשנה האחרונה.
  • 1.
    אל על 09/10/2021 19:28
    הגב לתגובה זו
    הלאימה גם את כיל ואת חברות הגז. עובדה שרציו תקועה שנים . כל הכסף הולך למדינה ולמשקיעים פירורים. כיל נותנת דיבידנד עלוב כי הממשלה מקבלת תמלוגים שישנסקי 1 ושישנסקי 2 . כנל עם הגז. שתלאים את אל על עד שתגיע ממשלה אחרת ותשחרר . ככה זה בישראל גלי קומוניזים והלאמות ואחכ גלי כלכלהחופשית. מדינה לא נורמלית
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
המניות הבולטות

נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?

החוזים על וול סטריט נסחרים בעליות קלות לקראת יום מסחר מקוצר, טסלה מטפסת ומי החברה שמאותת על התאוששות משפל היסטורי? 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

החוזים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות, לקראת יום מסחר מקוצר בערב חג המולד ולאחר רצף שיאים מרשים שנרשם במדדים המובילים, כולל שיא של ה-S&P500. בתקופת סוף השנה יש נטייה היסטורית לעליות בשוקי המניות, כשהיום ייפתח על רקע נתוני המאקרו החזקים מהימים האחרונים, אך כנראה עם מחזורי מסחר דלים יחסית. העלייה החדה בתוצר האמריקאי ברבעון השלישי ממשיכה לתמוך בסנטימנט, ומדגישה את החוסן של הכלכלה גם לאחר שנה תנודתית ומאתגרת.

במקביל, שוק האג"ח משדר רגיעה מסוימת, עם ירידה בתשואות לכל אורך העקום, מה שמספק רוח גבית נוספת למניות. התשואה של אג"ח ממשלתי לשנתיים עומדת על 3.54%. ברקע, הציפיה היא ל-"ראלי סנטה". תאגידיות, לשינויים בסנטימנט ולמהלכים נקודתיים של משקיעים.

המניות הבולטות 

דיינאווקס טכנולוג’יס Dynavax Technologies Corp -0.27%   מזנקת בחדות ומובילה את רשימת העולות, לאחר שסאנופי Sanofi 0.6%   הודיעה על הסכם לרכישת חברת החיסונים בעסקת מזומן בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר. העסקה משקפת פרמיה משמעותית על מחיר הסגירה האחרון ומחזקת את פעילות החיסונים למבוגרים של סאנופי, בעיקר סביב החיסון להפטיטיס B שכבר משווק והפרויקט המוקדם לחיסון נגד שלבקת חוגרת. הנהלת דיינאווקס מדגישה כי השילוב צפוי להאיץ את הפריסה הגלובלית של מוצרי החברה, בעוד סאנופי מציינת כי אין לעסקה השפעה על התחזיות לשנת 2025.

אינטל Intel Corp -0.05%  נופלת לאחר דיווחים כי אנבידיה NVIDIA Corp. 3.01%   החליטה להפסיק את בדיקות הייצור של שבבים בתהליך ה-18A המתקדם של אינטל. לפי הפרסום, אנבידיה בחנה אפשרות לייצר שבבים בטכנולוגיה החדשה אך בחרה שלא להמשיך בשלב זה, מה שמעורר סימני שאלה סביב הבשלות והיכולת המסחרית של התהליך, שאינטל מציגה כאבן יסוד באסטרטגיית ההתאוששות שלה. באינטל מציינים כי פיתוח טכנולוגיית ה-18A מתקדם כמתוכנן, אך בשוק מתייחסים בזהירות לדיווח, במיוחד על רקע שיתוף הפעולה האסטרטגי בין החברות והשאיפה של אינטל לצמצם פערים מול TSMC Taiwan Semiconductor . 1.25%   בתחום הייצור.

יואייפת’ UiPath -4.43%  נסחרת בעליות לאחר הודעת S&P Dow Jones על צירופה למדד S&P MidCap 400 בתחילת ינואר. המהלך, שמגיע בעקבות יציאתה של חברה אחרת מהמדד בשל מיזוג, נתפס בשוק כמהלך טכני אך משמעותי, שעשוי לייצר ביקושים מצד קרנות מחקות מדדים. מניית חברת האוטומציה נהנית מהזרקור, והמשקיעים מתמחרים את השפעת הכניסה למדד בהקשרי הסחירות והביקוש בטווח הקצר.