Honor of Kings טנסנט
צילום: צילום מסך

סין: "המשחקים של טנסנט הורסים את הדור"; המניה נופלת וגם המתחרות

בעיתון של הממשל הזהירו מומחים מפני התמכרויות וכן סופר על סטודנטים שמבלים 8 שעות ביום מול המשחק המוביל של תאגיד הענק. בסין שוקלים להגביל את משחקי האונליין לבני 12 ומעלה בלבד. בטנסנט מיהרו להגביל את זמן המשחק בחופשות ובסופ"ש
איתי פת-יה |

מניית תאגיד הענק הסיני TENCENT HOLDINGS (סימול: 0700.HK בבורסת הונג קונג) מאבדת 6% אחרי שעיתון המקושר לממשל הסיני כינה את משחקי הוידאו האינטרנטיים שלה "אופיום רוחני" ו"סמים אלקטרוניים" וטען שהם "הורסים את הדור" ומביאים להתמכרויות. עוד נכתב כי נשקלת האפשרות להגביל את המשחקים הללו לילדים מגיל 12 ומעלה בלבד.

בכתבה צוטט סטודנט סיני שסיפר כי חבריו מבלים לעתים 8 שעות ביום מול המשחק המוביל של החברה, Honor of Kings. בממסל הסיני דואגים והאיום החדש שלו על התעשייה הזו מפיל גם את המניות של מתחרותיה של טנסט,  NETEASE, INC (סימול: 9999.HK) שיורדת 9% ו-XD (סימול: 2400.HK) שנופלת ב-7.5%.

המאמר המדובר פורסם בעיתון "The Economic Information Daily" של סוכנות הידיעות Xinhua, שהיא הגדולה ביותר שבבעלות הממשל הסיני. "אסור לתת לשום תעשייה או ענף ספורט להתפתח באופן שיהרוס דור שלם", נכתב במאמר. עוד צוטטו במאמר מומחי רגולציה ופרופסורים שאמרו שההגבלות הנוכחיות על הסקטור שנועדו למנוע התמכרות של בני נוער למשחקים, לא מצליחות לעמוד בקצב ההתפתחות של השוק. בהקשר זה נכתב כי יש לגייס אמצעים שלטוניים נוספים כדי להגביר את האחריות החברתית בה נושאות חברות משחקי הוידאו.

טסנט מנסה מצדה לכבות את השריפה ואמרה שתגביל עוד יותר את זמן המשחק של קטינים לשעה בלבד בסופי השבוע ולשעתיים בחופשות וחגים. עוד תאסור על רכישות-בתוך-המשחק למי שטרם מלאו לו 12, גם במשחק הדגל שלה שהוזכר. בטנסנט אף הרחיקו ואמרו שיבחנו מגבלה כלל-ענפית של משחקים בכלל מתחת למגבלת הגיל הזאת - אך לא הרחיבו. מס שפתיים? נותר לחכות ולראות.

יוזכר כי כבר אחרי מתקפות דומות על טנסנט ותעשיית משחקי הוידאו ב-2018 טנסנט הגבילה את זמן המשחק של קטינים וניסתה לצמצם לדבריה את החשש מהתמכרות. לפני חודש התקינה פיצ'ר של זיהוי פנים בכמה מהמשחקים כדי שהשחקנים הילדים לא ישתמשו בפרטי האשראי של הוריהם ללא אישור וירכשו באמצעותם מוצרים בתוך המשחק. ברבעון האחרון של 2020, מתוך הצמיחה שהציגה החברה במגזר משחקי הוידאו המקוונים בסין, 6% בלבד יוחסו לקטינים מתחת לגיל 18.

קן יה, אנליסט סינגפורי מהפירמה DZT Research אומר שאין להקל ראש באף מאמר של סוכנות הידיעות הממשלתית הסינית Xinhua. "בחירת המילים 'אופיום רוחני' היא חקיפה במיוחד, ובהתחשב בכך יהיה זה מפתיע אם הרגולטורים הסינים לא ינקטו אמצעים נגד התעשייה הזאת".

בבלומברג מעריכים כי הצעדים שנקטו טנסנט ו-NetEase אמורים להגן עליהן מפני הנחתות או סנקציות נוספות מהממשל הסיני, אך כותבים כם כי ייתכן כי בטווח הזמן הקצר ידרשו מהם השקעות נוספות באמצעים ומערכות שימנעו משחקנים צעירים להיחשף לתוכן בלתי הולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה שזוהי מכה לסקטור נוסף מצד הממשל הסיני, אחרי ההגבלות על חברות הטכנולוגיה ובראשן אפליקציית שיתוף הנסיעות של  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI) . לאחר מכן כזכור הגיעה האמירה לפי ייתכן כי כל חברות הלימוד והשיעורים הפרטיים תהפוכנה לכאלה שאינן למטרות רווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.