הקורונה הפילה את קרסו מוטורס למכפיל 6 על הרווח - הזדמנות?
מניית חברת קרסו יבואנית רנו, ניסאן, אינפינטי ודאצ׳יה, ובעלת שליטה בחברת מטרו מוטור היבואנית הרשמית של מותג האופנועים סאן יאנג, איבדה כ-40% מערכה מתחילת השנה ונסחרת כעת במכפיל הון 0.6 ובמכפיל 6.1 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים. החברה אמנם צפויה להיפגע ממשבר הקורונה, אולם נוכח המכפיל הנמוך, עולה השאלה האם נוצרה הזדמנות קניה במניה?
החברה דיווחה על תוצאות אמביוולנטיות ברבעון הראשון של השנה. משבר הקורונה פגע בתוצאות החברה אך עיקר ההשפעה צפויה במהלך הרבעון השני. ענף מכירות כלי הרכב החדשים נפגע ברבעון הראשון בצורה יחסית משמעותית, לעומת ענף הליסינג שהציג שיפור מסויים ברווחיות ובהכנסות.
הכנסות הרבעון הראשון של 2020 ירדו ב-10%, ל-947.7 מיליון שקל, בהשוואה ל-1.06 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. כ-5,604 כלי רכב חדשים נמכרו במהלך הרבעון בסכום כללי של 685 מיליון שקל, ירידה של 18% בהכנסות תחום פעילות זה. החברה דיווחה כי צומצמו משמעותית הזמנות כלי רכב חדשים, וכי במהלך חודשים מרץ עד מאי נמסרו כ-2,675 רכבים חדשים, ירידה של 62%. החברה לא נפגעה במהלך הרבעון בתחום השכרת כלי הרכב, אך מכירות מגזר פעילות זה נפגעו במהלך חודשים אפריל ומאי בכ-37% ו-23% בהתאמה.
למרות הירידה בהכנסות, בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון ב-46.9 מיליון שקל, גידול של כ-56% לעומת 30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגורם המרכזי לגידול ברווח, הינו הכרה ברווחים הנובעים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בסך של 4.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כאשר הפער מיוחס לרווחים שהכירה החברה כתוצאה מהפרשי שער של הדולר והיורו לעומת התקופה המקבילה.
- פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?
- בליץ מדברת על מכירות של עשרות אלפי אופנועים באפריקה. זה סביר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר פרסום התוצאות לרבעון הראשון אמר איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס כי "ההכנסות ברבעון הושפעו, באופן טבעי, ממשבר הקורונה, שבעיצומו צומצמה הפעילות הכלכלית במשק וחלה ירידה משמעותית בהיקפי ההזמנות לרכבים חדשים. עם זאת, החל מחודש מאי 2020 ובמהלך חודש יוני 2020, ניכר גידול בכלל פעילויות הקבוצה".
וזה נמשך גם בחודש יולי. המסירות בחודש יולי של שוק הרכב בכלל עמדו פחות או יותר על הנתונים של התקופה המקבילה אשתקד. יש התאוששות בשוק הרכב - נכון ששוק המכוניות המשומשות נמצא בהעדפה אצל הצרכנים, אבל גם הרכבים החדשים חזרו לקדמת הבמה. הרבעון השני של קרסו אמנם יבטא חולשה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל סביר להניח שהחברה כפי שהצהירה, חסכה בהוצאות, ותדע להציג תוצאות פושרות יחסית למצב. במילים אחרות - ברבעון הכי גרוע במשבר הנוכחי החברה תדווח על תוצאות שיהיה אפשר לעכל אותן ואם כך - האם הירידה החדה בשער המניה מוצדק?
ובכלל - גם אם מדובר ברבעון יחסית קשה, השאלה החשובה שמנתחים את קרסו היא מה הלאה? מה יהיה ברבעונים הבאים ובשנים הקרובות? וגם אם יחסית נחמיר ונניח שהיקף מכירות הרכבים ירדו בשיעור שעולה על הירידה בצמיחה - 6%, סדר גודל של 10% ואפילו ב-15% - זה לא יהיה אסון גדול לחברה שרוב הוצאותיה הן הוצאות משתנות - כלומר הוצאות שהיא יכולה לחסוך במקביל לירידה בפעילות.
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
ובכל זאת - השוק אמר את דברו והפיל את המניה. הסיבה אולי קשורה למינוף הגבוה של החברה - הון של 1.5 מיליארד שקל מממן מאזן של 4.8 מיליארד שקל, כאשר חלק גדול מהנכסים הוא מלאי רכבים. החשש שמול הוצאות המימון יש מלאי שערכו דווקא נשחק. כאן צריך לזכור את ההקלות שהמדינה נתנה לחברות הרכב בתקופת הקורונה וגם את האפשרות להאריך בארבעה חודשים את תקופת ההמתנה עד העלייה לכביש. כלומר, החברות היבואניות לרבות קרסו יכולות למכור את המלאי בקצב איטי יותר ולא להיפגע, אף אחד לא רודף אחריהם - הם ירשמו את הרכב כאילו הוא רכב חדש גם אחרי שהיה במחסן תקופה ממושכת יותר מהרגיל.
סיבה אחרת לתמחור המניה עלולה להיות ההרפתקה שאליה נכנסה קרסו לאחרונה - ההשתלטות על קל אוטו. קל אוטו נכנסה לכינוס נכסים וקרסו רכשה אותה לכאורה בנזיד עדשים. אלא שקל אוטו פועלת בשוק הליסינג והמכירות של רכבים משומשים (טרייד אין) ואפס קילומטר והיא סובלת מהקורונה. לא ברור עד כמה היא סובלת - העסקה הושלמה בחודש מאי, וכאן יכולה להיות הפתעה לשני הכיוונים. נראה שקרסו שבחרו להשלים את העסקה יודעים מה הם עושים, אבל יכו להיות שכדי להחזיר את קל אוטו לדרך המלך, ייקח זמן. עם זאת במבט על חברות הליסינג האחרות שנסחרות בבורסה עולה תמונה קצת מפתיעה - הרווחיות אמנם מצומקת, אבל התזרים טוב. מסתבר שדווקא בזמן של התכווצות בכלי הרכב (מליסינג) החברות האלו מייצרות מזומנים שכן הם צריכות לממן פחות רכבים שוטפים/ פחות מלאי. זה עשוי להיות לטובתה של קרסו הגדולה.
- 9.לרון 11/08/2020 07:21הגב לתגובה זוהוא לקנות בזמנים קשים כשהמניה "לא מעניינת",לא ממליץ אך מתי תילמדו?
- 8.מה קורה ביוניברסל מוטורס ??? (ל"ת)אלכסנדר הגדול 10/08/2020 15:23הגב לתגובה זו
- 7.מניה לא מעניינת 10/08/2020 12:58הגב לתגובה זוהמשבר בשוק הרכב עוד לא החל בוא נדבר עוד חצי שנה ונראה איך שוק המכוניות צולל
- 6.המניה נסחרת בזול אני קונה בכל הכוח (ל"ת)חיים 10/08/2020 09:14הגב לתגובה זו
- 5.ערן אתה צודק (ל"ת)שרון 10/08/2020 08:59הגב לתגובה זו
- 4.רונן 10/08/2020 08:08הגב לתגובה זושיעדיף ויתרגל למותג מסוים והם יתנו לו ערך מוסף ששום חברה אחרת לא נותנת, משהו יחודי, רק רכב היום זה לא מספיק.
- 3.צני 10/08/2020 00:21הגב לתגובה זוכל הקניה זה חשבונאי כי איך לגבות עדיף להשתלט מבפנים בסוף היו מוחקים 1600 מיליון מהלוות לקל אוטו
- 2.אלון 09/08/2020 22:07הגב לתגובה זובשורה התחתונה, מותגים גרועים. תהיה כנה, היית קונה רנו?
- 1.נמאס מהבורסה פה. 09/08/2020 21:12הגב לתגובה זוהייתי במניה הזאת לפני חודש. מה צריך כתבה שלמה כדי להסביר לאחרים שזאת מניה טובה? שוק חלש, מחזורים נמוכים.....
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותעל ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.
