שוק התעסוקה האמריקני: סקר ה-ADP עם נתון חזק, הצניחה בחוזים תעצר?

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה ADP

לקראת פרסום דו"ח התעסוקה האמריקני לחודש דצמבר שיחול ביום שישי הקרוב, מתפרסם היום סקר ה-ADP שמצביע על כמות תוספת משרות גבוהה משמעותית מהצפוי . הדו"ח מצביע על תוספת של 257 אלף משרות לעומת צפי השוק שעמד על 192 אלף. מדובר על התוצאה הגבוהה ביותר בסקטור מאז יולי 2015.  הצפי בשווקים הוא שדו"ח התעסוקה הקרוב יציג עלייה בכמות המועסקים של 200 אלף עובדים ושיעור האבטלה יתייצב על 5%. אם כי סקר ה-ADP מצביע על תוספת משרות גבוהה יותר.  עם פרסום הסקר, החוזים בוול סטריט מתייצבים אך עדיין מציגים ירידות חדות. החוזים על הנאסד"ק יורדים 1.95%, החוזים על ה-S&P 500 יורדים 1.7% והחוזים על הנאסד"ק צונחים 2%.  סקר ה-ADP מעודד במיוחד כאשר נרשמה תוספת משרות בסקטור העסקים הקטנים, הבינוניים והגדולים. תוספת המשרות הגדולה ביותר בסך של 66 אלף הופיעה במשרות השירותים והמקצועיים.  מאז המשבר הגדול בארה"ב (2008) העסקים הקטנים הם העסקים שבעיקר גרמו להתאוששות השוק האמריקני. השיא נרשם בשנת 2014 כאשר האחרונים הוסיפו 2 מיליון משרות. בשנה האחרונה נראה כי המומנטום המוזכר נעצר ועתה אלו העסקים הגדולים בארה"ב (מעל ל-500 עובדים) שמוליכים את הדרך ביצירת משרות חדשות. כך היה גם החודש כאשר אלו הובילו את סקר ה-ADP עם תוספת של 97 אלף משרות.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.