יזמים חויבו לשלם 12 מיליון שקל למשרד השיכון בגין הוצאות פיתוח
בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב את חברת נאש רמות שבבעלות עו"ד נחמן דברת, יעקב שמשון ומייק וקנין, בתשלום סך של כ-12 מיליון שקלים למשרד הבינוי והשיכון, בגין עבודות פיתוח שבוצעו בשכונת רמות בבאר שבע.
במסגרת התביעה שהוגשה על ידי היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, באמצעות עוה"ד מאיר לפלר ממשרד לוסטיגמן-לפלר, נידונה שאלת זכותו של משרד הבינוי והשיכון לגבות החזר הוצאות פיתוח, בגין עבודות פיתוח שנעשות על ידו, מבעלי קרקע פרטיים באתרים שהופשרו למגורים, הנהנים מעבודות אלה ואשר אינם מחויבים בגינן כחלק מתשלום האגרות וההיטלים לרשות המקומית.
התביעה עסקה ב-6 מגרשים שהוקצו ע"י מדינת ישראל לחברת שיכון ופיתוח בע"מ (אשר מוזגה לימים לחברת "אזורים") בתחילת שנות ה-90 בשכונת רמות בבאר שבע, ובחובתם של בעלי הקרקע לשלם למשרד הבינוי והשיכון בגין עבודות הפיתוח האמורות שבוצעו בשכונת רמות. ארבעה מתוך המגרשים האמורים נמכרו על ידי שו"פ לחברת נאש רמות בע"מ, וזו האחרונה מכרה את המגרשים לחברת ארזים.
במסגרת התביעה, תבע משרד הבינוי והשיכון את חברת שיכון פיתוח, את נאש רמות ואת חברת ארזים בעילות שמקורן בדיני החוזים ובעשיית עושר ולא במשפט.
במסגרת פסק דין מקיף קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו (כב' השופט יהודה פרגו), בין היתר, כי "אין שום הצדקה לאפשר לבעל מגרש ליהנות מעבודות פיתוח שבוצעו על ידי משרד הבינוי והשיכון באתר רמות, לרבות במגרשי שיכון ופיתוח ו/או הקשורים למגרשים אלו, 'להתעשר' על חשבון הקופה הציבורית בעוד שבעלי המגרשים הסמוכים נושאים בנטל הוצאות פיתוח אלה. אין כל הבדל לעניין זה אם מדובר במגרשים ששווקו במכרז או במגרשים פרטיים".
- הממשלה אישרה תכנית לפיתוח מטרופולין באר שבע בכמיליארד שקלים
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט ניתח את מערכות היחסים בין הצדדים ודחה את התביעה נגד שיכון ופיתוח מחמת התיישנות, לאור מכתבי דרישה שנשלחו אליה בעבר, תוך שהוא מבהיר כי דחיית התביעה מחמת התיישנות נעוצה גם בכך כי הוכח בפניו כי שיכון ופיתוח מכרה את המגרשים לנאש רמות ללא גביית תשלום בגין הפיתוח. משכך, קבע בית המשפט, כי היא לא התעשרה על חשבון הקופה הציבורית.
שופט בית המשפט המחוזי, יהודה פרגו, חידד והוסיף ביחס לשני מגרשים שנותרו בבעלותה של שיכון ופיתוח, כי מועד התגבשות העילה בעילת עשיית עושר ולא במשפט הוא במועד מכירת המגרשים, וכי ככל שמגרשים אלה יימכרו בעתיד במחיר המגלם בתוכו את עבודות הפיתוח שנעשו באתר, הרי שיהא על שיכון ופיתוח בע"מ לשלם את הוצאות הפיתוח למשרד הבינוי והשיכון.
גם התביעה נגד חברת ארזים נדחתה, לאחר שהשופט קבע שהוכח בפניו כי חברה זו שילמה לחברת נאש רמות תמורה מלאה בגין מגרשים מפותחים וכי חברת נאש רמות היא זו שהתעשרה שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית.
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
- שדה נדל"ן: "השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים?
משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור - 5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים.
העלמות מס במיליארדים
רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.
ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות.
שוק השכירות מגלגל מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.
- גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים
- לקנות או לשכור? כלל האצבע שיעזור לכם להחליט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלושה מסלולי מיסוי
מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס. במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"
דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה
מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית
אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק.
בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.
נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.
קריטריוני הזכאות מחמירים
בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל.
- דיור ציבורי - למי מגיע; מדריך
- סוכם: מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לזכאי הדיור הציבורי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:
היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.
מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.
מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:
משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.
הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.
קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.
נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.
עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.
קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.
