האם ניתן להרוויח כסף ממעקב אחרי תנועות בעלי-עניין?

צחי קלמין | (2)
נושאים בכתבה מדד ת"א 75

שנת 2016 מסתמנת כאחת השנים המאתגרות ביותר של שוק המניות המקומי, לראשונה מזה ארבע שנים רשם מדד ת"א 25 תשואה שלילית של כ-5%. מנגד, מניות השורה השנייה והשלישית הציגו תשואות מרשימות: מדד ת"א-75 עלה בכ-16% ומדד מניות היתר-50 נסק ב-25% בקירוב.

המרוויחים הגדולים של שוק ההון הינם בעלי השליטה אשר ניצלו את העלייה בשווי אחזקותיהם והפיצו לציבור מניות בהיקף של 6 מיליארד ש', נתון המשקף עלייה של יותר מ-80% ביחס למכירות בעלי עניין שבוצעו בשנת 2015. במסמך זה, נסקור את הסיבות שהניעו את בעלי העניין למכור מניות ונבחן האם ניתן לתרגם את פעולות אלו, לתשואה עודפת בתיקי ההשקעות:

רפורמת המדדים

חלק ניכר מגל המימושים מיוחס לרפורמת המדדים שמקדמת הנהלת הבורסה. מלבד הגדלת מס' המניות המאכלסות את המדדים, נבחן פרמטר נוסף אשר מודד את חלקו של הציבור המחזיק בהון המניות. כך לדוגמה נתח החזקות הציבור הנדרש היום ממניות הכלולות במדד ת"א 25 עומד על 25%, בעוד שכללי הרפורמה קובעים כי היכללות במדד המוביל החדש - ת"א 35 - דורשים שיעור החזקות ציבור של 30%.

בחודש מרץ האחרון דווח כי עזריאלי, בעלת השליטה בחברת הנדל"ן, מכרה כ-5% מהון החברה בתמורה כוללת של כ-900 מיליון ש', זאת כחלק מהיערכות לקראת הרפורמה במדדים.

מכירה מתוך אילוצים רגולטוריים

הוראות חוק הריכוזיות קובעות כי קבוצות שיש להן שליטה בתאגידים פיננסיים וריאליים גדולים במיוחד יידרשו למכור את אחד מהנכסים הללו. דרישה זו הפכה את צדיק בינו לאחד המממשים הגדולים של השנה החולפת, (930 מיליון ש' במניות פז-נפט), לאחר שהוא נאלץ לבחור בין שליטתו בחברת הדלקים פז-נפט ולבין אחזקתו בבנק הבינלאומי.

מכירה לצורך מימוש רווחים

זוהי למעשה הסיבה הקלאסית ביותר להסבר פעולת מכירה של ניירות ערך, קרנות השקעה וגופים מוסדיים יודעים לנצל מומנטום במהלך המסחר הרציף בבורסה לצורך מכירה או קנייה מהירה של ני"ע. ולהבדיל מהפצות מתוכננות, פעולות אלו מאופיינות בהיקפים כספיים נמוכים יחסית. הן מתבצעות לרוב ללא דיסקאונט ולעיתים לא נדרשת היערכות מראש בגינן. כך לדוגמה, מתיו ברונפמן ושלום פישר מכרו בשנה האחרונה מניות שופרסל בהיקף המתקרב ל-300 מיליון ש'; חברת ההשקעות DBSI מכרה 18% מאחזקתה; מניות חב' טלדור מכרו תמורת 46 מיליון ש' וקרן פימי, בעלת השליטה בחב' אינרום, הפיצה לגופים מוסדיים מניות בהיקף של 200 מיליון ש'. 

תנועות של בעלי עניין מרמזות על העתיד לבוא, כך שמעקב אחרי בעלי העניין עשוי ליצור לציבור המשקיעים רווח או לפחות לסייע להם להימנע מהפסד עתידי. אמנם, הנחת המוצא גורסת כי בעלי-עניין מנצלים את היכרותם עם החברה, והם יודעים מתי המניה יקרה ומתי היא זולה. אך מחקרים שנעשו בנידון גורסים כי יש להבדיל בין פעולת קנייה לפעולת מכירה. מסחר לפי רכישות של בעלי העניין מוביל לרווח עודף על פני השוק - אך מכירות של בעלי עניין לאו דווקא מבשרות על עתיד שלילי למניה. מחקר אחר טוען כי שילוב של קנייה על ידי בעלי-עניין ומכפיל הון נמוך של מניות החברה הנרכשת, מהווה אינדיקציה מנצחת להשקעה בעלת תשואה עודפת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

סיכום

מימוש אחזקות על ידי בעלי עניין הינה תופעה טבעית לאחר תקופה ארוכה של שוק עולה. חשוב לזכור, מכירת מניות על ידי בעלי גרעין השליטה מגבירה את הסחירות במנייה, מגדילה את ההון הצף ואף מחזקת את בעלי מניות המיעוט מול הנהלת החברה. קשה מאוד לחזות האם אנו קרובים לסיומו של הראלי הנוכחי. סביבת הריבית הנמוכה, ההוזלה הפוטנציאלית במס החברות והעדר אלטרנטיבות השקעה ימשיכו להעניק רוח גבית לשוק המניות, ולייצר לבעלי-העניין הזדמנות אטרקטיבית להמשיך ולממש את האחזקות שבשליטתם. 

מסמך זה הוכן על ידי צחי קלמין..מסמך זה אינו מהווה הזמנה לקנות או למכור ניירות ערך או נכסים פיננסיים כלשהם. צחי קלמין,  אינו לוקח על עצמו כל אחריות להפסד ישיר או נסיבתי או לאי רווח כלשהו הנובע משימוש במסמך זה. צחי קלמין, עשוי, בהתאם למגבלות החוק, להיות בעלים, להחזיק, להשקיע או להתעניין, לקנות ולמכור במסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים הקשורים במישרין או בעקיפין לנושא הדוח הזה. ידוע לקוראי המסמך כי אין הוא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם, ולצרכיו האישיים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 12/01/2017 15:34
    הגב לתגובה זו
    צחי שלום, האם אתה מזהה עדיין את ההשפעה של הפצת מניות אינרום ע"י קרן פימי בירידות האחרונות?
  • משה 17/01/2017 20:08
    הגב לתגובה זו
    כמו למשל למה רק עכשיו ביבי הולך בדרך הבטוחה הביתה...
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.