האפיק הקונצרני ממשיך להיות נקודת אור לבורסה, אבל הגיע הזמן להיפתח למדדים חדשים
מרבית המשקיעים מנהלים את הרכיב הקונצרני על פי דירוג האשראי, אף שעד לאחרונה לא הייתה למשקיעים האפשרות לבחור דירוג מסוים בעת בחירה במדדי הבורסה. למעשה, כל מי שרצה לרכוש איגרות חוב קונצרניות בפיזור באמצעות תעודות סל או קרנות מחקות, נאלץ לרכוש את מדדי התל בונד, שהם סוג של סלט ירקות שהוכן על פי מתכון של הבורסה. מתכון אגב, שהוכן למניות ולא רלוונטי לאיגרות חוב.
לכן, בתקופות רבות, רמת הסיכון של התל בונד 20 עולה על זו של התל בונד 40, שזה סוג של אבסורד, וכל זאת מאחר שהבחינה נעשית על פי מתודולוגיית שווי שוק, שאינו רלוונטי כלל לאיגרות חוב, נהפוך הוא, שכן באפיק הקונצרני אנו מעוניינים בחברות עם החוב הכי נמוך ולא הכי גבוה.
נחזור לעניין האפשרות לבחור. יש כאלו שאוהבים את הסלט עם פטרוזיליה ויש כאלו שלא, יש כאלו שרוצים רק עגבניות. מה שבטוח - כולם שונאים לקבל ארוחה שהם בכלל לא הזמינו. במדדי התל בונד השונים יש איגרות חוב בדירוגים רבים ללא מתודולוגיה שמבהירה את רמת הסיכון במדד, ובחלקם, כמו למשל במדד התל בונד מאגר, גם בבסיסי הצמדה שונים. התוצאה היא מנת השקעה שלא בטוח שאליה התכוונתם.
אחת הדרכים ליצור חשיפה מאוזנת בהתאם לצרכי המשקיע, היא באמצעות השקעה במדדים שונים שהונפקו על ידי חברות שקיבלו רישיון ליצירת מדדים, דוגמת MSCI, ברקליס ומורנינגסטאר. בישראל היינו שבויים עד כה בעיקר במדדי הבורסה, אולם להערכתנו, המגמה העולמית של מדדים שהונפקו על ידי חברות ייעודיות, מראה את אותותיה גם בסיטי של תל אביב.
- האג"ח הקונצרני עם תשואות טובות יותר מהכללי
- קרנות מעורבות: מהי התשואה השנתית ממוצעת ב-15 השנים האחרונות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חייבים מגוון רחב של מדדים
נחזור רגע אחורה. עד היום, הבורסה בתל אביב הייתה הגורם העיקרי אשר יצר מדדים על השוק המקומי, כמו למשל מדד ת"א 25, ת"א 100, משפחת מדדי התל בונד, מדדי אג"ח ממשלתיות ועוד. במשך שנים הורגלנו לחשוב שאלו הם מדדי הבנצ'מארק של השוק.
ניקח לדוגמה את מדד ת"א 25 אשר כולל למעלה מ- 30% מניות פארמה ומספר חברות שהזיקה שלהן למדינת ישראל היא אך ורק רישומית. נשאלת השאלה האם מדד זה משקף באופן אובייקטיבי את כלכלת ישראל? התשובה היא כנראה שלא.
לאורך הזמן, הקלה הבורסה את החסמים בכניסה למדד מסיבות שונות ומגוונות, כך שנוצר מדד מעוות שלמעשה סטה באופן מוחלט מהייעוד הראשוני שלו והוא להעניק חשיפה ל- 25 החברות הישראליות הגדולות במשק, בעוד שכרגע הוא משקף את 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה בבורסת תל אביב. חשוב לומר שגם הבורסה הבינה את העניין ובקרוב אנו צפויים לראות רפורמה במדדי הבורסה אשר צפויה לספק פתרון גם לנושא זה.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
לגופו של עניין, הגישה ודרך הבחינה של מדדים צריכה, להערכתנו, להיות רחבה יותר. למעשה, בעידן בו תעשיית מוצרי המדדים פורחת וישנו מוצר עוקב כמעט על כל מדד, חשוב שיהיו מגוון מדדים אשר מעניקים לכל משקיע את האפיק והסגמנט המדויק אליו הוא מעוניין להיחשף.
להתאים את שכבת הדירוג
את המגוון הזה אנו מקבלים באמצעות מדדים שמורכבים על ידי חברות ייעודיות שמתמחות בכך. לאלו יש אינטרס ליצור מדדים רבים ומגוונים ככל האפשר. באמצעות שימוש במדדים אלו, ניתן להתאים את שכבת הדירוג המתאימה למשקיע, לפי המלצות יועץ ההשקעות בבנק ולפי בסיס ההצמדה - צמוד או שקלי.
כך למשל, ניתן לבחור לעקוב אחר מדד של אג"ח קונצרניות בדירוג AA ומעלה, שקלי או צמוד, בדיוק כפי שמקובל במקומות אחרים בעולם. תוכלו לעקוב אחר מדד של אג"ח קונצרניות בקבוצת דירוג A, שקלי או צמוד, או לבחור במדד HY אמיתי. באמצעות שימוש במדדים אלו, אשר לרוב גם נהנים מפיזור רחב, ניתן ליצור שכבת השקעה בדירוגים שונים ובפיזור גבוה.
למעשה, עולם המדדים הולך וגדל ויחד עם זאת הופך למגוון יותר ומעניין יותר. סל המוצרים מתרחב, ועלינו לשים לב למדדים הרבים אשר נכנסו לשוק משום שהם מביאים בשורה אמיתית ועונים להערכתנו על צורך אמיתי של משקיעים. מדדים אלו פותחים בפני המשקיע הישראלי מגוון רחב של אפשרויות השקעה באפיק הקונצרני, אשר מהווה להערכתנו הזדמנות מעניינת בתקופה זו. יחד עם זאת, אין ספק, כי על מנת להשקיע באיגרות חוב בצורה הנכונה ביותר, חשוב להתאים את הבחירה הספציפית למשקיע, ומגוון רחב של מדדים יאפשר לעשות זאת בצורה טובה מבעבר.
ניר קסטרו כפרי מכהן כמנהל תחום הקרנות המחקות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות נאמנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושאי הסקירה. שיווק השקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 1.מצטער אבל הכתבה לא נתנה לי שום מידע מועיל (ל"ת)לנין 27/07/2016 14:56הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
