קריסת שוקי ההון תחזיר את הרוכשים והמשקיעים לשוק הדיור
הירידות החדות שנרשמות בחודשים האחרונים בשווקים, מצטיירות כמשבר מתמשך. בדומה למשבר 2008, שניצניו החלו עוד בקיץ 2007, גם למהומה הנוכחית בשווקים קדמה בהלה לא קטנה בבורסות בסין עוד באוגוסט 2015. הסובלים העיקריים מהמציאות הפיננסית אליה נקלעה הכלכלה העולמית, הם הזוגות הצעירים בישראל, שחלום הדירה שלהם הולך ומתרחק. הקשר אולי נשמע קצת מוזר ותלוש, אבל בין המשברים הפיננסים ליכולת לרכוש דירה בישראל, מתבר שהוא הדוק ושזור יחד.
כזכור, המשברים הפיננסים בעשור האחרון הביאו את בנק ישראל להוריד את הריבית לרמה אפסית, וגם כשזו עלתה בשנת 2010 ונראה כי המגמה עומדת להשתנות, הגיע משבר החובות באירופה שטרף את הקלפים והביא בין היתר לירידת קצב הצמיחה בישראל.
נכון, מלבד אי-היכולת לרכוש דירה, המצב הפיננסי האישי של הזוג הישראלי הממוצע השתפר, שיעור האבטלה בישראל דווקא ירד והשכר הממוצע הריאלי עלה, בעיקר בשנתיים האחרונות בהן נרשמה אינפלציה שלילית. אבל בעוד השכר עולה, היכולת לרכוש דירה הולכת ומתרחקת מיום ליום, ומשתקפת במדד מצב רוכשי הדירות. גם אם השכר הריאלי עלה, מספר המשכורות לרכישת דירה בישראל ממשיך גם הוא לעלות בהתמדה. על פי נתוני משרד השיכון, מחירי דירות יד שנייה בישראל עלו בשנת 2015 ב-6.4% ומחירי הדיור עלו ב-5.4%.
אם מביטים בנתונים יותר לעומק, הממוצע לא משקף את המצב האמיתי מאחר ומצבו של רוכש דירה בפריפריה הורע משמעותית לעומת עמיתו באזור המרכז. מחירי הדיור למשל באזור הדרום זינקו ב-10%, ובמיוחד בערים כמו באר שבע. גם בצפון המצב לא היה שונה ונרשמה בו עלייה של 8.3%. חלק מהפערים בין המרכז לפריפריה אפשר לתלות בהחלטת הממשלה להעלות את מס הרכישה ולהסיט את המשקיעים לרכוש דירות זולות, עליהן סכום מס הרכישה המשולם לא גבוה, גם אם שיעורו נותר זהה.
- "בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"
- מצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת, עם התדרדרות מצב הכלכלה העולמית ואי-הוודאות, בנקים מרכזיים ברחבי העולם החלו לנקוט צעדים דרסיים כמו למשל, הבנק המרכזי ביפן הוריד את הריבית לשלילית ואם המצב יוסיף להתדרדר נראה שבנקים נוספים ברחבי העולם יילכו בעקבותיו. כמובן, שהפדרל ריזרב האמריקני עלול להחליט שלא להמשיך לעלות את הריבית לעת עתה.
במעבר חד לישראל, באחרונה פורסם ששר האוצר משה כחלון לחץ על קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, להעלות את הריבית במשק כחלק מצעדיו לבלום את העלייה החדה במחירי הדיור. בנק ישראל כמובן שהוא גוף עצמאי ובלתי תלוי במשרד האוצר, התנגד לכך בתוקף מחשש לפגיעה במשק. כעת, עם התדרדרות המצב הכלכלי בעולם, אין ספק שהעלאת ריבית מתרחקת, ובקרוב מאוד יתחילו דיבורים ודיונים על צורך בעידוד המשק בכלים נוספים. לכך תהיה בוודאי השפעה על ריבית המשכנתאות וייתכן שגם על ריבית בנק ישראל. רק לפני שנה דובר מספר פעמים על האפשרות לריבית שלילית - ובימים בהם בנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם נוקטים במהלך, כמו יפן, גוברים הסיכויים שגם בנק ישראל יצטרף.
יהיו שיגידו כי היצע הדירות גדל, מספר הדירות המוזלות הולך ועולה והמגמה עומדת להשתנות, אך ספק מאוד אם זה יקרה השנה. למרות כמה אלפי דירות שימכרו השנה במסגרת מחיר למשתכן, לא נראה כי היצע הדירות שייכנסו לשוק במהלך השנתיים הקרובות יהיה משמעותי בצורה כזאת שיוריד את מחירי הדירות. להפך, בעקבות העובדה שכל המכרזים החדשים הם בשיטת מחיר למשתכן, בתוך כשנתיים ייאזל מלאי הדירות במסגרת המכרזים הרגילים ובסופו מחירי הדירות עלולים לעלות שוב.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
הבעיה שבעקבות מצב הבורסות, יותר ויותר אנשים פודים את קרנות הנאמנות ושאר אמצעי החיסכון, ומחליטים לישון בשקט - ואת זה לעשות באמצעות השקעה בנדל"ן. משרד האוצר החליט על העלאת מס הרכישה במטרה להילחם במשקיעים בשוק הנדל"ן, אבל אותם משקיעים שחוששים לאבד את השקעותיהם בבורסות מתחילים לנהור כבר בימים אלה אל שוק הנדל"ן וחוזרים לרכוש דירות.
בשנת 2008, כשפרץ המשבר הפיננסי החל גל עלייה במחירי הדירות שנמשך עד היום, וזוכה לעידוד של ריבית נמוכה מאוד והיעדר אלטרנטיבות השקעה. כמובן שבאותה העת המחסור החמור בדירות שנמצאות בבנייה פעילה לא הועיל. כיום המצב לא שונה בהרבה, למרות מאמצי הממשלה, מספר התחלות הבנייה לא עלה דרמטית בשנת 2015. ב-2016, החשש ממשבר פיננסי משמעותי הולך ועולה. קברניטי המשק שהבטיחו לציבור הרחב כי יורידו את מחירי הדיור עד תחילת 2017 מתמודדים שוב עם סיטואציה לא פשוטה - הביקושים לדיור שוב גדלים מאוד ועל כך אין להם כל שליטה. ככל שיחריף המשבר, שיעורי הריבית בעולם ובמיוחד בישראל יוסיפו לרדת ואיתם הריבית על המשכנתאות, הציבור ששוב לא מוצא את שוק ההון כאלטרנטיבת השקעה ימשיך לקנות דירות והמצב הזה עלול שוב להוביל לעליית מחירים.
למרבה הצער, היחידה שתרוויח מכל המצב היא שוב המדינה שהעלתה את מס הרכישה על דירות להשקעה, וכעת תספוג שוב את הכספים הרבים שיזרמו בשנה הקרובה אל שוק הנדל"ן בישראל.
- 6.משקיע שמבין 20/02/2016 12:04הגב לתגובה זוכל הפנסיות האלו לא שוות כלום, אם לא תדאגו לעצמכם המדינה בטח לא תדאג לכם
- 5.יריב הקשקשן (ל"ת)בבר 18/02/2016 10:31הגב לתגובה זו
- 4.כשאין אופציה של שוק ההון המחירים עולים (ל"ת)דוד 17/02/2016 17:28הגב לתגובה זו
- תמשיך עם קלישאות... (ל"ת)/ 17/02/2016 20:06הגב לתגובה זו
- 3.טעות!!! מחירי הדירות בשמיים לעומת 2008 . מסוכן עכשיו (ל"ת)יונתן 17/02/2016 11:02הגב לתגובה זו
- משקיע שמבין 20/02/2016 12:05הגב לתגובה זוגם
- 2.כל כך צודק!!! - זאת האופציה היחידה שמרוויחים פה (ל"ת)שי 17/02/2016 07:27הגב לתגובה זו
- 1.א 17/02/2016 00:11הגב לתגובה זואינך יכול להשוות את מצב הקרדיט הפרטי אז למצב הקרדיט הפרטי היום לאחר אחד הזינוקים החדים בעולם בתקופה הזו , אינך יכול להשוות את נקודת ההתחלה של המחירים אז להיום לאחר זינוק מהחדים בעולם , אינך יכול להשוות את המצב המשק אז למצב היום. בשוק ישנו היצע גדול מאד של דירות , היצע סמוי שמוחזק ע"י עודף השקעות - כאשר אלה יוכחו כלא רווחים אל נוכח מצב כלכלי ירוד או עלויות מימון עולות - יהפוך ההיצע לגלוי על כל המשתמע. טעות גדולה היא לחשוב שהתנאים שהיו אז הם אותם תנאים שיש היום לדעתי.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
