הסיבה האמיתית לכך שמניות האנרגיה לא צוללות

אלה פריד, אנליסטית בכירה לאומי שוקי הון, מתייחסת להשפעות של יצרנית הנפט גז והחלטותיהן על מניות הסקטור הגדולות

אלה פריד | (1)
נושאים בכתבה נפט

בסוף ינואר החל ראלי של כ-20% בנפט, אשר סחף איתו את מניות הסקטור, שמחקו בחלקן את הירידות החדות של החודשיים האחרונים. שלושת השמות שבלטו בקרב חברות הנפט המובילות המערביות, אקסון, שברון ו-RDSA (במידה פחותה) חזרו באמצע השבוע הקודם להיסחר קרוב לרמות השיא של כל הזמנים.

כאשר מחירי הנפט עדיין עומדים על כ-50 דולר לחבית, ניתן להסביר חלק מהחוסן שלהן על ידי ניתוח הפריסה הגלובלית, מבנה ההון שלהן והשפעתן על המסחר בנפט וגז בעולם. עם זאת, נראה כי מחירי הנפט בטווח של 80-100 דולרים היו אופטימליים עבורן. מניותיהן רשמו ביצועי שיא באותן רמות מחירים ואף גבוהים מאלה בשנת 2008, עת עלו מחירי הנפט לרמות שיא של כל הזמנים. זאת בניגוד  לחברות בבעלותן של  מדינות נפט, דוגמת גזפרום הרוסית וסטאויל הנורווגית, שמחזיקות בעתודות הנפט הממלכתיות. חברות אלה רשמו ביצועי שיא בשוויי השוק שלהן כאשר הנפט הגיע  ל-140 דולר לחבית.

ה-Supermajors המערביות הגיבו עד כה בכ-40 מיליארד דולר על המפולת בהקפאת פרויקטים וקיצוץ מצרפי של השקעות הון. הן התחייבו למדיניות אגרסיבית של רכישה עצמית של מניות, תוך מגמה שלא לפגוע בתשואת הדיבידנד. בנוסף לכך, אלה הן מניות עוגן בקרנות מחקות ובמדדים, המושכות משקיעי ערך ומחפשי מציאות. וחרף כל אלה, הסחירות וודאי אינה מספיקה כדי להסביר את החוסן שלהן. ההסבר ההגיוני יותר נובע מכך שבסיכוי גבוה אקסון, שברון ושל ייצאו מורווחות מהמהלך של אופ"ק.

בשנים האחרונות, מהפכת הפצלים האמריקנית שינתה את הדינמיקה ששררה ביחסי הביקוש וההיצע במחירי הנפט הגלובליים. ארצות הברית, שהייתה היבואנית הגדולה בעולם, צמצמה את הייבוא בשנים האחרונות בצורה דרסטית. כתוצאה מכך, סין הפכה ליבואנית הנפט החשובה בעולם, והיצוא לדרום מרכז אסיה שימש את התחרות בין אופ"ק לרוסיה. אולם, הביקושים מסין ומדרום מזרח אסיה צומחים בקצב איטי מן הצפוי, ואילו הביקושים במערב ממשיכים לרדת בהתמדה, הן בשל התייעלות של תעשיית הרכב, והן בשל שינויים דמוגרפיים.

מי באמת מנהלת את החוקים בתחום?

בשנה האחרונה אופ"ק איבד כ-10% מנתח השוק הגלובלי בשל בעיות הפקה אצל חלק מהחברות בו, כמו גם בעקבות אובדן נתח שוק צפון אמריקני ליצרני הפצלים. מכסת התפוקה הנוכחית של הקרטל נאמדת, על פי הערכות, בכ-30 מיליון חביות ביום, תוך פערים בעמידת המדינות השונות במכסות שהוקצו להן. כך, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ וכווית עוברות את המכסות, בעוד אירן ולוב מפיקות מתחת להקצאה שלהן בשל הסנקציות ותוצאות המלחמה.

בפועל, ערב הסעודית היא החברה היחידה באופ"ק שמסוגלת לווסת את היקף ההפקה באופן משמעותי ביחס להיקף ההפקה ומבחינת חוסנה הכלכלי. אין זה מפליא אם כן, שכאשר השחקנית המובילה בקרטל (ערב הסעודית), מצאה את עצמה עם הגב לקיר, היא החליטה להשתמש בנשק יום הדין: הפלת מחירי הנפט. כשחקנית מרכזית בענף, היא יצרה אפקט שדומה לדמפינג, והנחיתה מכה ניצחת על השחקנים האחרים בענף, שנהנו  מפירות הוויסות שלה, מבלי לשלם את המחיר בקיצוץ התפוקה. יש לציין, כי זו האחרונה הפעילה את אותה הטקטיקה בפעם השנייה מזה שלושה עשורים, ולמרות הפוליטיזציה הרבה של ההחלטה,  לנו נראה, כי המניעים לפעולה היו בראש ובראשונה כלכליים.

האיומים מבחינת הסעודים, אינם רק בגילויים הרבים של הנפט בעולם והשיפורים הטכנולוגיים. מבחינתם, צד הביקושים שמדשדשים בהיעדר צמיחה מואצת בכלכלת העולם לא פחות מטריד. כמו כן, מירוץ תעשיית הרכב העולמית לקראת המכונית החשמלית, שניתן להפעילה באופן עקיף על גז, פחם או אנרגיה גרעינית, הביאה את נסיכויות המפרץ לפעולה מוקצנת. מעניין לציין, כי גם רוסיה וגם ערב הסעודית מתייחסות להתפתחויות האחרונות בענף כניסיון לנשל אותן מהשווקים ההיסטוריים, ולפגוע בנתחי השוק שלהן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ההישג הגדול של הסעודים, הוא ירידה של כ-20% במספר אסדות הקידוח העוסקות בחיפושים בארה"ב - מספר שמבטא ירידה לשפל של 4 שנים. כך שלמרות שהיקף ההפקה בארצות הברית נאמד בכ-10% מהתפוקה הגלובלית, הרי שהאיום על תעשיית הפצלים ממשי. בהתחשב בכך, שמחזור החיים של מאגרי הפצלים עומד על כשנה וחצי, צפויה ההשפעה של ההתכווצות הזו לבוא לידי ביטוי מלא בעוד כתשעה חודשים, על פי הערכות.

אם כן, מדוע שומרות המניות של ענקיות הנפט על שוויין? נראה כי השווקים מאמינים שבטווח הארוך, אקסון, שברון ושל עשויות להרוויח מעליית חסמי הכניסה שמנסים הסעודים להשית על הענף. בינתיים, יסייעו להן קופות מזומנים דשנות לעבור את התקופה הקשה, ואולי גם הסנקציות שהוטלו על המתחרות הרוסיות יסייעו להן בשיווק הגז, ובמיזוגים ורכישות אסטרטגיות.

בשורה התחתונה, סביר להניח שאקסון, שברון ושל ייצאו מנצחות מהמהלך של אופ"ק בטווח הארוך. לעומת זאת, בטווח הקצר מאוד, ככל שיימשך התיקון בנפט, ענקיות הנפט עשויות להפגין חוסן מרשים. אולם עם חזרת הטרנד היורד או במקרה הסביר של מחירים נמוכים יחסית ותנודתיים מתחת ל-60 דולרים לאורך זמן (כפי שהסעודים היו רוצים), סביר להניח שנראה שחיקה משמעותית במניות השלישייה המובילה הזו.

 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    צספי 09/02/2015 20:24
    הגב לתגובה זו
    והקטנות נשחטו בעשרות אחוזים בוול סטריט.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.