הסיבה האמיתית לכך שמניות האנרגיה לא צוללות
אלה פריד, אנליסטית בכירה לאומי שוקי הון, מתייחסת להשפעות של יצרנית הנפט גז והחלטותיהן על מניות הסקטור הגדולות
בסוף ינואר החל ראלי של כ-20% בנפט, אשר סחף איתו את מניות הסקטור, שמחקו בחלקן את הירידות החדות של החודשיים האחרונים. שלושת השמות שבלטו בקרב חברות הנפט המובילות המערביות, אקסון, שברון ו-RDSA (במידה פחותה) חזרו באמצע השבוע הקודם להיסחר קרוב לרמות השיא של כל הזמנים.
כאשר מחירי הנפט עדיין עומדים על כ-50 דולר לחבית, ניתן להסביר חלק מהחוסן שלהן על ידי ניתוח הפריסה הגלובלית, מבנה ההון שלהן והשפעתן על המסחר בנפט וגז בעולם. עם זאת, נראה כי מחירי הנפט בטווח של 80-100 דולרים היו אופטימליים עבורן. מניותיהן רשמו ביצועי שיא באותן רמות מחירים ואף גבוהים מאלה בשנת 2008, עת עלו מחירי הנפט לרמות שיא של כל הזמנים. זאת בניגוד לחברות בבעלותן של מדינות נפט, דוגמת גזפרום הרוסית וסטאויל הנורווגית, שמחזיקות בעתודות הנפט הממלכתיות. חברות אלה רשמו ביצועי שיא בשוויי השוק שלהן כאשר הנפט הגיע ל-140 דולר לחבית.
ה-Supermajors המערביות הגיבו עד כה בכ-40 מיליארד דולר על המפולת בהקפאת פרויקטים וקיצוץ מצרפי של השקעות הון. הן התחייבו למדיניות אגרסיבית של רכישה עצמית של מניות, תוך מגמה שלא לפגוע בתשואת הדיבידנד. בנוסף לכך, אלה הן מניות עוגן בקרנות מחקות ובמדדים, המושכות משקיעי ערך ומחפשי מציאות. וחרף כל אלה, הסחירות וודאי אינה מספיקה כדי להסביר את החוסן שלהן. ההסבר ההגיוני יותר נובע מכך שבסיכוי גבוה אקסון, שברון ושל ייצאו מורווחות מהמהלך של אופ"ק.
בשנים האחרונות, מהפכת הפצלים האמריקנית שינתה את הדינמיקה ששררה ביחסי הביקוש וההיצע במחירי הנפט הגלובליים. ארצות הברית, שהייתה היבואנית הגדולה בעולם, צמצמה את הייבוא בשנים האחרונות בצורה דרסטית. כתוצאה מכך, סין הפכה ליבואנית הנפט החשובה בעולם, והיצוא לדרום מרכז אסיה שימש את התחרות בין אופ"ק לרוסיה. אולם, הביקושים מסין ומדרום מזרח אסיה צומחים בקצב איטי מן הצפוי, ואילו הביקושים במערב ממשיכים לרדת בהתמדה, הן בשל התייעלות של תעשיית הרכב, והן בשל שינויים דמוגרפיים.
- היום לפני: נעצר בעליה של חברת הנפט הגדולה ברוסיה ואדידס חותכת את השת"פ עם הראפר הבעייתי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי באמת מנהלת את החוקים בתחום?
בשנה האחרונה אופ"ק איבד כ-10% מנתח השוק הגלובלי בשל בעיות הפקה אצל חלק מהחברות בו, כמו גם בעקבות אובדן נתח שוק צפון אמריקני ליצרני הפצלים. מכסת התפוקה הנוכחית של הקרטל נאמדת, על פי הערכות, בכ-30 מיליון חביות ביום, תוך פערים בעמידת המדינות השונות במכסות שהוקצו להן. כך, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ וכווית עוברות את המכסות, בעוד אירן ולוב מפיקות מתחת להקצאה שלהן בשל הסנקציות ותוצאות המלחמה.
בפועל, ערב הסעודית היא החברה היחידה באופ"ק שמסוגלת לווסת את היקף ההפקה באופן משמעותי ביחס להיקף ההפקה ומבחינת חוסנה הכלכלי. אין זה מפליא אם כן, שכאשר השחקנית המובילה בקרטל (ערב הסעודית), מצאה את עצמה עם הגב לקיר, היא החליטה להשתמש בנשק יום הדין: הפלת מחירי הנפט. כשחקנית מרכזית בענף, היא יצרה אפקט שדומה לדמפינג, והנחיתה מכה ניצחת על השחקנים האחרים בענף, שנהנו מפירות הוויסות שלה, מבלי לשלם את המחיר בקיצוץ התפוקה. יש לציין, כי זו האחרונה הפעילה את אותה הטקטיקה בפעם השנייה מזה שלושה עשורים, ולמרות הפוליטיזציה הרבה של ההחלטה, לנו נראה, כי המניעים לפעולה היו בראש ובראשונה כלכליים.
האיומים מבחינת הסעודים, אינם רק בגילויים הרבים של הנפט בעולם והשיפורים הטכנולוגיים. מבחינתם, צד הביקושים שמדשדשים בהיעדר צמיחה מואצת בכלכלת העולם לא פחות מטריד. כמו כן, מירוץ תעשיית הרכב העולמית לקראת המכונית החשמלית, שניתן להפעילה באופן עקיף על גז, פחם או אנרגיה גרעינית, הביאה את נסיכויות המפרץ לפעולה מוקצנת. מעניין לציין, כי גם רוסיה וגם ערב הסעודית מתייחסות להתפתחויות האחרונות בענף כניסיון לנשל אותן מהשווקים ההיסטוריים, ולפגוע בנתחי השוק שלהן.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
ההישג הגדול של הסעודים, הוא ירידה של כ-20% במספר אסדות הקידוח העוסקות בחיפושים בארה"ב - מספר שמבטא ירידה לשפל של 4 שנים. כך שלמרות שהיקף ההפקה בארצות הברית נאמד בכ-10% מהתפוקה הגלובלית, הרי שהאיום על תעשיית הפצלים ממשי. בהתחשב בכך, שמחזור החיים של מאגרי הפצלים עומד על כשנה וחצי, צפויה ההשפעה של ההתכווצות הזו לבוא לידי ביטוי מלא בעוד כתשעה חודשים, על פי הערכות.
אם כן, מדוע שומרות המניות של ענקיות הנפט על שוויין? נראה כי השווקים מאמינים שבטווח הארוך, אקסון, שברון ושל עשויות להרוויח מעליית חסמי הכניסה שמנסים הסעודים להשית על הענף. בינתיים, יסייעו להן קופות מזומנים דשנות לעבור את התקופה הקשה, ואולי גם הסנקציות שהוטלו על המתחרות הרוסיות יסייעו להן בשיווק הגז, ובמיזוגים ורכישות אסטרטגיות.
בשורה התחתונה, סביר להניח שאקסון, שברון ושל ייצאו מנצחות מהמהלך של אופ"ק בטווח הארוך. לעומת זאת, בטווח הקצר מאוד, ככל שיימשך התיקון בנפט, ענקיות הנפט עשויות להפגין חוסן מרשים. אולם עם חזרת הטרנד היורד או במקרה הסביר של מחירים נמוכים יחסית ותנודתיים מתחת ל-60 דולרים לאורך זמן (כפי שהסעודים היו רוצים), סביר להניח שנראה שחיקה משמעותית במניות השלישייה המובילה הזו.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 1.צספי 09/02/2015 20:24הגב לתגובה זווהקטנות נשחטו בעשרות אחוזים בוול סטריט.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
