הר השקלים מתמוטט- מחפשים תשואה ריאלית

רונן קפלוטו, מנהל השקעות קרנות אג"ח במגדל שוקי הון, מנתח את האתגרים העומדים בפני המשקיע הישראלי לאחר הורדת הריבית של בנק ישראל
רונן קפלוטו | (10)

לאחר הורדת הריבית האחרונה והמפתיעה של בנק ישראל לרמת שפל של 0.25%, עומד המשקיע הישראלי בסיטואציה מאתגרת במיוחד בה לא היה מעולם.

שוק המק"מ שמשמש בימים כתיקונם כמפלט חסר סיכון, הפך ללא רווחי מחד, ומסוכן מאידך. לא רווחי, שכן הלקוח הממוצע שמשלם עמלת קניה ומכירה של 0.1% (לכל כיוון), בתוספת דמי שמירת ני"ע, עומד מול אפיק השקעה שצפוי להניב לו תשואה השואפת ל- 0%. מסוכן, שכן על אף ציפיות האינפלציה הנמוכות בשוק ובקרב החזאים, עדיין קיימת תמימות דעים שהמשק צפוי לייצר אינפלציה ברמה של כ -1%. מכאן, שהשקעה "נומינלית" כמק"מ טומנת בחובה סיכון רב לשחיקה ריאלית של ערך הכסף.

חלופה נוספת העומדת בפני הלקוח היא פיקדונות הבנקים. אמנם במקרה זה אין עמלות קניה ומכירה, אולם הריבית הממוצעת אותה יקבל הלקוח לא שונה בהרבה מהתשואות בשוק המק"מ, וטומנת בחובה פוטנציאל לא מבוטל להפסדי הון ריאליים.

חלופה שלישית הינה השקעה בקרנות כספיות. יש לזכור כי בשל מגבלות במדיניות ההשקעה שלהן, הקרנות הכספיות משקיעות ברובן המכריע בשוק המק"מ, ועל כן התוצאה שתתקבל מהשקעה בהן דומה לתוצאות שהוזכרו לעיל. אמנם המשקיע לא משלם עמלות קניה ומכירה, אך הקרנות גובות דמי ניהול (מזעריים ככל שיהיו) והתשואה שתישאר בידי הלקוח תשאף גם כאן ל- 0%. יש לציין שהקרן עדיפה על השקעה ישירה במק"מ, במקרה של מדד חיובי, בשל הטבת המס הטמונה בה.

בהזדמנות זו נזכיר כי ביוזמת רשות ני"ע יושקו בקרוב קרנות הקפ"מ, קרנות שישקיעו את כספי הלקוחות בפיקדונות בנקאיים, בדומה לתעודות הג'מבו הנסחרות בבורסה, אולם התזמון להשקת המוצר לא יכול היה להיות גרוע יותר בשל כל התנאים שתוארו כאן.

לסיכום, מסתמן כי כעת, בניגוד להורדות הריבית הקודמות, הפעם נוצר מצב בו "הר השקלים" העצום היושב בנכסי הציבור הישראלי, חייב יהיה לתור אחר השקעות חדשות שיניבו לו תשואות ריאליות חיוביות, ללא ספק תנועת כספים משמעותית, שתורגש היטב בשוק.

למיטב הבנתי ומניסיון העבר, הן בהורדות הריבית האחרונות והן במדינות אחרות בהן הריבית הריאלית היתה שלילית, נדחפים המשקיעים להגדיל סיכונים בתיק ההשקעות שלהם. רבים מהמשקיעים שחששו עד כה לרכוש מניות, בוודאי ימצאו עצמם מגדילים את הרכיב המנייתי בתיקיהם, כמובן באופן מדוד והדרגתי.

רבים מאלו שסברו שהשוק הקונצרני יקר ומסוכן להשקעה יכולים למצוא עצמם קונים אג"ח קונצרניות, תוך הגדלת מח"מ התיק וירידה בדירוג הממוצע בתיק.משקיעי המק"מ, שבדרך כלל מוגדרים כשונאי סיכון באופיים, יאריכו את מח"מ התיק ויקנו אג"ח ארוכות יותר ולו רק בשביל לא "לזחול" בריביות הנמוכות באג"ח הקצר ובמק"מ. וכמו תמיד, חלק מסוים מהכסף יזרום לאפיקים לא פיננסיים ובעיקר נדל"ן להשקעה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אין ספק שבסיטואציה שנוצרה רבים יבחרו להגדיל סיכונים, בין אם זה נכון ומתאים לאופיים ולאהבת הסיכון שלהם ובין אם לא. בכל אופן, חשוב לבצע את המהלך באופן שקול ומדוד, תוך הקפדה על פיזור ההשקעה באופן נכון ולעולם לא להיגרר לסיכון שאינו נכון ותתאים למשקיע.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    דוד 06/09/2014 20:10
    הגב לתגובה זו
    מי שמפסיד בגדול מהריבית האפסית היא הממשלה שאין לה הכנסות ממסים על הפק"מ.
  • 7.
    יריב 04/09/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה אפסית, ריבית אפסית, חבל על הטרחה והעמלות בחיפוש השקעות.
  • 6.
    משה 04/09/2014 09:24
    הגב לתגובה זו
    לראות שהיא עולה ולהשאר בחוץ
  • 5.
    משה ראשל"צ 04/09/2014 07:15
    הגב לתגובה זו
    אז כדי כרגע להכנס עכשיו לבורסה אבל בזהירות
  • כדי או כדאי? כדאי ללמוד עברית לפני שמגיבים (ל"ת)
    אבשלום קור 04/09/2014 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משקיע זהיר 04/09/2014 06:44
    הגב לתגובה זו
    מחירי נדלן מנופחים
  • 3.
    פנחס 04/09/2014 03:58
    הגב לתגובה זו
    בלי לומר בעצם כלום. אבל ממש כלום...
  • 2.
    פנחס 04/09/2014 03:57
    הגב לתגובה זו
    בלי לומר בעצם כלום. אבל ממש כלום...
  • אכן כך!!! (ל"ת)
    אליקופטק 04/09/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 04/09/2014 01:06
    הגב לתגובה זו
    שבוודאות יגיע גם לא להפסיד כסף זה טוב במצב השווקים היום
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.