החליטו להחליט: הודעת הפדרל ריזרב אמש הכריעה את הכף
בחודש יוני האחרון, החליט הפד האמריקני על צמצום תכנית רכישת האג"ח האמריקניות. מה יהיו ההשלכות על הבנקים?
תכנית ה-QE
בשלהי 2008, בשיאו של המשבר הפיננסי, החליט הפד לבצע רכישת אגרות חוב ממשלתיות ואגרות חוב מגובות משכנתאות - תכנית ה-QE או "ההקלה הכמותית", בתרגום חופשי. בימים ההם, הריבית כבר הופחתה לרמתה האפסית, ולא איפשרה עידוד צמיחה באמצעות הפחתה נוספת. לכן הפד החליט לרכוש את אגרות החוב, כדי להוריד את התשואה ולדחוף את המשקיעים להשתמש במזומן לביצוע עסקאות ואת הבנקים להעניק אשראי.
התכנית התבצעה בשלושה שלבים החל מ-2008 לתקופות שונות. בכל פעם שהפד מצא לנכון כי ההתאוששות המיוחלת לא הגיעה, הזרים עוד כספים באופן המפורט עד יוני האחרון, בו הודיע יו"ר הפד על רצונו להאט את קצב רכישת אגרות החוב - תכנית ה-Tapering, כלשונו. השווקים הגיבו מיד בירידות חדות, וכתוצאה מכך תכנית ה-Tapering, נדחתה ללא הודעה על מועד חדש.
המרוויחים והמפסידים
תכנית ה-QE הצליחה להביא לצמיחה בשוקי ההון, ולעלייה בשווי הנכסים. אך שוק העבודה טרם התאושש והתוצר לא שב לצמוח ברמות גבוהות כבעבר. הסיבה לכך, היא העושר הפיננסי שנוצר כתוצאה מעליית ערכם של הנכסים, ולא חלחל לצרכן הפרטי. רוב הצרכנים הפרטיים, רוכשי הדירות והמכוניות, לא מצאו מקומות עבודה ולא נהנו מהעלייה בערך הנכסים, וכך הכלכלה לא צמחה בקצב מהיר מספיק, וגרמה לעלייה באינפלציה, כפי שרבים חששו בעבר.
חרב הפיפיות
בעיה נוספת של תכנית ה-QE, שרכישת הנכסים עודדה עליית מחירים בשווקים, תוך הסתמכות על המשך קיומה. הפסקת התכנית עלולה לשמש כחרב פיפיות ולגרום לנפילות בשווקים. לא זו בלבד, רכישת הנכסים גם הגדילה את המאזן של הפד לשיא של כ-3.8 טריליון דולר, כשחלק גדול ממנו מורכב מני"ע מגובי משכנתאות. זהו מצב מאוד לא מאוזן לעומת העבר כשהוחזקו בעיקר אגרות חוב ממשלתיות. נראה שבכל צורת פעולה שהיא סיום תכנית הרכישות או המשכה הפד יגרום לנזק כלשהו. מנגד, ההתמהמהות בקבלת ההחלטה בנושא, רק מגבירה את התנודתיות בשוק ההון.
- "השוק ימשיך שלא להגיב לסימני האינפלציה עד שהפד' יפסיק לבטלם"
- האם הפד ירסן את עליית תשואות האג"ח דווקא בכלי שאמור לזרז את האינפלציה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מישהו אמר העלאת ריבית?
הריבית על המשכנתאות היא אחד מהגורמים הבולטים לשינויים בשוק זה. כאשר הפד ביצע את תכנית ה-QE, ורכש אגרות חוב, הנמיך באופן מלאכותי את הריבית על המשכנתאות. די היה ברמיזה על כוונה לצמצם רכישה זו ובאופן מיידי הריבית על המשכנתאות לטווח ארוך נסקה. הבנקים חששו שהריבית עומדת לעלות והקדימו תרופה למכה. הפד אמנם לא התכוון לכך, כל מה שהוא רצה בהודעתו על תכנית ה-Tapering, היה לאותת על האטה של תכנית התמרוץ, ולעודד את שוק המשכנתאות. אולם התוצאה הייתה הפוכה.
החלטה קשה
אתמול התקיימה ישיבת הפד, במסגרתה הוחלט להתחיל ב-Tapering, ולצמצם את קצב רכישת אגרות החוב ב-10 מיליארד דולר לחודש. יו"ר הפד, בן ברננקי, אף הדגיש כי אין כל כוונה להעלות את הריבית, אשר תישאר ברמתה הנמוכה עוד זמן רב, לאחר ששיעור האבטלה ירד מתחת לרמה של כ-6.5% (כיום כ-7%). השווקים הגיבו בעליות מיידיות, שכן חששו מצמצום משמעותי יותר בקצב הרכישות. חוסר הודאות והתנודתיות של השווקים בחודשים האחרונים היו עשויים להימנע, אם הפד לא היה מתמהמה זמן כה רב בקבלת ההחלטה, ופשוט מצמצם את רכישת אגרות החוב עוד בחודש מאי. כמו כן, לא ברור מדוע הפעם הפד מאמין, שלאחר שלוש תכניות של רכישות אגרות חוב, המשך התכנית הפעם יסייע סוף סוף לכלכלת ארה"ב לצאת מהמשבר.
- 1.בניגוד לדבילים שיושבים בממשלת ישראל (ל"ת)אריק 20/12/2013 11:10הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7